Gara de Nord are nevoie de 300 milioane de euro ca să semene cu un mall

Proiectul de modernizare a celui mai important nod feroviar al României, Gara de Nord, pentru care şi-au exprimat interesul mai multe firme, stă pe loc, deşi, la începutul lui 2009, reprezentanţii Ministerului Transporturilor declarau că, în luna mai, ar urma să aibă loc licitaţia. “S-a făcut studiul de fezabilitate. Acum, totul s-a îngheţat. Probabil că acest proiect va fi reluat anul viitor. Ştiu însă că cinci firme, din România şi din străinătate, sunt interesate de modernizarea Gării de Nord”, a declarat pentru Business Standard Constantin Axinia, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care s-a ocupat şi de acest proiect. El a explicat că orice decizie privind lucrările de modernizare va fi luată cu acordul Ordinului Arhitecţilor, pentru că o mare parte din clădirea gării este declarată monument istoric.

“Este un proiect foarte complex, în condiţiile în care modernizarea trebuie să aibă în vedere punerea în valoare a elementelor originale de arhitectură”, a declarat Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriei Feroviare. Potrivit acestuia, în proiect ar trebui să se investească în jur de 300 milioane de euro, aşa cum s-a întâmplat şi cu gara din Amsterdam sau cu gara din Bruxelles, idee susţinută şi de analişti din piaţă. Aceştia au explicat că, imediat după ce proiectul va fi atribuit, modernizarea propriu-zisă se poate finaliza în trei ani.

“Această sumă poate transforma Gara de Nord într-o gară pentru trenuri de mare viteză. Totodată, se poate transforma într-un adevărat centru comercial, cum sunt mall-urile, ca un punct de atracţie pentru călători şi operatorii feroviari”, a mai spus Roşeanu.

Potrivit reprezentanţilor CFR Călători, zilnic, prin Gara de Nord trec aproximativ 10.000 de oameni, mult prea puţini în comparaţie cu alte state, precum Polonia, care, din acest punct de vedere, se află înaintea României. “Singura ţară de care ne apropiem este Bulgaria, dacă se ia în calcul că traficul din principala gară din Sofia este similar celui din Gara de Nord”, a explicat Roşeanu. De altfel, el a spus că prin cea mai mare gară din România trec zilnic atâtea persoane câte trec prin gara centrală din New York într-o jumătate de oră, ceea ce înseamnă că, într-o zi, prin această gară trec 500.000 de călători, într-un oraş cu o populaţie aproape cât cea a României.

În ultimii ani, traficul din Gara de Nord a scăzut foarte mult, în mare parte din cauza stării deplorabile în care arată gara. Potrivit lui Roşeanu, deşi există fast-fooduri, totuşi, acest loc este departe de a fi o gară europeană. “În plus, dacă ar fi modernizată, ar atrage şi foarte multă publicitate, ceea ce ar rotunji considerabil veniturile CFR. Să ne imaginăm cum ar fi să treacă prin faţa unei reclame sute de mii de oameni, în loc de zece mii, câţi trec în prezent, în fiecare zi”, a mai spus secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare. Singurele perioade în care traficul din gară se apropie de 15.000 de persoane/zi sunt cele din preajma sărbătorilor religioase.

CFR Călători, operatorul naţional de transport pe calea ferată, a încheiat anul trecut cu pierderi cumulate de 535 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 2,1 miliarde de lei şi datorii de 1,8 miliarde de lei. Pentru 2010, oficialii companiei au estimat afaceri de circa 1,96 miliarde de lei, cu 8% mai mult faţă de anul acesta, şi, totodată, “speră” ca traficul de pasageri să se menţină cel puţin la acelaşi nivel cu cel din 2009.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed