6 modalităţi de „prostire” a proprietarilor de la bloc

0

Realitatea în care trăim a născut astfel de comportamente, atâta timp cât proprietarii sunt dezinteresaţi de ceea ce se întâmplă în cadrul blocului, de modul în care are loc gestionarea sumelor şi mai ales de modul în care au loc investiţiile şi reparaţiile.

 

Sumele de bani sunt gestionate în cele mai multe situaţii de către o singură persoană, administratorul, iar decizia, din nou, în majoritatea situaţiilor, aparţine tot unei singure persoane fie preşedinte fie administrator.

 

Ambele situaţii sunt periculoase, deoarece o singură persoană decide cum anume şi mai ales cât se cheltuieşte şi în ce scop, fără a exista un proces decizional, fără a exista o consultare, rezultatul fiind apariţia unor sume în lista de plată.

 

Pe acest fond al dezinteresului proprietarilor s-au desprins următoarele tipuri/modalităţi de „prostire” a proprietarilor:

 

Încărcarea listei de plată

 

Din ceea ce există ca şi precedent în această piaţă a administrării de imobile, de departe a fost şi este cea mai des folosită. Astfel, administratorul introduce în repartizarea sumelor ce compun cota de întreţinere sume care NU au o justificare în facturile emise pe numele asociaţiei.

 

În condiţiile în care cenzorul este doar de formă şi semnează fără să realizeze un real proces de control, administratorul are drum liber spre o astfel de formă de încasare a unor sume de bani, peste ceea ce reprezintă contravaloare facturi, lucrări, servicii etc.

 

Prin această modalitate, asociaţia va înregistra un plus a unor sume de bani, plus care ajunge sub diverse forme în buzunarul celor care apelează la astfel de practici.

 

Notă: administratorii care doresc să evite astfel de suspiciuni şi cei care au înţeles că transparenţa şi informarea proprietarilor reprezintă o prioritate, s-au adaptat vremurilor şi ori afişează lună de lună facturile emise de prestatori şi furnizori, fie acordă acces pentru consultarea şi vizualizarea acestora pe platforme dedicate.

 

Apa, apa, bat-o vina 

Nu voi putea înţelege niciodată de ce, cele mai importante două aspecte dintr-o listă de întreţinere au fost, sunt şi probabil vor rămâne: numărul de persoane prezente şi consumul de apă.

 

Fiecare proprietar vede în lista de întreţinere un consum de apă la apartamentul său şi este „extraordinar” de fericit că exact cât a raportat apare în listă, fără să-l mai intereseze:

 

  • care este preţul pentru fiecare metru cub plătit
  • care este diferenţa în metrii cubi la nivel de bloc şi valoare aferentă
  • cum a fost repartizată diferenţa (pierderea)
  • care este cantitatea facturată de furnizor şi dacă această cantitate SE REGĂSEŞTE în lista de plată.

 

Exemplele din piaţă au arătat că lună de lună au fost introduse în unele asociaţii de proprietari, la recuperat în liste, cantităţi mai mari decât cele facturate, fapt care a generat un plus în gestiunea asociaţiei, plus care ajunge sub diverse forme în buzunarul celor care apelează la astfel de practici.

 

Notă: modalitatea transparentă prin care se poate verifica o astfel de situaţie este reprezentată de consultarea facturii şi observarea consumului facturat şi compararea acestuia cu totalul din lista de plată, pe rubrica consum. Pe de altă parte, se poate împărţii consumul din rubrica „consum” la suma afişată în rubrica „valoare” şi rezultă preţul pentru fiecare metru cub consumat. Trebuie să fie cunoscut de asemenea şi modul în care are loc LUNĂ DE LUNĂ recuperarea diferenţelor. Dacă aceste trei elemente sunt cunoscute, greu să se mai poată realiza „prosteala” proprietarilor.

 

Reparaţiile şi/sau intervenţiile care nu se văd

 

Există asociaţii de proprietari în care „preţul” administratorului a constituit principalul criteriu de „angajare” La fel stau lucrurile şi în cazul preşedintelui, cel mai bun fiind cel care este la dispoziţia proprietarilor 24 ore din 24 şi să fie neremunerat. Ieftin, bun, drăguţ şi tot timpul disponibil.

 

Din păcate, lipsa implicării proprietarilor a dus (actele multor asociaţii confirmă) la concentrarea deciziei în mâna acestor persoane care au decis sau decid realizarea unor „mici” intervenţii în cadrul blocului, intervenţii care sunt greu de verificat şi nimeni nu este dispus să bage mâna în „rahat” sau să coboare în subsol. Prin urmare, plăteşte ce apare în lista de plată şi rămâne indiferent.

 

Şi aşa, apar în repartizare intervenţii ca desfundat coloană, decolmatat coloană, desfundat coloană scurgere, intervenţii care nu pot fi verificate, cu atât mai mult cu cât chiar dacă intervenţia ar fi fost realizată „pe bune” azi, nimeni nu garantează că mâine un scutec aruncat de un inconştient în vasul de wc nu a înfundat din nou coloana.

 

Bani uşor de produs pentru că nimeni nu coboară în subsol să vadă dacă chiar s-a realizat o astfel de desfundare iar pe de altă parte şi dacă coboară priveşte un cot de pe o coloană de scurgere, pe unde se susţine că s-a realizat intervenţia. În blocurile de garsoniere şi cu mai multe scări (acolo unde sunt mulţi chiriaşi) este „raiul” unor astfel de intervenţii. Sunt şi câte două pe zi la fiecare coloană. „Prosteală”, nu glumă.

 

Notă: doar existenţa unei minime implicări din partea unor proprietari care să facă parte din comitet pot stopa un astfel de comportament şi/sau impunerea unui anumit prestator pentru realizarea intervenţiilor. Avizarea sumelor de plată să fie realizată de comitet şi nu doar de către administrator sau preşedinte.

 

 

mai multe, pe adevarul.ro.