Aproape că nu e săptămână fără vreo veste despre noi investiţii sau planuri de extindere în industria auto a Ungariei, devenită vitală pentru economia maghiară. Paradoxal pentru o ţară al cărei guvern promovează controlul statului în sectoarele economice strategice şi care critică corporaţiile străine ca fiind duşmani ai poporului, industria auto maghiară este în proporţie de 90% deţinută de străini.
Cu o contribuţie de 10% la PIB şi cu o treime la producţia industrială, sectorul auto joacă un rol semnificativ în creşterea economiei ţării şi în angajarea resurselor demografice. Cu investiţii anunţate pe bandă rulantă, sectorul are cea mai rapidă creştere din întreaga industrie. Acest lucru aduce şi probleme.
Ultima veste, că Audi va începe în două săptămâni producţia de motoare pentru maşini electrice la baza sa maghiară de la Györ, duce industria auto a acestei ţări cu un pas în viitor. La linia de producţie a motoarelor electrice vor lucra 1.000 de persoane asistate de 700 de roboţi. Oficialii maghiari anunţă că anul acesta producţia industriei auto va stabili noi recorduri şi vorbesc de o poveste de succes care durează de 25 de ani.
Cum s-a ajuns aici? Institutul Polonez pentru Afaceri Internaţionale a făcut o scurtă incursiune în povestea de succes maghiară. Elementele ei principale sunt discriminarea pozitivă a producătorilor auto străini faţă de alte companii străine, poziţia geografică, infrastructura bună şi forţa de muncă până acum ieftină. Semnarea de către Daimler a unei scrisori de intenţie cu guvernul lui Ferenc Gyurcsany în iunie 2008 pentru construirea unei fabrici Mercedes-Benz în Kecskemet a fost un moment crucial pentru industria auto maghiară. Proiectul a fost implementat cu succes în martie 2012, iar un an mai târziu prima maşină sport Mercedes CLA produsă în întregime în Ungaria a ieşit pe poarta fabricii. Decizia constructorului german a încurajat alte companii deja prezente în Ungaria să investească mai mult.