Sistemul bancar european este atacat pe bursa speculaţiilor bucată cu bucată. Vulturii financiari roiesc în jurul „bolnavilor”

Ceea ce se speculează acum despre băncile germane rezonează ca dramatism şi intensitate cu ce s-a spus despre posibilele crize din sistemul bancar Italian şi cel portughez. Iar de orice situaţie dramatică se găseşte cineva care să profite, scrie ZF. 

 

Unii cer direct salvarea Deutsche Bank, sugerând că dacă nu se intervine imediat, mai târziu va fi prea târziu şi urmările vor fi dezastruoase pentru Deutsche şi pentru întregul sistem bancar european, ba chiar şi pentru economia germană. Alţii fac planuri teoretice de salvare sau se mulţumesc să spună că orice discuţie despre salvarea Deutsche Bank este deocamdată prematură. Oricare ar fi situaţia reală a băncii germane, cert este că toate aceste discuţii îi fac rău, spre bucuria „hoitarilor“. După cum scrie Financial Times, fondurile de hedging Marshall Wace, Highfields Capital Management şi Discovery – fonduri vulturi – şi-au construit poziţii mari “short”, pariind contra Deutsche în anticiparea continuării scăderii preţului acţiunilor. În acest context, în presa germană se zvoneşte că guvernul de la Berlin şi autorităţile de acolo pregătesc un plan de salvare a Deutsche Bank pentru cazul în care banca nu va putea strânge singură capitalul necesar pentru plata costurilor multiplelor litigii în care este implicată. Aşa scrie săptămânalul Die Zeit, care ar fi văzut draftul planului respectiv. Proiectul prevede ca Deutsche Bank să poată vinde active altor bănci la preţuri care să reducă presiunile şi care să nu pună în spatele creditorului o povară suplimentară, notează Reuters. În caz de extremă urgenţă, guvernul german s-ar putea oferi să achiziţioneze o participaţie directă de 25% la Deutsche. Die Zeit nu a precizat de unde are informaţiile. Un purtător de cuvânt al bancii a negat zvonurile.

 

Cei care au investit în Deutsche, angajaţii de acolo şi chiar Berlinul au toate motivele să se îngrijoreze. Banca este implicată în aproximativ 7.800 de litigii în diferite ţări. În SUA este ameninţată cu o amendă uriaşă, de 14 miliarde de dolari. Deutsche are bani puşi deoparte pentru cheltuielile cu litigiile, dar nu atât de mulţi. Reputaţia globală şi valoarea bancii au avut mult de suferit în ultimii ani. Cotaţiile acţiunilor au scăzut cu 90% din 2009, iar în prezent sunt la cele mai scăzute niveluri din istorie. O acţiune Deutsche costă cam 10 euro, scrie Deutsche Welle.

 

Capitalizarea de piaţă, de 14 miliarde de euro, plasează banca pe locul 78 la nivel global, undeva între bănci din Malaezia şi Brazilia. Acţiunile bancii au fost excluse recent din indicele Eurostoxx 50 al celor mai mari companii europene din cauza lipsei de valoare. În prezent, acţiunile Deutsche sunt un chilipir pentru investitori însă nu mulţi ar fi dispuşi să le cumpere. Banca are sub administrare active de1.700 miliarde de dolari. Dacă o astfel de instituţie o ia în jos, şocurile vor ajunge departe. Deutsche Bank este un jucător important în sistemul financiar mondial, fiind considerată de FMI şi de alte organizaţii o instituţie cu importanţă sistemică. Colapsul băncii ar putea aduce o nouă criză financiară globală.

 

Însă Deutsche nu este singura problemă de acest fel a Berlinului. Commerzbank, o altă mare bancă germană, deţinută în proporţie de 15% de stat, intenţionează să elimine 9.000 de locuri de muncă şi să suspende plata dividendelor ca parte a planurile de restructurare supravegheat de noul CEO Martin Zielke, potrivit ziarului Handelsblatt, care citează surse neidentificate. Măsurile ar urma să fie implementate până în 2020 şi vor costa un milliard de euro. Banca a eliminat deja 5.200 de locuri de muncă, iar în prezent are aproximativ 50.000 de angajaţi. Astfel de restructurări ar putea lovi şi Deutsche Bank.

 

Apoi mai este Volkswagen, companie germană şi cel mai mare producător auto european. VW ar putea fi pus la plata mai multor miliarde de dolari în SUA ca pedeapsă pentru că a înşelat autorităţile şi clienţii cu testele de poluare. Compania riscă amenzi, din aceleaşi motive, în mai multe ţări din diferite părţi ale lumii. În SUA, compania a acceptat să plătească 16,5 miliarde de dolari. În Germania, VW este atacată în procese de opt miliarde de dolari. Producătorul auto avea în iunie lichidităţi de 28,8 miliarde de dolari.

 

Deutsche Bank şi VW au împreună peste 700.000 de angajaţi, dintre care aproape jumătate în Germania. Însă VW face parte dintr-un lanţ complex din industria auto iar un loc de muncă la această compania asigură alte două – trei la furnizori. Agravarea problemelor celor două companii va afecta economia germană va pune clar presiuni mari pe un guvern al cărui lider, cancelarul Angela Merkel, îşi vede deja popularitatea erodată de criza refugiaţilor – un partid antisistem şi antirefugiaţi profită de această tendinţă. Germania este printre puţinele motoare de creştere ale economiei mondiale care funcţionează.

 

“Cu cei doi jucători de categorie grea tremurând, investiţiile şi consumul ar putea avea de suferit. Aceştia sunt poveri suplimentare care amplifică toată slăbiciunea din economia globală”, spune pentru Bloomberg Horst Loechel, analist la Frankfurt School of Finance & Management.

 

Guvernul lui Merkel nu poate interveni cu o salvare directă a Deutsche deoarece ar da peste cap tot ce a promovat până acum: interzicea acţiunilor de salvare a băncilor cu bani de la buget de genul celor care au şubrezit finanţele guvernelor după marea criză financiară. Guvernul Italiei abia aşteaptă ca Berlinul să dea drumul la bailout-uri. Băncile italiene sunt intoxicate cu credite neperformante. Şi despre băncile italiene s-a scris că vor aduce o nouă criză financiară în Europa. S-a mai scris şi despre o nouă criză bancară în Portugalia.

 

Angela Merkel, cancelarul Germaniei: „Vreau să spun doar că Deutsche Bank este parte din sectorul financiar şi bancar german. Şi desigur sperăm că toate companiile, dacă şi ele se confruntă cu probleme temporare, se pot dezvolta în direcţia bună. Nu vreau să comentez mai mult“

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed