TEODOROVICI vs. UE: Explicații referitoare la o controversă de ULTIMĂ ORĂ

Vineri, Eurostat, oficiul european de statistică, a anunțat că România a avut cel mai mare deficit guvernamental raportat la Produsul Intern Brut în primul trimestru din acest an, cu 4,5% din PIB, în condiţiile în care, în zona euro, deficitul guvernamental a fost 0,5% din PIB iar Uniunea Europeană a avut deficit guvernamental de 0,6% din PIB, arată datele publicate vineri de Eurostat. De asemenea, datele Eurostat arată că România a fost lider şi la creșterea deficitului guvernamental în primul trimestru al acestui an comparativ cu ultimul trimestru al anului trecut, cu un avans de 1,7 puncte procentuale, de la un deficit de 2,8% din PIB până la unul de 4,5% din PIB.

 

Imediat, Ministerul de Finanțe a venit cu un comunicat prin care a spus că de fapt deficitul în primul trimestru este de fapt de 0,5% din PIB. Deficitul bugetar pe primul trimestru al anului 2019 este de 0,5% din Produsul Intern Brut, iar valoarea comunicată vineri de Eurostat, de 4,5% din PIB trimestrial, este calculată pe baza soldului ESA ajustat sezonier, prin raportare la valoarea trimestrială a PIB, susţine Ministerul Finanţelor Publice. „Referitor la comunicatul Eurostat privind deficitul bugetar în trimestrul I al anului 2019 pentru România, este necesar să aducem următoarele clarificări: Diferenţa dintre soldurile menţionate în comunicatul Eurostat şi datele publicate lunar pe site-ul MFP provine atât din metodologia de calcul, sistemul european de conturi (SEC) utilizând metoda pe angajamente, cât şi din impactul generat conform metodologiei de calcul a deficitelor trimestriale ajustate sezonier, lucru de altfel menţionat şi în comunicatul Eurostat. Este important de precizat faptul că valoarea comunicată de Eurostat, de 4,5% din PIB trimestrial, este calculată pe baza soldului ESA ajustat sezonier, prin raportare la valoarea trimestrială a PIB. Aceasta reflectă componentă de trend a deficitului bugetar înregistrat în trimestrele anterioare şi raportată la nivelul PIB din trimestrul I, trimestru în care PIB înregistrează de obicei o valoare nominală mai redusă decât în celelalte trimestre ale anului”, precizează MFP într-un comunicat. Potrivit sursei citate, astfel, execuţia bugetului general consolidat conform metodologiei naţionale la finele trimestrului I al anului 2019 a prezentat un deficit de 0,5% din PIB-ul anual, respectiv 5,5 miliarde de lei. „De asemenea, în datele publicate de Eurostat, se observă că acelaşi indicator a înregistrat un maxim de 3,6% din PIB în trimestrul I din anul 2018, în condiţiile în care deficitul pe întregul an a fost de 3% din PIB. Aşadar, datele trimestriale publicate de Eurostat nu sunt de natură a explica valorile anuale. Este de aşteptat o ajustare sezonieră pentru următoarele trimestrele din 2019, astfel încât să se ajungă pe întregul an la valoarea de sub 3% din PIB a deficitului bugetar”, adaugă MFP.

 

Minte cineva?

 

La această întrebare a răspuns senatorul Florin Cîțu, specialist în macroeconomie. ”Știu, pare o întrebare retorică având în vedere că vorbim de Teodorovici și echipa lui din MFP plătită cu sute de mii de euro anual din sinecuri. În ceea ce privește cifra publicată de MFP eu am dubii că este reală. Până nu vom avea o comisie de anchetă a execuției bugetare pentru 2017 și 2018 eu spun că datele MFP sunt MĂSLUITE. Dar, mai sunt două diferențe importante între ce publică MFP și Eurostat (pe lângă faptul că MFP mai “aranjează” datele). În primul rând – MFP publică un execuția pe cash iar Eurostat ia în calcul și angajamentele viitoare de cheltuieli ESA. Adică Eurostat arată o imagine REALĂ a presiunii asupra bugetului în timp ce MFP se joacă cu facturile și cu amânările plăților. În al doilea rând- aici apare diferența MAJORĂ- Eurostat elimina influențele sezoniere. Adică ne da TENDINȚA pe termen mediu și lung. Când vorbim de analiza trimestrială metodă Eurostat este cea indicată.

 

Concluzii:

– deficitul publicat de Eurostat arată tendința de creștere a deficitului bugetar pe termen mediu și lung și o presiune în creștere asupra bugetului. Adică MFP trebuie să TAIE mult mai mult în partea a două a anului pentru a aduce deficitul bugetar sub 3% din PIB.

– analizele în UE se fac pe deficitul ESA și nu pe cash. Doar țările din lumea a treia mai folosesc deficit bugetar pe cash pentru că îl pot MANIPULA mai ușor. Deficitul ESA și deficitul STRUCTURAL arată imaginea REALĂ.

– din nou MFP arată că “experții” acestei instituții sunt depășiți. Dacă, așa cum mi se mai spune, ar există și experți în MFP atunci aceștia ar pune mai presus interesul național și nu ar permite astfel de manipulări, cum este comunicatul de ieri al MFP, să iasă în spațiul public. MFP va avea DOAR profesioniști în guvernarea liberală nu funcționari de carieră și Yes Men.

Foarte IMPORTANT:

– o analiză serioasă a deficitului bugetar se uită la deficitul structural și al cel ESA. MFP le IGNORĂ pentru că știe că nu le poate manipula – sunt PUBLICATE de EUROSTAT nu de MFP.

Deficitul bugetar publicat de EUROSTAT arată că în 2019 este nevoie de TĂIERI masive de cheltuieli și CREȘTERI de TAXE pentru a aduce deficitul bugetar sub 3% pe CASH. Uitați de banii pentru primari și pensii”, a scris Cîțu pe pagina sa de Facebook.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed