Topul industriilor care investesc cel mai mult în publicitatea online

Primele 5 industrii realizează 45% din totalul investiţiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investiţiilor în publicitatea digitală rămân aceleaşi, conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România. Liderul incontestabil de 7 ani  – industria Telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de Finanţe (3,5 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 4-a în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 5-a), Băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziţie faţă de anul trecut) şi Online Retail ( 2,9 milioane euro – care anul trecut ocupa poziţia a 2-a).

 

Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent daca sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân in top in ceea ce priveşte formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de  Interruptive formats (orice format care intrerupe experienta de navigare – de la interstitiale pana la pop-up-uri) –  aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conţinut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) – aproximativ 3 milioane de Euro  si Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) – aprox 3,4 milioane de euro. Estimarea IAB este ca tendinţa pentru anul viitor este ca formatele interuptive sa fie surclasate de Content Sponsorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll si post-roll) acumuleaza aproximativ 1,4 milioane de euro, în creştere constantă de la un semestru la altul.

 

Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România, pentru întreg anul 2016 a fost de aproximativ 41 de milioane euro, înregistrând o creştere de 22% faţă de anul anterior.

Semestrul 2 al anului 2016 a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de euro, cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016  şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului trecut – ambele procente exprimate like-for-like, adică ţinând cont de acelaşi eşantion al companiilor care se regăsesc în ultimele 2 ediţii ale studiului.

 

“Studiul ROADS este cel mai important reper pentru dimensiunea şi calitatea pieţei online din România. Cifrele anului 2016 arată îmbucurător, însă ele nu spun toată povestea. Cu cât vom fi mai mulţi participanţi, cu atât ROADS va fi un instrument de business mai puternic si mai eficient in a creste si mai mult investiţiile in online. Pe aceasta cale fac apel către agenţii si publisheri sa participe cu date. Avem numai de câştigat,” a declarat Gabriel Patru, preşedinte al Asociaţiei IAB Romania.

 

“Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

 

Începând cu anul 2016, studiul (sau ROADS) a inclus intre tipurile de formate măsurate si achiziţia de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacţionate astfel atingând 17% din total in primul an de măsurare.

 

În ceea ce evoluţia pieţei europene, România are rata de creştere cea mai pronunţată (36,9%  – procent calculat like for like si la valoarea bruta) fiind in concordanta cu dinamica zonei CEE – regiune cu un potenţial mare de dezvoltare. Deşi, ca valoare totală, Romania este încă sub media europeană, ritmul de creştere subliniază potenţialul mare de creştere – care este nevoie sa fie susţinut atât prin educaţie cât şi prin bune practici ale industriei locale.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed