Cine mai are azi curajul să îşi lanseze afacerea?

În economia dezlănțuită măsurile nepopulare curg în cascadă: salarii și pensii tăiate, un nou val de taxe și impozite pentru toate industriile, toate asezonate cu zvonuri despre un al doilea val de criză . Greu de crezut că ar mai fi cineva dispus să riște să își lanseze tocmai acum o afacere.

Cu toate acestea, în doar trei săptămâni 208 de idei și planuri de afaceri s-au așternut pe biroul Cristinei Alexandru și lui Daniel Țigănilă, fondatorii Startups.ro și ai programului Start&Grow. Luând în considerare condițiile înscrierii – ca business-ul să nu aibă o vechime mai mare de 6 luni și să fie capabil să demareze cu sau fără ajutorul acestui program – prognoza e cât se poate de îmbucurătoare.

 “Noi ne aşteptam, pe baza experienţei pe care am avut-o cu alte competiţii de genul ăsta, la minim 100 de înscrieri”, spune Cristina Alexandru. “Au fost de două ori mai multe, ceea ce e un lucru bun. Iar faptul că aceste business-uri sunt unele care urmau oricum să se lanseze în această perioadă arată ceea ce se întâmplă astăzi în mod real în economia românească.”

Antreprenorii s-au grăbit să se înscrie în acest programdeoarece mizasa reprezintă  visul oricărui om care a avut vreodată o idee de afaceri care nu l-a lăsat să doarmă noaptea: o armată de consultanți din toate domeniile strategice și antreprenori de calibrul lui Radu Georgescu, la care să poată apela ori de câte ori întâmpină un obstacol sau nevoie de un sfat. În total, resursele și expertiza de care vor beneficia cele patru start-up-uri câștigătoare ale primei ediții Start&Grow a fost estimată la o valoare de 160.000 de euro.

“Am vrut să ajutăm afacerile pentru care nu finanţarea este esențială. Şi asta pentru că nu credem că banii sunt cea mai mare problemă a unui start-up “, spune Alexandru care a făcut și ea pasul către antreprenoriat în urmă cu 2 ani, odată cu lansarea platformei startups.ro. “Credem foarte mult în a avea aproape de tine oameni cu experiență, care au trecut prin ceea ce treci acum, care să te poată ajuta și să te îndrume în direcția corectă. De aceea am creat această echipă de specialiști, care acoperă elementele cheie dintr-o companie, acele elemente care contează foarte mult, strategice.”

Cele patru afaceri care au fost selectate în prima ediție a acestui program vor primi, timp de opt luni, acces gratuit la servicii și produse Microsoft și sprijin în dezvoltarea afacerii din partea unor mentori și coach-i precum Radu Georgescu, fondatorul GeCad, Radu Tudorache, business angel sau Mihai Stănescu  dar și sprijin pe partea de relații publice (Gabriela Lungu, The Practice), managementul resurselor umane (George Butunoiu), management financiar (ABC Training), consultanță juridică (Salans), acces la finanțare ( fondul de venture capital Kerten), consultanta în vânzări și marketing (Accelera). “Am vrut să alegem oameni care chiar să răspundă la telefoncând e nevoie de ei, care să fie capabili să reprezinte un sprijin pentru antreprenori, fie el doar și psihologic”, spune Daniel Țigănilă, cofondator Startups.ro.

Numai patru sunt norocoase

Kenubi este marele pariu al primei ediții a programului Start&Grow, un start-up care țintește piața internațională cu o aplicație desktop pentru Windows și care, avându-i în spate pe Microsoft și pe Radu Georgescu, ar trebui să ajungă în următorii ani pe milioane de computere personale din întreaga lume.

Soluția propusă de start-up-ul fraților Bogdan și Răzvan Hobeanu ar urma să schimbe felul în care căutăm și ne organizăm documentele în calculator, permițându-ne să le găsim în funcție de nenumărați factori. “Vrem să nu mai trebuiască să ții minte unde ai pus un anumit document important, să îl poți găsi  dacă mai ții minte doar de la cine l-ai primit, că e legat de un proiect important sau doar de unde l-ai descărcat de pe internet. Practic vrem să le punem la dispoziție oamenilor mai multe moduri de a ajunge la același fișier, în funcție de ce-și amintesc despre el.”

Proiectul fraților Hobeanu este unul cu bătaie lungă, care ia în calcul trendul pe care se înscrie tehnologia globală pentru următorii ani. “Este clar că în această direcție se îndreaptă piața de stocare și calculatoarele personale: zi-mi ce ai nevoie și eu îți dau, nu contează unde e”, spune Bogdan. “În următorii ani toată lumea ar putea să folosească un asemenea sistem de stocare a datelor pe calculatorul personal. Practic este vorba despre o piață foarte mare, numai că trebuie să știm cum să ne mulăm pe ea astfel încât oamenii să vadă că există și un alt mod în afară de cel tranzacțional de a ține minte folderul ]n care am lasat un anumit document.”

Primul mentor  pe care îl vor aborda este Radu Georgescu. „Ținta noastră este piața internațională și apoi exitul către un jucător mai mare iar pe zona de marketing și vânzare de software Georgescu e un adevărat model.”  Kenubi va beneficia prin intermediul acestui program și de sprijinul Microsoft , aliat de neprețuit în momentul în care aplicația va fi pregătită pentru a fi oferită publicului. “Microsoft are acces la o bază foarte mare de clienți și poate să ne ajute pe partea de promovare. Există foarte multe exemple de tehnologii care sunt demonstrate la conferințe majore de Microsoft iar odată ce produsul tău e prezentat într-o asemenea conferință toată lumea ştie deja de el.”

Todi Pruteanu, Platform Strategy Manager Microsoft, e bucuros că se poate implica în dezvoltarea acestui start-up. “Îmi pare bine că start-up-ul IT selectat este unul cu o lungă relație de lucru cu Microsoft, cei doi antreprenorii fiind inclusiv interni în Microsoft la un moment dat. Start-up-ul pe care îl dezvoltă acum ar trebui să atingă în cât mai scurt timp să atingă câteva sute de milioane de desktop-uri din întreaga lume. Pe ei îi vom sprijini firește cap-coadă cu tot ce au nevoie la capitolul tehnologie din partea noastră. ”, spune el.

Proiectul câștigător din retail îi aparține lui Marius Tudosiei, care și-a dat demisia la începutul acestui an pentru a începe Băcănia Veche, cu bani împrumutați de la prieteni.

“Timp de 10 ani am fost băcan deghizat în merketeer”, spune el. “Băcănia veche e un proiect în care cred atât de tare încât am plecat la drum neavând conturile foarte pline sau experiență în retail.” Conceptul e simplu – mâncare sănătoasă de la țară, produsă în cantități limitate, nimic industrializat sau împănat cu aditivi. Pe scurt, mâncarea pe care bunicii noștri ne-au obișnuit că trebuie să o punem pe masă.
Tocmai de aceea fiecare furnizor va trebui testat înainte de a putea pătrunde pe rafturile Băcăniei Vechi.

 “O ciobăniță cu manichiură perfectă nu e niciodată cu adevărat ciobăniță. Am mai găsit asemenea oameni, care erau declarativ de la Sibiu, însă turma lor era în Pipera și oile pășteau între gunoaiele de la marginea orașului”,  spune Tudosiei. ” Tocmai de aceea una dintre condițiile pentru a fi furnizor al băcăniei este să ne știm un pic, poate chiar un pic mai mult, poate chiar să îți facem o vizită acasă, pentru că oricum avem nevoie de povestea mâncării tale, de câteva imagini din gospodărie.. E foarte clar că este o muncă titanică aici dar.. până la urmă unde ne grăbim?!”

Deși Băcănia Veche nu și-a deschis încă porțile clienții sunt deja pregătiți și așteaptă cu nerăbdare lansarea. “Interacționăm deja cu niște oameni, avem o comunitatea pe Facebook unde sunt deja vreo 1800 de oameni, mai e o gașcă pe Twitter, mai sunt niște prieteni care sunt absolut convins că își vor aduce toți prietenii în băcănie. Comunicarea online este un esențială fiindcă, sincer, nu mă văd cumpărând outdoor.”

Measure to go
, cel de-al treilea start-up câștigător, este un serviciu de realizare de costume și cămăși bărbătești la comandă lansat deja de câteva luni, care se poziționează pe segmentul mediu al pieței. Marius Dan a pornit de la faptul că în mediul de afaceri din România bărbații nu au încă o identitate vestimentară foarte bine definită și vrea ca prin intermediul afacerii sale să joace și rolul de consultant pentru clienții săi, persoane fizice sau companii. Până acum a avut în jur de 50 de clienți, marea lor majoritate venind către el pe bază de recomandare, şi crede foarte mult în potențialul și nevoia acestor servicii pe piața românească.

“Am un prieten foarte bun care este taximetrist care își câștigă banii foarte greu și muncește foarte mult”, spune el. “M-a sunat undeva prin februarie și se plângea că îi merge dezastruos. I-am zis să vină pe la mine, i-am luat măsurile și i-am făcut două costume. I-am impus prietenesc să își păstreze sacoul de fiecare dată când intră un client la el în mașină, să pună o muzică frumoasă și să creeze atmosferă. I-am dat costumele într-o luni și vineri mă sună și mă roagă să îi mai dau încă două. Mi-a zis că e fantastic, că oamenii îi lasă bacșiș de două ori mai mult din respect, pentru modul în care se prezintă față de ei. Iar genul ăsta de povești cu care mă întâlnesc mă fac să împing și mai tare de la spate business-ul ăsta și să îl dezvolt.”

Asteco Lifestyle este cel mai proaspăt start-up din program, fiind încă în etapa premergatoare lansării. Start-up-ul soților Alexandra și Stelian Șarlea care se va deschide în Cluj-Napoca în scurt timp este un centru de servicii integrate de diagnostic și tratament al sindromului metabolic si al bolilor de nutriție.

Competitivi pe IT, mai avem de lucrat la producție

 “Unde greșesc deopotrivă antreprenorii aflaţi la prima încercare şi cei care au mai avut afaceri este că nu ştiu să îşi prezinte business-ul, nu ştiu să îşi vândă ideea”, spune Daniel Țigănilă, după evaluarea celor peste 200 de planuri înscrise în concurs.“Un business plan ar trebui să transmită cât mai clar care e ideea, care e nevoia, care este piaţa și care e problema pe care își propunesă o rezolve. Nu se întâmplă însă lucrul acesta. Cei tehnici se pierd în amănunte tehnice, cei care cred că au descoperit o idee foarte bună se îndrăgostesc de lucrul ăsta şi uită că de fapt nu au un business şi aşa mai departe. Practic se vede de aici nevoia de educaţie antreprenorială.”

Selecția a fost apoi în funcție de potențialul de business și scalabilitatea afacerii, de experiența profesională a celui ce a lansat afacerea și echipa pe care se bazează, de obiectivele pe 2010 și cât de realiste sunt acestea. “Prin toate acestea am urmărit să vedem cât de bine înțelege antreprenorul în cauză ce vrea să facă”, spune Cristina Alexandru. “Dacă își propuneau prea mult însemna că nu înțeleg prea bine resursele necesare pentru a-și dezvolta business-ul.”

Start-up-urile rămase în joc în ultima etapă au fost diferențiate în funcție de gradul de inovație și de capacitatea lor de a influența în bine mediul în care se dezvoltă fiindcă, spune Alexandru, “ dacă noi le dăm acestora acces la o echipă de neprețuit atunci am vrut să îi alegem pe cei care pot la rândul lor da ceva mai departe lumii în care trăiesc.”

Din producție, niciunul dintre proiectele înscrise nu a trecut de toate filtrele de selecție. “Doar două afaceri s-au detașat din pluton însă nici acestea nu au reușit să îndeplinească 100% toate cerințele. Acest lucru e totuși explicabil prin faptul că producția este un domeniu în care barierele de intrare mai mari și inovația e destul de dificil și de costisitor de adus.” La capitolul servicii, unde au fost înscrise 75 de proiecte în concurs, au fost alese 2 start-up-uri câștigătoare. “Am luat această decizie tocmai pentru că nu am avut de unde alege un start-up din producție și pentru că la capitolul servicii România oricum suferă mult”, explică Alexandru. “Prin interemediul Measure to Go vom putea vedea ce potențial de creștere are un produs de nișă în condițiile în care există cerere pentru respectivul serviciu, în timp ce al doilea, Asteco Lifestyle, ne va da ocazia să vedem care sunt provocările mediului de business din afara capitalei.”

 Din cele 70 de proiecte IT au fost selecționate 28, celelalte fiind nedepășind încă stadiul de idee sau neaducând nicio valoare adăugată. Dintre acestea pe lista scurtă au ajuns 4 start-up-uri promițătoare, ceea ce a făcut decizia finală una foarte dificilă. “Am decis să alegem inovația și experiența profesională dovedită”, spune Alexandru. “În plus e vorba despre un proiect ce se adresează pieței internaționale și putem vedea în ce măsură poate influența o piață globală.”

Cel mai dificil lucru de evaluat a fost capacitatea antreprenorului de a pune în practică afacerea de pe hârtie, lucru care nu se vede din business plan. “Am abordat o strategie de selecție similară cu cea a fondurilor de venture capital – am luat în calcul potențialul afacerii dar ne-am uitat și la oamenii care vor să o pornească. Am văzut proiecte foarte interesante ale căror inițiatori nu stăteau foarte bine la capitlul experiență profesională și oameni cu experiență profesională remarcabilă dar cu proiecte care nu ieșeau suficient în evidență.”

Cei de pe lista scurtă au fost astfel intervievați în mod repetat de organizatori. “A fost o tactică: practic începeam prin a-i întreba nişte lucruri la care se aşteptau şi apoi întrebam ceva din cu totul alt spectru”, explică Țigănilă. “După a treia abordare de genul ăsta nu aveai cum să nu-ţi dai seama care e gradul de realism din ce spun ei.” În alegerea start-up-urilor câștigătoare business plan-ul și antreprenorul au cântărit în proporții egale, personalitatea şi pasiunea făcând diferenţa. O excepție de la regulă a fost cazul Băcăniei Vechi, Marius neavând un business plan.

“Cazul lui Marius Tudosiei a fost foarte frumos pentru că el a primit endorsement din partea comunităţii – doi dintre cititorii startups.ro ne-au zis să-l luăm şi pe el în calcul”, explică Țigănilă. “Când ne-am văzut cu el a contat foarte mult vibraţia pe care o transmite însă ne-a convins cu adevărat faptul că după aceea, de fiecare dată când îl sunam, era ba în băcănie unde înlocuia instalaţia electrică, ba într-un magazin de bricolaj cumpărând nu-ştiu-ce pentru magazin. S-a văzut clar cât de determinat e din faptul că practic își investea 80% din zi exact în afacerea pe care o pune pe roate.”

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed