Noutățile de la târgul auto din Detroit

0

La fiecare început de an North American International Auto Show (NAIAS) de la Detroit ţine capul de afiş în privinţa noutăţilor cu care industria auto are în plan să atragă noi clienţi. Din nefericire, ediţia din 2017 a surprins prin numărul mare de mărci care fie nu s-au prezentat deloc la expoziţie, fie au evitat să organizeze evenimente de lansare pentru noile produse. Printre acestea se numără branduri cunoscute precum Porsche, Tesla, Fiat, Chrysler, Land Rover, Jaguar, Mini sau Mitsubishi.

 

În ciuda numărului redus de premiere, NAIAS a atras şi în acest an atenţia prin produse interesante care au subliniat tendinţele actuale din întreaga industrie producătoare de maşini. Pe deoparte s-a remarcat „SUV-izarea“ pieţei, iar pe de alta avansul tehnologic atât în materie de motoare termice sau electrice cât şi în cel al conectivităţii şi deplasării autonome.

 

Deşi tendinţele menţionate nu mai sunt noi, ele manifestându-se deja de ani buni, este demn de luat în seamă faptul că SUV-urile şi pick-up-urile au reînceput să domine în preferinţele clienţilor de peste ocean. După ce, în anii crizei economice, părea că americanii au preluat parţial obiceiurile de consum ale europenilor şi asiaticilor căutând maşini cu dimensiuni mai reduse şi propulsoare mai puţin gurmande, ediţia din acest an a NAIAS a demonstrat – urmând evoluţia pieţei – că în SUA vehiculele mari şi cu motoare puternice se află încă printre vedete. Indusă de piaţă la nivel declarativ, „SUV-izarea“ este şi un efect al marketingului agresiv al companiilor producătoare. Conştienţi că marja de profit pentru un SUV este mult mai mare decât cea pentru o compactă sau chiar o limuzină cu caracteristici asemănătoare, constructorii inundă acum pieţele din întreaga lume cu vehicule cu garda la sol majorată, design agresiv şi spaţiu interior mare. Culmea, în proporţie covârşitoare, fără tracţiune integrală, element cândva definitoriu pentru un SUV.

 

Pe lângă vehicule destinate în special pieţei americane, precum Toyota Camry, GMC Terrain, Honda Odyssey, Ford F-150 sau Chevrolet Traverse, la ediţia din 2017 a NAIAS au fost prezentate şi câteva concepte şi vehicule de serie care vor juca un rol important şi pe piaţa europeană. Printre acestea se numără Kia Stinger, un sedan sportiv care a atras o atenţie deosebită în rândul publicului şi care semnalează încercarea coreenilor de a „urca în gamă“ către vehicule mai atractive şi, cum altfel, mai scumpe. De la Detroit nu a lipsit nici Ford EcoSport, un facelift al micului SUV de clasă B care, în cursul acestui an, ar trebui să intre în producţie la uzina de la Craiova. Divizia premium a grupului german Volkswagen, Audi, a prezentat un concept al viitorului concurent pentru BMW X6 şi Mercedes-Benz GLE Coupe. Denumit Q8 Concept, acesta are acelaşi aspect puternic şi ciudat ca şi rivalii săi. Colegii de la marca principală a grupului german, Volkswagen, au dezvăluit şi ei varianta cu ampatament mărit şi şapte locuri a cunoscutului model Tiguan, marele Atlas, dar şi un concept denumit I.D. Buzz care readuce în atenţie faimosul microbuz al anilor ‘50 – ‘60. Marele grup din Stuttgart a făcut încă o demonstraţie de forţă în SUA prezentând un facelift pentru crossoverul GLA, şi varianta coupe a Clasei E.

 

Alături de aceste modele importante pentru europeni, la NAIAS su atras atenţia publicului şi Lexus LS, Infinti QX50, Audi SQ5, BMW Seria 5, Bentley Continental Supersports şi Audi A5 Cabriolet.