Aceasta este societatea unde foștii șefi primesc în continuare salarii uriașe

În perioada ianuarie 2017-decembrie 2018, la societatea Cupru Min Abrud, deținută de Ministerul Economiei, au fost efectuate cheltuieli și plăți nelegale în valoare de 710,9 mii lei, reprezentând drepturi de natură salarială acordate unui număr de persoane care, începând cu data de 1.02.2017, deși au fost eliberate din funcții de conducere, au beneficiat de salarii de bază și alte drepturi salariale care nu au fost în concordanță cu funcțiile deținute și în cuantumul prevăzut în CCM, cuantum stabilit prin negociere în comisia paritară, conform prevederilor legale, se arată într-un raport al Curții de Conturi după o misiune de audit desfășurată în 2019.

 

SC Cupru Min are ca obiect principal de activitate extracția și prepararea minereurilor neferoase și rare (exclusiv a minereurilor radioactive).

 

În urma misiunii de audit s-a constatat faptul că modul de administrare a patrimoniului SC Cupru Min SA, precum și execuția bugetelor de venituri și cheltuieli, și a contul de profit și pierdere nu sunt în totalitate în concordanță, sub toate aspectele semnificative, cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative prin care a fost înființată societatea și nu sunt respectate în totalitate, sub toate aspectele semnificative, principiile legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității.

 

SC Cupru Min SA Abrud, în baza Ordinului nr. 202/2881/2348/4.12.2013, emis de Agenția Națională pentru Resurse Minerale, avea obligația constituirii unui fond distinct, pentru refacerea mediului în perimetrul de exploatare Roșia Poieni. Entitatea a constituit provizioane pentru refacerea mediului, însă fără a constitui și aloca într-un cont distinct de disponibilități resurse financiare corespunzătoare perioadei 2016-2018, necesare executării lucrărilor de refacere a mediului după finalizarea exploatării minereurilor, în sumă de 64.323 mii lei.
În perioada 2016-2018, entitatea a constituit nelegal provizioane pentru redevență în sumă de 6.796,7 mii lei, din care: 4.902,8 mii lei reprezintă provizioane pentru redevență și 1.893,8 mii lei pentru accesorii aferente, în condițiile în care entitatea nu avea nicio datorie referitoare la plata redevenței. De asemenea, în perioada .07.2017-31.12.2018, societatea a stabilit, înregistrat, declarat și achitat redevența la un nivel majorat (prin aplicarea cotei de 5%), în condițiile în care nu avea creată obligația majorării redevenței în baza unui act adițional la contractul de licență, prin care procentul de redevență să fie modificat de la 4% la 5%.

La nivelul societății nu au fost respectate dispozițiile legale privind evaluarea sistemelor de management și control intern (inclusiv audit intern), respectiv nu au fost elaborate proceduri de management, entitatea având două proceduri noi, anulând un număr de opt proceduri și revizuind un număr de 316 proceduri existente

Operațiunea de inventariere generală și de valorificare a rezultatelor inventarierii patrimoniului SC Cupru Min S A Abrud nu s-a efectuat cu respectarea în totalitate a prevederilor OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Prin efectuarea inventarierii generale a patrimoniului pentru anul 2018, deși s-a constatat existența unei lipse în gestiunea de carburanți (2.675 litri motorină), fiind întocmit în acest sens un Proces-verbal, în declarația
de inventar luată gestionarului, acesta nu a completat faptul dacă are sau nu cunoștință de existența unor plusuri/minusuri în gestiune, iar Comisia de inventariere nu a procedat la solicitarea de explicații scrise de la gestionar cu privire la justificarea lipsei constatate.

SC Cupru Min SA nu a urmărit consumul de carburanți și lubrifianți și nu a înregistrat în fiecare lună cheltuielile pentru cantitățile efectiv eliberate din gestiune. În anul 2018 și în anii anteriori, deși Compartimentul auto din societate a stabilit consumul normat în funcție de normele stabilite de societate sau de cele dispuse de conducere, în contabilitatea societății au fost înregistrate pe cheltuieli, alimentările efective și eliberările în consum lunare ale autovehiculelor/utilajelor, pentru efectuarea de lucrări (reparații și întreținere) la bunuri
aparținând societății, astfel că valoarea carburantului înregistrată pe cheltuielile societății nu reprezintă cantitatea de motorină justificată conform normelor de consum elaborate.

 

În perioada 2017-2018 au fost efectuate plăți nejustificate în sumă de aproximativ 3 mii lei, reprezentând diferențe de preț achitate în plus la achiziția de motorină euro diesel (euro 5), diferență stabilită prin compararea prețului rezultat din aplicarea prevederilor contractuale și prețul facturat și achitat de entitatea verificată.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed