O poză făcută, la acestă dată, posibilităţilor financiare ale populaţiei arată că românii cu venituri medii nici n-ar trebui să viseze la o locuinţă. Preţurile caselor sunt atât de mari încât angajatul cu venitul mediu pe economie n-ar reuşi să le achite nici pe jumătate, după 40 de ani de muncă. La un câştig salarial mediu net pe economie de 1.359 de lei (calculat pe septembrie de INS) şi un curs de 4,3 lei pentru un euro, un român ar câştiga în 40 de ani de muncă circa 150.000 de euro.
Cu banii, ar putea cumpara la ora aceasta un apartament în piaţa Alba Iulia din Bucureşti. Posibilitatea de a lua un asemenea apartament este valabilă însă dacă angajatul nu ar consuma nimic din câştigul lunar. Or, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), rata de economisire în România este de doar 12% din venit. Deci, în mod normal, banii pe care un român cu venituri medii i-ar putea strânge într-o viaţă sunt cam 18.000 de euro.
Bucureşteanul, românul care câştigă cel mai mult, ar face 204.390 euro în 40 de ani de muncă. Banii care-i rămân după cheltuielile lunare ar totaliza însă 24.500 de euro. La preţurile actuale, luate din anunţurile publicate pe anunţul.ro, un salariat bucureştean îşi poate permite, doar o garsonieră confort 2 în Rahova-Ferentari, cel mai prost cotată zonă din Capitală. Dacă ar vrea să se mute mâine trebuie să facă sacrificii serioase în consumul zilnic. Practic, să-şi schimbe radical viaţa, pentru că dacă punem la socoteală cheltuielile suplimentare legate de un credit pe 30-35 de ani, suma achitată efectiv aproape că se dublează.
Un lucrător din domeniul petrolului, categorie creditată de INS cu cel mai mare venit din economie, ar câştiga, după acelaşi algoritm, 401.860 euro. Ceea ce înseamnă că-şi permite o casă de aproximativ 50.000 de euro, cu 10.000 de euro sub pragul finanţat prin programul Prima Casă. Funcţionarul public ar produce într-o viaţă de muncă 211.088 euro, deci la rata naţională de economisire ar strânge 25.330 de euro. Dacă ar lucra în Bucureşti, ar fi la fel de calificat la o casă ca şi bucureşteanul mediu - garsonieră confort 2. Dacă ar lucra în Cluj Napoca, garsoniera ar fi confort I.
Pentru a fi mai aproape de tine, MONEY.ro a eliminat obligativitatea înregistrării pe site pentru comentarii. De acum îţi poţi exprima opiniile pe portalul MONEY.ro mult mai uşor. Comenteaza şi tu!
Cu banii, ar putea cumpara la ora aceasta un apartament în piaţa Alba Iulia din Bucureşti. Posibilitatea de a lua un asemenea apartament este valabilă însă dacă angajatul nu ar consuma nimic din câştigul lunar. Or, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), rata de economisire în România este de doar 12% din venit. Deci, în mod normal, banii pe care un român cu venituri medii i-ar putea strânge într-o viaţă sunt cam 18.000 de euro.
Bucureşteanul, românul care câştigă cel mai mult, ar face 204.390 euro în 40 de ani de muncă. Banii care-i rămân după cheltuielile lunare ar totaliza însă 24.500 de euro. La preţurile actuale, luate din anunţurile publicate pe anunţul.ro, un salariat bucureştean îşi poate permite, doar o garsonieră confort 2 în Rahova-Ferentari, cel mai prost cotată zonă din Capitală. Dacă ar vrea să se mute mâine trebuie să facă sacrificii serioase în consumul zilnic. Practic, să-şi schimbe radical viaţa, pentru că dacă punem la socoteală cheltuielile suplimentare legate de un credit pe 30-35 de ani, suma achitată efectiv aproape că se dublează.
Un lucrător din domeniul petrolului, categorie creditată de INS cu cel mai mare venit din economie, ar câştiga, după acelaşi algoritm, 401.860 euro. Ceea ce înseamnă că-şi permite o casă de aproximativ 50.000 de euro, cu 10.000 de euro sub pragul finanţat prin programul Prima Casă. Funcţionarul public ar produce într-o viaţă de muncă 211.088 euro, deci la rata naţională de economisire ar strânge 25.330 de euro. Dacă ar lucra în Bucureşti, ar fi la fel de calificat la o casă ca şi bucureşteanul mediu - garsonieră confort 2. Dacă ar lucra în Cluj Napoca, garsoniera ar fi confort I.
Pentru a fi mai aproape de tine, MONEY.ro a eliminat obligativitatea înregistrării pe site pentru comentarii. De acum îţi poţi exprima opiniile pe portalul MONEY.ro mult mai uşor. Comenteaza şi tu!




Comentarii (38)
22:05
== ADEVARUL ==
Sa nu ziceti ca nu stiati: daca veti da mai mult de 600 - 700 de euro pe m2 ap. nou in Bucuresti veti lua teapa !
Pentru apartamente vechi: 300 - 400 euro pe metru patrat in Bucuresti !
Nu chiar acum, dar astea vor fi peste 6 luni
Raspunde
22:00
NU ignorati realitatea: presturile scand, NIMENI nu cumpara !!
Dragii mei,
Deocamdata traim in realitate: NU ignorati realitatea: presturile scand, NIMENI nu cumpara !!
Mai sunt cativa grabiti care cumpara, dar o sa regrete mai tarziu, peste vreo 6-7 luni.
NU E TIMPUL SA CUMPARATI LOCUINTE, MAI ASTEPTATI VREO 6 luni !! Si cu aceeasi bani veti lua si masina si apartament/casa !
Criza va dura in Romania cel putin 2 ani, deci e timp :))
Raspunde
22:11
Realitatea
Bla,bla,bla cand toate preturile sunt la nivel european,cand platim aceelasi pret la energie cu neamtul,benzina costa la fel, cand mancarea costa mai mult ca-n Italia,serviciile sunt scumpe de ce vorbim de pretul caselor si nu de salarii /venituri.
Sa fie clar o valoare mica la locuinte 10-20000 euro inseamna saracie si salarii pe masura.Asta se doreste ? Sa vinzi o casa aici si cu banii obtinuti sa cumperi o debara in vest ? Sau poate vreti 2,000 euro/luna si o casa noua pe an !
Raspunde
21:05
Continuare
Revin cu cateva completari. Am citit comentariile anterioare si cred ca veniturile sunt mici pentru ca avem prea multi proprietari. Oamenii nu sunt suficient motivati sa castige mai mult iar angajatorii nu maresc salariile pentru ca angajatii se multumesc cu putin. Deci nu preturile imobilelor vor ajunge la nivelul salariilor ci veniturile vor trebui sa creasca atunci cand va aparea adevarata nevoie de case. Atunci cand pseudolocuintele noastre din mediul rural sau blocurile de la tara vor fi cotate la valoarea lor adevarata adica de refugii turistice sau adaposturi pentru oi, cai, vitei.
Raspunde
12:04
Nu toti trebuie sa fim propietari.
Nu stiu de ce credeti voi ca tot romanul trebuie sa fie propietar?
Ganditiva ca daca speculanti sunt agajatorii care dau salarii mici indiferent de profit,guvrnantii care tin salariul minim la 150 euro fiind direct interesati si economia bolnava a unei tari nu v-a asigura niciodata terenul propice ca toti locuiitorii ei sa fie propietari.Acesta este si motivul pentru care toti strainii ce vizitau romania prin 2000 si auzind ca mai toti romanii sunt propietari ramaneau uimiti nu le venea sa creada.
Raman la parerea mea exprimata acum cateva zile. Pretul de constructie este unul sub care nu putem cobora datorita preturilor materialelor de constructie si la acel pret cumpara cine poate. Ceilalti raman chiriasi sau altceva ca in tarile dezvoltate pe principii sanatoase.
Cu respect.
Raspunde
16:53
Chiriile ridicate falimenteaza economia
Alaturi de ratele bancare, impozitele si taxele nesimtite, preturile imobiliare si chiriile ridicate au pus economia pe butuci. Nu doar populatia este afectata, ci si firmele, nivelul existent al chiriilor ducand la cheltuieli fixe care cresc totalul cheltuielilor mult peste venituri, la firmele medii si mici.
Raspunde
16:53
Chiriile ridicate falimenteaza economia
Alaturi de ratele bancare, impozitele si taxele nesimtite, preturile imobiliare si chiriile ridicate au pus economia pe butuci. Nu doar populatia este afectata, ci si firmele, nivelul existent al chiriilor ducand la cheltuieli fixe care cresc totalul cheltuielilor mult peste venituri, la firmele medii si mici.
Raspunde
16:42
Organism indopat cu hormoni
Pretul normal al oricarui lucru trebuie sa tina cont de puterea de cumparare, altfel piata va da cu el drastic de pamant! Preturile au crescut atat de mult doar ca sa faciliteze jaful unora. Normal este ca dupa o viata de munca sa poti cumpara macar o locuinta modesta, altfel inseamna ca preturile de pe piata sunt S.F., se adreseaza nu economiei reale, ci extraterestrilor. Si mai e o problema. Ca ce chestie diferentele intre o casa contruita intr-un sat uitat de lume e de zeci de ori mai ieftina decat una identica, construita intr-un oras mare? Nu sunt costuri de constructie similare? Bun, conteaza si locatia, dar chiar atat? Aici e vorba de jaful facut de speculatorii imobiliari, mana in mana cu bancherii. De ce trebuie sa sufere tari intregi pentru imbuibarea catorva talhari? Capitalism real inseamna o corespondenta stransa intre cost si preturi! Capitalismul, in spiritul lui real, functioneaza excelent, cel pervertit, speculativ, duce la crize economice. E aceeasi diferenta ca intre un organism care creste si se dezvolta natural si unul indopat cu hormoni, care in scurt timp se imbolnaveste grav.
Raspunde
16:35
Preturi rationale
Pretul corect este acela in acord cu puterea de cumparare al unei familii cu venituri medii, asta insemnand ca un credit imobiliar nu trebuie sa fie decat de completare, acoperind maximum jumatate din pret. Cred ca ultima data cand s-a putut vorbi de o astfel de situatie in Romania, un pret corect si echilibrat, a fost prin 2001-2002 La acel moment un apartament de 2 camere confort I, intr-un oras mare, costa 10000-20000 de Euro, E cam maximul economic rational. Restul-efecte ale baloanelor imobiliare si umflarea buzunarelor bancherilor
Raspunde
16:44
Nu era nevoie sa apara de 2 ori
Nu era nevoie sa apara de 2 ori
16:35
Preturi rationale
Pretul corect este acela in acord cu puterea de cumparare al unei familii cu venituri medii, asta insemnand ca un credit imobiliar nu trebuie sa fie decat de completare, acoperind maximum jumatate din pret. Cred ca ultima data cand s-a putut vorbi de o astfel de situatie in Romania, un pret corect si echilibrat, a fost prin 2001-2002 La acel moment un apartament de 2 camere confort I, intr-un oras mare, costa 10000-20000 de Euro, E cam maximul economic rational. Restul-efecte ale baloanelor imobiliare si umflarea buzunarelor bancherilor
Raspunde
09:54
Concluzii deformate
Analiza de mai sus este aceeasi care ne spune ca romanii au 0,375 autoturisme pe cap de locuitor.
In primul rand 90% din romani au locuinte. Adica vreo 8 milioane de locuinte in care traiesc 2,5 persoane in medie. Nu toti au nevoie de case.
Nu toti romanii traiesc in Bucuresti.
Oamenii casatoriti au practic venituri duble. Nu toti traiesc singuri in apartamente.
Daca nu le ajung banii pot munci de la 16 ani la 66 ani sau 76 ani. Oamenii pot avea si 2 joburi.
Capitalistii sunt cei care au depus de 3 ori mai mult efort decat restul lumii.
Toti oamenii care au facut ceva muncesc mai mult si mai inteligent.
Autorul articolului se vede ca un fel de bugetar care asteapta 30 ale lunii sa-si ia lefa de 1300 lei in medie si e normal sa aibe si el pareri ca trebuie sa mazgaleasca zilnic cate ceva altfel s-ar putea sa observe seful ce incompetent este.
N-am inteles daca analiza din articol este pe teme economice, imobiliare sau sociale.
Adica salariile sunt prea mici, casele prea scumpe sau romanii nu au unde sta?
Astept raspuns.
Raspunde
16:47
Speculatori
Toate parerile contra sunt ale unor speculatori pe piata imobiliara care acum au ramas cu popa prostu' in mana
16:32
Raspuns
Amice esti un idiot! cel mai probabil un tigan bisnitar!
18:28
1 -1 = 3
articol la fel de corect ca si matematica de mai sus. mi-a placut "crestinul" cu vila de pe malul oceanului. ma intreb ce face cu ea? ii plateste impozitele si zice ca are casa pe maul oceanului. aaaa...o avea job pe acolo. dar atunci ce stie despre o Capitala europeana? sa stai linistit in provincia ta. In caz ca nu esti lamurit iti atrag atentia ca intre Florida si judetul Constanta nu e mare diferenta: nivelul de trai e compensat de taxele dezastruoase ale americanilor. Inca o intrebare: cartonul casei tale, ce parere ai , tine la primul uragan?
in alta ordine de idei chiar nu conteaza aceste calcule atat vreme cat bancile nu se incghesuie sa dea credite. Atunci cand Statul nu o sa mai vrea banii bancilor va veni iar vremea cand bancile vor alerga dupa noi.
Raspunde
14:13
Da ai dreptate DAR
E adevarat ca preturile o luasera razna, dar dracul nu e chiar atat ne negru precum presa manipulatoare incearca sa contureze, deoarece:
-complexele rezidentiale nu targetau pe cei cu salarii de 13 mil
-pentru o casa contribuie 2 salarii
-nu uitati de salariile platite la negru. COnform INS sal mediu este 13 mil. In realitate salariul mediu e mai mare: firme, drepturi de autor, bani platiti direct in mana
-salariul mediu in Bucuresti e mai mare decat 13 mil. Nu poti compara pretul unui ap in Complexul Orhideea din sect 1 cu salariul mediu al muncitorilor de la Centrala de la Rovinari
-salariul mediu nu e foarte relevant. In Bucuresti sunt cateva sute de mii de salarii medii si doar cateva mii de apartamente construite anual. Daca vrei sa fie relevant, trebuie sa iei media salariilor celor mai bine platiti 10.000 de bucuresteni de exemplu. Care e mult mai mare
-Daca fiecare salariu mediu ar putea sa-si cumpere o casa, necesarul de locuinte in Bucuresti ar fi de 50,000-100,000 pe an
-NU UITATI FRATILOR CA NU FIECARE OM TREBUIE SA FIE PROPRIETAR. Doar cativa, alesi de soarta sunt proprietari, restul chiariasi, si nu e nici o rusine in asta. Incetati sa mai ganditi in modul comunist ca fiecare om trebuie sa fie proprietarul casei sale. Poti trai linistit si fericit cu chirie toata viata
Mai sunt si alte argumente, dar mai gasiti-le si voi
Raspunde
13:40
????
Mai ........ (ma autocenzurez),
de unde ai scos-o pe asta cu "nu fiecare om trebuie sa fie propietar" ?? Din putul gandirii ??
Ia hai sa vedem daca o luam de la inceputuri cine are drept de propietate? Cand s-a facut pamantul asta a venit SOARTA si a zis "asta si ala si celalalt de colo trebuie sa fie proprietari, ceilalti nu !"
Bateti campii !!
09:59
raspuns
Ai mare dreptate frate.
Observ ca am scris cam acelesi lucruri.
Analistii de succes sunt niste comunisti manipulati care sustin ca toti oamenii ar trebui sa castige si mai ales bugetarii care ne mananca impozitele. Si ei sunt tot un fel de bugetari pentru ca scriu la comanda si sunt platiti din bugetul nostru in care nu exista bani pentru tratamentul unui copil sau pentru o scoala decenta.
Bravo
12:52
Principiul e corect, detaliile imbogatesc tabloul
E corecta abordarea: de cati bani dispui sa iti acoperi ratele la un credit pentru casa. Salariul mediu este un reper aproximativ corect, dar trebuie luate in calcul toate sursele de venit - individuale sau ale familiei. Iar cand ai de platit niste rate, cauti sa te incadrezi in cheltuieli. Insa astfel de calcule, de disponibilitate si suportabilitate, ar trebui sa le faca fiecare dintre cei care isi propun sa ia un credit de casa, nu sa-i astepte pe jurnalisti sa le deschida ochii. Nu e vina jurnalistilor ca unii s-au bagat la mai mult decat le era plapuma. Si ca un exemplu, in Japonia, acum mai multi ani cand erau ei in alta recesiune, au bagat un program de constructii de locuinte, la o valoare de maxim 5 ori venitul anual. Adica, la socoteala noastra de 1359 de lei pe luna timp de 5 ani si transformat in euro, ne da 18962 Euro. Ia uite ce coincidenta !
Raspunde
12:43
pareri pro si contra
In mare parte acest articol scoate in evidenta faptul ca preturile imobilelor ajunsesera la un nivel atat de ridicat incat tot romanul era nevoit sa apeleze la banci(in totalitate sau partial) pentru a putea cumpara.Deci in momentul de fata din multe motive acesti cumparatori nu mai exista si pe principiul ca atunci cand nu exista cerere preturile scad, asta se si intampla. Restul amanuntelor sunt pareri pro si contra.Ma refer la comparatiile facute ,la ideiile unora ca trebuie sa mai scada dar fara sa argumenteze pana unde, si la faptul ca unii incearca sa stabileasca un pret al imobilelor in raport cu veniturile romanilor.
Cu siguranta suntem cu totii deacord ca pentru a construi folosesti materiale de constructii care au un pret,cumperi un teren care are un pret,dai bani pe proiect utilitati si manopera.Sub acest pret (ca sa nu mai vorbesc de un profit de stiu eu 7-10%)nu se poate vinde iar asta nu are legatura cu salariul romanilor pentru ca nu o sa mai avem un Nicolaie Ceausescu care sa dea case moca sau aproape moca.Cat priveste aprtamentele vechi ele ar trebui sa suporte o corelare a pretului cu gradul de uzura(vechime)fata de cele noi, dar ajungem sa ne raportam tot la pret de constuctie pe metru patrat construit si iar nu are legatura cu salariul romanului.
Cred ca pentru binele nostru ar trebui ca cineva sa stabileasca valoarea de constructie al metrului patrat ,sa stbilim preturile reale de azi si sa ne vedem de drum, nu sa asteptam la infinit sa scada preturile, pentru ca acesat blocaj nu este bun pentru nimeni.
Cu respect.
Raspunde
21:53
NU sunt de acord cu tine
Domnule dezvoltator saicoc, preturile vor scadea pentru ca romanii nu pot sa plateasca. Puteti voi sa stati si in cap, romanii pur si simplu nu mai au bani. Deci iti zic : PA ! Numai prostii au cumparat pana acum si inca mai cumpara. Cei destepti asteapta ca preturile sa scada :) Ne auzim peste 6 luni cu 40 % reducere .
03:21
Aha, buna ziua!
Nevoia de case exista, banii sunt cei care sunt, scumpirea si instrumentele de credit au fost utilizate pt cei bogati, nu pentru a satisface o nevoie sociala. Dl Tiriac si prietenii dumnealui nu au decat sa dea faliment, daca au promovat aceasta politica imorala. Trebuie mentionat ca atat prin actiunile sale economice cat si in media, atat Ion Tiriac cat si altii au promovat politica imprumutului vesnic, care e nu numai imorala dar si nefezabila economic, deci trebuie sa plateasca.
Raspunde
22:35
rar asemenea prostie....
toti romanii se pricep la fotbal, imobiliare, economie....la orice. In primul rand un roman cu salariul de 1350lei greu, daca nu imposibil poate sa acceada la un credit. Deci din start tema e o idiotenie. In al doilea rand o casa presupune de regula un cuplu. Deci aceste cifre trebuie dublate. In al treilea rand nici americanii sau francezii cu "salariul mediu" nu prea viseaza la credite pentru case. Casele sunt scumpe peste tot unde este interesant. Cu banii astia se pot lua case lejer pe la tara sau la Faurei....dar pe cine intereseaza acolo?. In al patrulea rand : chiar Romania sa fie atat de batuta de soarta incat timp de "o viata" salariul romanului "mediu" sa fie de 300E? Daca va creste salariul - va creste si gradul de economisire ! mai pot da cateva exemple de prostii continute in articol, dar cred ca deja ajung. Ionele tata, fugi pe santier ca in presa ecoomica e greu!
Raspunde
03:30
Alta presupunere falsa, alt "destept"
In primul rand chiar daca sunt 2, trebuie impartit acel 2 la numarul de membrii de familie, care poate fi 2,3,4 sau mai mult.
Iar presupunem ca cei mai multi sunt 2 tineri de 20 de ani care nu vor avea copiii (pt ca in garsoniera sau 2 camere nu exista spatiu)si ca vor fi dornici sa plateasca acea casa/apartament pana la pensie.
La fel presupunem ca vor exista castiguri viitoare inexistente. Tataie, unde ai invatat matematica? Asa se face la ASE, numai in mediul virtual, nu cred.
Continuati asa si o sa vedeti unde se ajunge.
23:01
rafaele esti un prost!
deoarece:
1. daca romanii sunt bagati in "cupluri" alalalt asigura mancarea, deci tot o viata platesti la o casa de 150 000 de euroi, nu mai pui la socoteala dobanda pe care o s-oplateasca nepotii
2. francezii si americanii viseaza la case bune care sunt mai ieftine decat la Craiova, in Florida cu 80 000 de dolari iti iei o casa pe malul oceanului (cum am facut eu, de exemplu)
3. ai dreptate, 300 de euro pe luna e putin, dar petru inteligenti ca tine eu zic ca e si asa prea mult... asa ca de saptamana ailanta sa se dea salariu mediu de 4000 de euro, ce zici
hai, fi sincer, au inceput sa-ti bata portareii pe la porti sa dai banii la banca, ca tu mai astepti sa creasca piata imobioliara
21:29
pai si???
De ce nu a venit articolul asta in anii de balon, cand oamenii obisnuiti(fara cunostinte in materie de economie sau calcul de rentabilitate si bonitate) chiar puteau sa foloseasca o asemenea informatie?! Jurnalistii erau cumva prea bine platiti sa argumenteze cresterile nejustificate de pret si sa alimenteze piata imobiliara arvunita de niste nesatui?! Da, asa se creeaza un balon imobiliar si multi romani or sa ajunga pe drumuri sau mai rau din cauza datoriilor imposibil de onorat. Nu va faceti meseria domnisoarelor, nu aveti nici un fel de valori sau mentalitate. Voi erati in masura sa treziti constiinta publica.
Raspunde
12:39
Au fost articole dar nimeni nu le baga in seama
O buna parte din presa urla si atunci dar oamenii nu doreau sa auda si alte pareri.
Era jignitor pentru omul de rand sa ii spui ca piata o poate lua si in jos.
Degeaba se plang oamenii acum ca nu au fost informati.
Au fost prea mandrii, prea orbi si prea lacomi atunci.
Oricum au cel putin 25 de ani de ocna sa reflecte asupra acelei greseli
10:04
Aviz agentiilor Imobiliare
Sunt 100% de acord cu ce a scris Emil. Ma pregateam sa scriu si eu exact aceleasi idei...Multumesc, Emil. Multumesc semnatarului articolului; poate agentiile imobiliare e un semn de alarma. Ar trebui sa se implice mai mult in negocierea pretului, alaturi de cumparator, sa se "dea drumul" la piata si la vanzarea atator apartamente care stau goale. Mai bine un 1% dintr-un pret de vanzare corect decat 3% din una-doua vanzari pe an.
21:29
DIn pacate
din pacate sunt putini cei care au un salar de 1300-1400 lei... asta inseamna ca mare majoritate a romanilor nu pot visa la o casa... chiar daca suna urat asta e adevarul: asteptam sa moara parintii pentru a avea o casa a noastra...
Raspunde
21:29
Case moca
De ce nu se face un studiu pentru a vedea cati ani intarzie romanul sa cumpere masinile de zeci de mii de € care se vad pe strazile Bucurestiului?
Sa fim seriosi, e adevrat ca preturile de anul trecut erau exagerate dar cine se asteapta la case moca ca prin '90 poate sa astepte linistit si sa plateasca chirie in continuare. Si inca altceva, nu toata lumea trebuie sa stea neaparat in Bucuresti, cine nu-si poate permite e loc berechet la tara...
Raspunde
21:15
trist dar adevarat
din păcate comentariul este la obiect si arata o realitate trista.
sunt unul dintre mulții romani care a trebuit sa cumpere o locuința la preț de palat, si mai nou sa constate ca banca ii creste in fiecare an dobanda chiar daca economia se duce in jos.
Pentru autor: nu se poate face o comparatie intre conditiile de creditare din Romania si din alte tari din vest?
va fi si mai tragic sa constatam ca platim dublu fata de cei care castiga mai bine de dublu fata de noi
Raspunde
12:42
Ai fost obligat de cineva ?
Din pacate nu esti indreptatit sa te plangi.
Tu si altii ca tine ati licitat in acea perioada cu bani pe care nu ii aveati.
Din cauza voastra sufera si altii.
Orice nechibzuinta se plateste.
21:04
Calcule gresite
E drept ca rata de economisire la nivel national e 12 %, dar ea variaza mult intre diferite categorii de salariatii. De exemplu cine castiga dublul salariului mediu pe economie poate economisii lejer peste 12 %.
In plus salariul mediu e tras in jos de economia gri, cu multe salarii minime + restul direct in mana.
Raspunde
19:57
excelent articol
deci se poate, nu toti romanii sunt idioti si cred in continuare ca "imobiliarele" o sa creasca din nou... bravo pentru aricol, poate se mai trezeste cineva la realitate. stiu, e greu sa recunosti ca ai luat-o in mana cand te-ai imprumutat la banca de 100 000 de euroi pe care o sa-i plateasca copii tai si ti-ai cumparat o casa care valoreaza 30 000. too bad...
Raspunde
19:55
japca de la stat
Informatiile prezentate in articol sunt corecte.Ma mir ca mai apare cite un articol corect din toate p.d.vedere,probabil pt. ca se apropie alegerile...
Pue si simplu lasata libera,piata imobiliara
se va regla singura iar cei mai multi cetateni isi vor gasi o locuinta dupa punga,fara programe de stat care sa faca 'bine'.Tot statul cu politrucii sai au blocat piata imobiliara ca deh,in Romania tot ce merge bine la un moment dat trebuie blocat! Am uitat sa spun ca statul si-a bagat politruci si securisti atit in banci cit si in multinationale asa ca..orice necaz din orice domeniu II APARTINE.
Pe de alta parte,majoritatea locuintelor vindute dupa 90 de stat erau amortizate in cea mai mare parte,asa ca au fost vindute la pretul corect,pret corelat cu sansa de viata a romanului dupa un eventual cutremur.
Ca sa nu mai spunem ce finisaje de kk au locuintele vechi.Problema care ramine:
cel mai mic venit net/locuitor din Europa
nu-i permite romanului decit credit de consum,nu si credit pt. dezvoltare,din pacate!
Raspunde
18:00
Sa comparam si cu alte state
cred ca ar trebui ca salariul mediu pe economie sa creasca,incercarea cresterii cat mai mult a clasei de mijloc dar legat si de o crestere rconomica durabila. mie greu sa cred ca trebuie sa avem mai mult de 90% de proprietari si foarte putin chiriasi decat in orice stat occidental.
Raspunde
12:13
?
suntem o tara de proprietari saraci. Daca se strica ceva in imobil nu sunt bani pt reparatii dar, mai tot romanul(mai ales pensionat) are cel putin un apartament. In 90 l-a cumparat cu 3-4 salarii si acum se considera burghez dar asteapta ajutor de incalzire. O chestie ciudata Cand esti proprietar ai o gramada de obligatii dar la noi......asteptam ajutorul statului
19:20
Case scumpe, impozite mici???
De acord, prea multi proprietari. Majoritatea sunt proprietari ce au achizitionat o casa la inceputul anilor 90, la preturi mici, chiar comparand cu salariile de atunci. Toti cred ca cum sunt bogati, ca cei 4 pereti vechi de 30 de ani din capatul Bercenilor valoreaza minim 50.000 EUR (un 2 camere modest) :)))))
Numai statul e fraier si ia impozit 100 lei (aprox 22 EUR) /an. Ar trebui minim 500 EUR (1% din valoare e un prag folosit in multe tari UE). Si in plus daca ii prinde cu chiriasi in apartament nedeclarati la fisc o amenda usturatoare - minim impozitul pe vreo 3 ani... Pariu ca atunci vor scadea preturile?
Sa vezi cum va