Laborator fără reguli. O pacientă a fost pusă să plătească pentru analize gratuite

0

 

 

O pacientă a primit bilet de trimitere pentru analize la începutul lunii august. A sunat la una dintre cele mai cunoscute clinici şi a fost trecută pe lista de aşteptare. La început de septembrie a fost anunţată de la call center că i se pot recolta probele.

Pacienta: „Mi-a zis că e pe drumul Găzarului, la nr. 11, şi m-asigură că sunt fonduri”.

Pacienta: „Mi s-au recoltat probe. Am lăsat şi cardul şi PIN-ul, mi s-a spus că vor fi trimise la sediul mare”.

Furnizorul de servicii nu are însă voie să reţină cardul de sănătate şi nici să ceară PIN-ul. Femeia nu ştia asta. S-a panicat că nu mai are cardul, când şi-a dat seama că-i trebuie şi la un alt consult. A sunat la clinică să afle de unde-l poate recupera. Şi a avut un şoc!

Înregistrare convorbire pacientă şi operator call-center:

-Operator call-center: „Din păcate nu vor fi prelucrate acum probele. Plafonul s-a epuizat. Dacă doriţi, contra cost”.

-Pacienta: „Cum adică contra cost, dacă mie mi s-a spus să merg să recoltez că veţi avea fonduri?!? Atunci eu ce să înţeleg, cu cardul meu de sănătate ce s-a întâmplat?”

-Operator call-center: „Cardul dvs. este în Piaţa Victoriei”.

La recepţie, pacienta primeşte explicaţii şi o ofertă de reduceri pentru analize.

Înregistrare convorbire pacientă şi angajată de la recepţie:

„-Pe noi ne anunţă în timp real că s-au terminat fondurile, nu ştim dinainte.

-Dar am fost pe lista de aşteptare!

-Şi alţi pacienţi au fost trecuţi pe acea listă.

-Bun, cum pot să fac aceste analize, dacă tot am aşteptat o lună?

-Doar contra cost, cu 20 la sută reducere, sau să vă luaţi un alt bilet şi la începutul lunii o să fiţi contactată să veniţi să faceţi analizele”.

Femeia a primit înapoi trimiterea, care expira, cardul şi banii plătiţi pentru o altă analiză neacoperită de asigurări şi pentru care spune că nu primise bon fiscal. Între timp, a aflat că nici în alte locuri nu mai sunt fonduri de la CASA OPSNAJ. Dacă plafonul se termină, pacientul trebuie fie reprogramat în perioada cât e valabil biletul de trimitere, fie îndrumat către alţi furnizori. E o problemă dacă i se reţine cardul.

Augustus Costache, purtător de cuvânt al CNAS: „Din punct de vedere legal, pentru astfel de cazuri, ar fi vorba de o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea uneia sau mai multor infracţiuni, caz în care se sesizează organele de cercetare penală”.

După sesizarea de la TVR, şi Casa Naţională de Asigurări, şi CASA OPSNAJ au început verificări. Autorităţile vor urmări dacă furnizorul a folosit cardul reţinut pentru validarea unor servicii. La ultima verificare, nu apăreau astfel de raportări. În caz de abateri, legea prevede mai întâi sancţionarea cu avertisment scris.

Am cerut în repetate rânduri un punct de vedere din partea furnizorului de servicii implicat în acest caz. Încă nu am primit vreun răspuns.

Seara, cei de la clinică au transmis că erau defecţiuni la cititorul de card, iar conexiunea de internet nu funcţiona. Au recunoscut că asistenta care a reţinut cardul a procedat greşit. Şi nu mai face parte din echipă.