Un proiect de lege prevede ca multinaţionalele să plătească impozit pe împrumuturile acordate filialelor din România

0

Una dintre metodele de evitare a obligaţiilor fiscale practicate în prezent de către majoritatea multinaţionalelor constă în împrumutarea filialei şi apoi utilizarea câştigurilor acesteia pentru rambursarea împrumutului, cheltuiala respectivă fiind deductibilă fiscal (scutită de impozitare). Astfel că, în loc de profit, filiala locală rambursează, deductibil, împrumutul acordat de compania-mamă, erodându-şi marja de profit. Proiectul PNL vine să limiteze la 30% din câştiguri această cheltuială cu rambursarea de împrumuturi, restul urmând a se impozita cu 16% (ca impozit pe profit).

 

Iniţiativa legislativă prevede impozitarea firmelor în locul (ţara) în care a fost realizat profitul şi transpune în legislaţia naţională Directiva (UE) 2016/1164 a Consiliului European, măsură pentru care România are anul 2019 ca termen de implementare.

 

Preşedintele PNL, Alina Gorghiu, i-a cerut luni liderului PSD, Liviu Dragnea, să aibă „aceeaşi disponibilitate pe care a avut-o pentru adoptarea legii privind eliminarea celor 102 taxe„ şi pentru proiectul PNL privind plata impozitului în ţara în care este obţinut profitul. „În timp ce întreprinzătorii români plătesc 16% impozit pe profit, există o anumită practică a unora dintre companiile internaţionale de a-şi trimite profitul înregistrat în state terţe. Această lege are ca obiectiv – dacă este să-l explic simplist – plata impozitelor acolo unde este generat profitul, unde este generată valoarea, prin eliminarea căilor prin care unele companii care activează la noi în ţară ocolesc această responsabilitate”, a susţinut Alina Gorghiu.

 

Practicile „lipsite de etică” ale unor multinaţionale care şi-au mutat profiturile în ţările cu un regim de impozitare favorabilă sunt pe cale să dispară, au avertizat, la momentul adoptării Directivei europene, experţii firmei de audit şi consultanţă fiscală KPMG. „Având în vedere strategia ANAF de a construi un parteneriat cu mediul de afaceri, cred că mai po¬tri-vită ar putea fi scoaterea în evi¬den¬ţă a contribuabililor corecţi prin ca¬talogarea acestora ca atare, «fair tax¬payer label», propunere care de alt¬fel este pe agenda Comisiei Euro¬pe¬ne“, a explicat Ramona Jurubiţă, par¬tener în cadrul KPMG Ro¬mânia, la un seminar organizat de ZF.