x


  • EUR
    4.5673
    USD
    0.1572
  • 31° C
    Vremea
    Bucuresti
    Vant

    11 km/h
    Umiditate

    25%
    Presiune

    33965 hPa
string(4) "auto"

Au sau nu au bani, românii vor maşini noi

„Consemnăm, după 11 luni, un volum total al vânzărilor de autovehicule noi de 128.106 unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de 16,7% faţă de 2015”, se arată într-un comunicat transmis vineri de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).

Author: Mircea Popa | Sursa: Mediafax | Publicat: 17.12.2016, 8:50 | Actualizat: 17.12.2016, 8:50

Această creştere are la bază, în primul rând, performanţa autoturismelor care înregistrează +16,2%. „Cu aceste cifre, se poate aprecia că estimarea noastră din ianuarie pentru întreg anul 2016 (creştere de 10%-12% a vânzărilor de autoturisme şi un volum total de maxim 135.000) va fi depăşită de către piaţă”, notează APIA.

 

Si pe plan european sunt consemnate, în primele 11 luni din 2016, o creştere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme (+7,1%), cele mai mari pieţe (care împreună acoperă circa 3/4 din totalul statelor membre UE) înregistrând creşteri relativ importante: Franţa +5%, Germania +4,6%, Italia +16,5%, Spania +11,1% şi UK +2,5%.

 

Şi în noiembrie, la fel ca în toate lunile anterioare, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice. Acestea ajung să deţină, pe ansamblul primelor 11 luni, o pondere de 70%. Pe de altă parte, potrivit APIA, „este de remarcat faptul că vânzările către persoanele fizice au crescut cu 26,7% faţă de primele 11 luni ale anului anterior, deşi vânzările realizate prin Programul Rabla până la 30 noiembrie (în care persoanelor fizice le revine cea mai mare parte) au fost cu 5,6% mai mici decât în anul 2015”.

 

Cu toate acestea, „un factor de distorsiune al pieţei auto şi cu impact negativ asupra acesteia continuă să îl reprezinte afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce face ca, anual, bugetul de stat să piardă sute de milioane de Euro. În acest context, în primele 11 luni din 2016, înmatriculările de autoturisme rulate provenite din import au atins un nou record, respectiv 280.000 de unităţi, ceea ce înseamnă o creştere de 23,4% comparativ cu anul 2015”. APIA subliniază că această creştere „s-a accentuat în perioda august-noiembrie, când în spaţiul public au apărut câteva iniţiative de anulare a timbrului de mediu, media importurilor de autoturisme rulate din ultimele 4 luni fiind de cca. 29.000 de unităţi pe lună, faţă de o medie lunară de circa 23.000 în primele 7 luni”.

 

Cifrele de mai sus – arată APIA – duc la „o conjuctură deloc favorabilă, care a făcut ca, pe ansamblul primelor 11 luni din acest an, numărul autoturismelor rulate să-l depăşească semnificativ (cu circa 12%) pe cel înregistrat pe întreg anul 2015. Astfel, numărul autoturismelor rulate importate în România în primele 11 luni din 2016 este de 3,3 ori mai mare decât cel al autoturismelor noi (din producţia internă şi import)”.

 

În luna noiembrie 2016 au fost fabricate în România 36.207 autovehicule, cu 24,2% mai mult decât în luna precedentă a acestui an. Se ajunge astfel, după 11 luni, la o producţie totală de 337.745 de unităţi, cifră care corespunde unei scăderi totale de 5,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015. Dintre acestea, 300.288 au fost produse de către Dacia şi 37.457 de către Ford.

 

Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 178.574 de unităţi (cu 14,2% mai mult decât în primele 11 luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (47.997 de unităţi, cu 9,8% mai puţin decât în 2015), Dacia Logan MCV (38.437 de unităţi, cu 0,2% mai mult decât în 2015), Ford B-MAX (37.457 de unităţi, cu 16,3% mai puţin decât în 2015), şi Dacia Logan (35.280 de unităţi, cu 46,8% mai puţin decât în 2015).

 

„Cu cele 302.533 de unităţi exportate în primele 11 luni din acest an, consemnăm o scădere de 8,7%, comparativ cu perioada similară din anul 2015, aceasta fiind rezultatul scăderilor înregistrate în 10 din cele 11 luni ale acestui an, în raport cu lunile similare din 2015”, mai arată APIA.

 

Cel mai exportat model în primele 11 luni din 2016 a fost Dacia Duster (169.869 de unităţi), în creştere cu 12,7% faţă de 2015, urmat de Dacia Sandero (40.965 de unităţi, în scădere cu 14,9%), Ford B-MAX (37.316 unităţi, cu 16,4% mai puţin faţă de 2015), Logan MCV (34.383 de unităţi, în scădere cu 4,4%) şi Dacia Logan (20.000 de unităţi, în scădere cu 61,6% faţă de 2015).

 

Ar mai fi de remarcat, arată APIA, faptul că 89,6% din producţia naţională realizată în primele 11 luni din 2016 a fost exportată, faţă de 92,4% – cât se înregistra în aceeaşi perioadă din anul 2015.

 

Cu un volum total de 13.147 de unităţi vândute în luna noiembrie, din care 10.559 de autoturisme (80,3%) şi 2.588 vehicule comerciale (19,7%), vânzările de maşini noi ajung să totalizeze, după primele 11 luni din 2016, un volum de 128.106 unităţi, cu 16,7% mai mult decât în primele 11 luni din 2015. Dintre acestea, 103.938 sunt autoturisme, care înregistrează, astfel, o creştere de 16,2% comparativ cu 2015 şi 24.168 sunt vehiculele comerciale (marfă şi persoane), în creştere cu 18,8% faţă de 2015.

 

La autoturisme, topul pe mărci, după primle 11 luni ale anului 2016, este condus de către Dacia, cu 31.844 de unităţi (30,6% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 3,3% faţă de perioada similară din 2015), urmată de Volkswagen cu 11.067 de unităţi (10,6% cotă de piaţă, volum în creştere cu 21,9% faţă de 2015); Skoda 9.483 de unităţi (9,1% din total piaţă, volume în creştere cu 16,4%); Renault 7.491 de unităţi (7,2% cotă de piaţă, volume mai mari cu 35,9%); Ford 6.241 de unităţi (6% din total piaţă, volume în creştere cu 12,5%) şi Opel 4.854 de unităţi (4,7% din total piaţă, volume mai mari cu 47,9%).

 

Pe modele, cu cele 14.029 de unităţi (-3,6% comparativ cu 2015) livrate pe piaţa autohtonă în primele 11 luni ale acestui an, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, urmat de Dacia Sandero cu 6.271 de unităţi (+19,9%), Dacia Duster 6.116 unităţi (+2,5%), Skoda Octavia 4.085 de unităţi (+13,4%), şi Dacia Logan MCV 3.117 unităţi (+6,5%).

 

„Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că, la finele primelor 11 luni, toate segmentele sunt în creştere comparativ cu anul 2015. Cele mai mari creşteri le înregistrează segmentele Sport (+85,6%), SUV (+26,8%) şi MPV (+24,8%). şi segmentele de volum, B şi C (care împreună cumulează circa 64% din totalul pieţei), înregistrează creşteri importante, de 14,2% şi respectiv 9,9%”, mai arată APIA.

 

În funcţie de tipul de combustibil, „remarcăm faptul că ponderea autoturismelor diesel a crescut în luna noiembrie comparativ cu octombrie, dar, pe ansamblul anului 2016, acest segment înregistrează o scădere de 7% faţă de aceeaşi perioadă din 2015. Ca urmare, motorizările diesel mai reprezintă doar 48,9% din piaţă, comparativ cu anul 2015, când, după aceeaşi perioadă, ponderea acestora era de 53%”. Din primele 10 mărci/modele cele mai vândute, 8 mărci şi respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (48,9%). În ceea ce priveşte autoturismele „verzi“ (electrice şi hibride), APIA remarcă o dublare a volumelor totale vândute la 11 luni. Se detaşează însă faptul că segmentul autoturismelor hibride reprezintă totuşi 86,1% din această categorie, dar mai ales, triplarea (237%) numărului autoturismelor electrice (BEV, EREV, PHEV) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului tecut.

 

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,5% sunt de provenienţă autohtonă, 22% sunt fabricate în Germania, 11,2% sunt din Cehia; 8,9% din Spania şi 6,7% din Franţa. În acest context, „vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în primele 11 luni din 2016 cu 2,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 22,5%”, conchide Asociaţia.