Cum se face deszăpezirea în alte țări și de ce se închid drumurile din România

0

Potrivit unui anunţ de atribuire publicat marţi de CNAIR în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), deszăpezirea Autostrăzii A1 va fi asigurată de Asocierea SC Fincodrum SA – SC Viabild Cons VT SRL – SC Tel Drum SA contra sumei de 4.472.099 lei, fără TVA. Aceeaşi asociere a câştigat contractul şi pentru deszăpezirea Autostrăzii A2, valoarea acestuia fiind de 2.806.473 lei, fără TVA. Contractul pentru întreţinerea curentă pe timp de iarnă a Autostrăzii A3 a fost atribuit societăţii Rebelis Construcţii SRL, aceasta primind în schimbul activităţii prestate suma de 3.280.337 lei, fără TVA.

 

Este evident că aceste firme nu au dotarea necesară pe ansamblu pentru a face faţă la condiţiile meteo sau la exigenţele populaţiei în astfel de condiţii meteo. România ar putea lua exemplu de la ţări precum Canada şi Japonia care folosesc maşini speciale şi nu contează dacă ninge trei săptămâni, aici străzile sunt întotdeauna deszăpezite.

 

 

În Norvegia, una dintre ţările cu cel mai aspru climat din Europa – temperaturile coboară de multe ori până la minus 30 de grade Celsius, dar asta nu le pune prea mari probleme autorităţilor. La fiecare 20 de kilometri, acţionează câte un plug, aşa că zăpada n-are timp să se depună. Tehnicile folosite de norvegieni diferă de cele ale românilor. În loc de nisip uscat, se foloseşte nisip umed şi încălzit la 95 de grade Celsius, care asigură o aderenţă mai mare. Capacitatea drumului de a oferi aderenţa necesară este măsurată cu aparate speciale, numite decelerometre.