În vara acestui an, preţurile fără taxe ale carburanţilor din România erau mai mari faţă de media europeană. Astfel, benzina şi motorina fără taxe de la pompele petroliştilor de aici erau mai scumpe decât cele vândute în Austria, o ţară cu resurse neglijabile de petrol, lucru care dovedeşte că producţia internă aduce puţine avantaje consumatorului final în ceea ce priveşte preţul. Creşterea competiţiei în acest sector de aproape 10 miliarde de euro ar fi una dintre soluţiile care ar putea reduce preţurile, iar Consiliul Concurenţei are câteva idei.
„La data de 4 iulie 2016, preţurile practicate în România pentru benzină şi motorină fără taxe erau peste nivelul mediu practicat în Uniunea Europeană. Totuşi, preţurile practicate în România pentru motorină şi benzină cu taxe erau sub nivelul mediu practicat în Uniunea Europeană“, se arată în raportul anual pe care Consiliul Concurenţei îl face asupra celor mai importante sectoare de activitate din România.
Problema ridicată de Consiliul Concurenţei nu reprezintă neapărat o noutate, dar în ciuda acestui lucru explicaţiile din partea companiilor petroliere nu au „elucidat“ niciodată pe deplin acest mister.
În România, mai bine de o treime din cerere este acoperită prin producţia locală, realizată aproape în întregime de Petrom, singurul producător autohton de petrol şi gaze. Preţul fără taxe al unui litru de motorină include toate costurile legate de obţinerea acestuia, achiziţia petrolului, costurile legate de procesare, transportul până la pompe, cheltuielile cu salariile angajaţilor şi desigur marja de profit pe care şi-o aplică fiecare companie petrolieră în parte.