Cum a dat statul român cu piciorul unui film de Oscar

0

„Pentru mine e mai mult decât m-aş fi aşteptat vreodată şi e extraordinar că se întâmplă asta”, spune Ada Solomon, producător.

 

 

Nominalizarea la Oscar e o surpriză frumoasă pentru Ada Solomon, primul producător român care intră în cursa pentru un premiu al Academiei Americane de Film.

 

 

Eu cred că Bucureştiul are un mare rol şi ăsta e un motiv de bucurie pentru mine, că oraşul meu, oraşul în care m-am născut, am crescut şi de care sunt extrem de ataşată (…) e atât de prezent în filmul ăsta. Mie mi se pare că e chiar un personaj şi că interacţionează cu filmul, cu povestea filmului. E atât de prezent şi, iată, circulă în lumea întreagă.

 

 

Mă bucur foarte tare, că fiecare recunoaştere de tipul ăsta face, de fapt, ca filmele respective să fie mai văzute, mai cunoscute, să crească apetitul publicului pentru ele şi ca ele să rămână o perioada mai lungă în focusul publicului, criticii şamd. Filmul e şi despre asta, e despre viaţa expaţilor aici, de fapt despre viaţa expaţilor oriunde în lume. Pentru mine, destinul acestor nomazi de lux este fascinant”, a declarat Ada Solomon într-un interviu pentru Digi24.

Toni Erdman, o producție din 2016, în regia lui Maren Ade, spune povestea unui părinte din Germania care, aflat în pragul depresiei, îi face o vizită surpriză fiicei sale, angajată la o corporaţie în Bucureşti. Goana după o carieră de succes cu preţul dezrădăcinării este elementul-cheie care ar putea aduce râvnita statuetă, crede producătorul Ada Solomon.

 

 

E o poveste universală, pentru că dincolo de tot ce facem … mişcarea şi libertatea de mişcare pe care o avem azi, felul în care copiii se îndepărtează de locul în care au crescut (…) e ceva ce e valabil şi în România, şi în Statele Unite”, spune Ada Solomon.

 

 

Din distribuţie fac parte şi actori români. Ozana Oancea nu doar a jucat, a făcut şi traducerile pentru actorii români.

 

 

A fost un casting foarte îndelungat şi foarte laborios. De obicei se stă poate 20-30 de minute. De data asta era fix o oră pentru fiecare dintre ei, chiar şi pentru rolurile foarte mici şi comportau diverse exerciţii, surprize, conduceri în situaţii neprevăzute”, a povestit Ozana Oancea.

 

Victoria Cociaş spune că rolul din Toni Erdmann e cel mai important din cariera sa, deşi nu a fost unul principal.

 

După ce am aflat că a fost propus de Germania la Oscarul pentru film străin, eu am crezut că va fi nominalizat. Adică nu numai am sperat. Am crezut. Am râs cu lacrimi, deci filmul este foarte bun”, spune Victoria Cociaș.

 

 

Scenariul peliculei s-a scris chiar în timpul filmărilor, povesteşte regizorul Maren Ade.

 

Mi-am spus: Nu îmi pasă… Dacă nu este o comedie, atunci este o dramă. Nu contează. Şi i-am spus producătorului meu (n.r. Ada Solomon) că îmi pare rău că nu va fi o comedie. (…) La premiera filmului am fost foarte surprinsă că oamenii râdeau atât de mult. Îmi tot spuneam: vă rog, opriţi-vă! Urmează o scenă foarte serioasă”, a povestit regizoarea.

 

Marele regret al echipei româneşti este că oficial filmul nu poartă numele ţării noastre. Statul român a refuzat finanţarea producţiei.

 

Sigur că aici, iarăşi, lucrurile ţin de rigiditatea legislaţiei şi de felul în care a îmbătrânit legislaţia românească şi de nevoia de a actualiza la noile condiţii europene”, explică producătorul Ada Solomon.