Francezii care s-au dus duminică la vot pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale au avut un motiv de mândrie. Activitatea de afaceri a companiilor a atins luna aceasta, în plină cursă electorală, maximul de după marea criză economică. De fapt, potrivit indicelui IHS Markit, Franţa a evoluat atât de bine încât a depăşit şi Germania, cea mai mare economie europeană, şi a tras după ea întreaga zonă euro. Pentru unii, acesta este un semn că managerii au devenit mai încrezători în viitor înainte de alegeri, notează CNBC, citat de ZF.ro.
Însă pentru alegătorul de rând statistica şi indicii sunt prea puţin liniştitori. Franţa n-a mai trecut din1958 prin turbulenţe politice la fel de mari ca acum. Atunci, în mijlocul Războiului Algerian, la putere a venit generalul Charles de Gaulle şi a adus ţării Constituţia celei de-a Cincea Republici.
Acum, în preferinţele alegătorului pentru candidaţii la preşedinţie se simte, aşa cum este cazul multora dintre ţările dezvoltate, neîncrederea în elită, senzaţia oamenilor că sunt ignoraţi de politicieni, teama de globalizare economică şi de imigraţie şi anxietatea faţă de mobilitatea socială şi inegalitatea în creştere.