Ana Busuioc, Edenred România: Ne aşteptăm ca şi anul acesta să fie o creştere în zona de beneficii extrasalariale, în special pentru pachetele fixe

0

La sfârşitul lunii decembrie 2021, au fost adoptate două ordonanţe de urgenţă cu impact în zona beneficiilor extrasalariale (atât pentru domeniul privat, cât şi pentru domeniul public). Este vorba despre O.U.G. nr. 130/2021 şi O.U.G. nr. 131/2021.

Printre modificările aduse de aceste două acte normative se numără faptul că, începând cu 1 februarie 2022, tichetele de masă, tichetele cadou şi tichetele culturale vor fi emise exclusiv pe suport electronic; tichetele emise pe suport hârtie până la data de 31 ianuarie 2022 vor fi valabile până la data expirării lor. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2022, valoarea deductibilă a tichetelor cadou acordate propriilor angajaţi şi/sau în beneficiul copiilor minori cu ocazia celor 4 evenimente sociale (Paşte, Crăciun, 1 iunie, 8 martie) creşte de la 150 de lei la 300 de lei/eveniment/persoană; aceastăa sumă este integral deductibilă şi este scutită de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale.

Tichetele cadou nu mai pot fi acordate altor categorii de beneficiari (în scopuri de marketing, protocol, studiul pieţei etc.), ci pot fi acordate exclusiv propriilor salariaţi. Mai mult, personalul plătit din fonduri publice va primi vouchere de vacanţă în perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2026 în cuantum de 1.450 lei/an/salariat; angajaţii din domeniul privat pot primi în continuare vouchere de vacanţă în limita a 6 salarii minime brute pe ţară/an, beneficiind de scutirea plăţii contribuţiilor sociale.

Voucherele de vacanţă (atât pentru sistemul public, cât şi pentru domeniul privat) se emit în continuare exclusiv pe suport electronic. Voucherele de vacanţă vor putea fi acceptate la plată doar de către acele structuri de primire turistică/agenţii de turism care nu înregistrează datorii la bugetul de stat în ultimele 90 de zile.

Voucherele de vacanţă emise în 2019 şi 2020, indiferent de suport, vor fi valabile pana la 30 iunie 2022.

„Măsura digitalizării integrale a biletelor de valoare oferite ca beneficii extrasalariale de către angajatori constituie un pas firesc. Conform unui recent Raport OCDE (noiembrie 2021), „Digitalizarea sistemului biletelor de valoare este critică pentru evoluţia sa şi poate avea multe beneficii. Îi poate creşte eficienţa prin reducerea costurilor şi a poverii administrative pentru toate părţile implicate, având astfel efecte pozitive. Mai mult, digitalizarea conduce la reducerea erorilor şi a fraudelor.” Ţări precum Belgia au implementat digitalizarea integrală a tichetelor încă din 2013, multe alte ţări europene, precum Spania, Polonia sau Suedia, urmându-i exemplu”, a declarat Ana Busuioc, legal & public affairs director, Edenred România, pentru News.ro.

În ceea ce priveşte măsura majorării valorii neimpozabile a tichetelor cadou de la 150 de lei la 300 de lei, şi aceasta era o măsură absolut necesară, în condiţiile în care ultima majorare a avut loc în 2006, adaugă ea.

„Am putea spune că este mai degrabă o corecţie, decât o majorare. În contextul crizei generate de pandemia COVID şi pentru relansarea consumului, măsuri similare au fost implementate şi de alte ţări membre ale Uniunii Europene. În anul 2020, Franţa a dublat valoarea tichetelor cadou acordate de angajatori de la 171 de euro la 343 de euro,”, afirmă Ana Busuioc.

În ceea ce priveşte digitalizarea prin modificare legislativă în proporţie de 100% din acest an, ea spune că aceste măsuri vor avea numeroase efecte pozitive, de la creşterea puterii de cumpărare a salariaţilor şi stimularea ofertei interne în cazul majorării valorii neimpozabile a tichetelor cadou sau a acordării voucherelor de vacanţă în sistemul bugetar, la creşterea incluziunii financiare, reducerea economiei subterane, stimularea inovaţiei, creşterea ponderii plăţilor electronice şi eliminarea cât mai eficientă a plăţilor în numerar, sprijinul masiv asupra economiei locale, în cazul digitalizării.

Conform prevederilor legale în vigoare, costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suportă integral de angajatori. Mai mult decât atât, legea protejează salariaţii, existând o interdicţie expresă de a transfera aceste costuri de la angajator la salariat.

„Măsura majorării valorii neimpozabile a tichetelor cadou de la 150 de lei la 300 de lei este o măsură mult aşteptată de către companiile care acordă acest beneficiu extrasalarial propriilor salariaţi. Aşadar cu siguranţă va exista o creştere a sumelor acordate sub forma tichetelor cadou. La nivel de piaţă, trendul de creştere a fost menţinut chiar şi în 2020, primul an pandemic, când companiile au alocat un buget cu 5% mai mare decât în 2019 pentru beneficiile angajaţilor lor, iar anul trecut creşterea bugetului a fost cuprinsă între 9%-10%. Ne aşteptăm ca şi anul acesta să fie o creştere în zona de beneficii extrasalariale, în special pentru pachetele fixe (care includ tichete de masă, cadou, de vacanţă, culturale, dar şi deconturi pentru transport, acces la servicii medicale, cât şi traininguri pentru dezvoltare personală) şi oferă o fiscalitate semnificativ redusă. În prezent, un angajator poate acorda beneficii în valoare netă de până la 2.499 de lei cu o taxare de circa 7%”, a precizat ea.

Edenred are peste 33.000 de companii client şi peste 1.5 milioane de angajaţi care folosesc soluţiile companiei, cardul de masă Edenred Ticket Restaurant fiind cel mai solicitat beneficiu extrasalarial pe care îl oferă angajatorii. Urmează cardurile cadou, oferite de către companii angajaţilor lor şi copiilor minori ai acestora, în funcţie de ocazie.

„Un beneficiu tot mai apreciat în mediul privat este cardul de vacanţă – dacă până în 2020 cardurile de vacanţă erau acordate în special bugetarilor, acum Edenred Vacanţă este beneficiul cu cea mai mare creştere din partea companiilor private. Ne aşteptăm ca interesul pentru această soluţie să crească exponenţial în viitor, fiind beneficiul cu cea mai mare valoare nominală ce beneficiază de fiscalitate semnificativ redusă – un angajator poate acorda anual angajaţilor lui vouchere de vacanţă în valoare de până la 6 salarii minime”, spune Ana Busuioc.

Peste 50% dintre companii oferă angajaţilor lor beneficii extrasalariale fixe în cuantum maxim, pe măsură ce înţeleg importanţa beneficiilor în demersul de a-şi menţine angajaţii motivaţi. În ceea ce priveşte tichetul cadou, aproape toate companiile din portofoliul companiei care acordă acest beneficiu o fac la valoarea maximă (150 de lei), „tocmai de aceea ne aşteptăm la o creştere a valorii acestui beneficiu în 2022 (la 300 de lei)”.

„Totodată, observăm un trend crescător şi tot mai multe companii solicită creşterea la valoarea nominală maximă a beneficiilor pentru angajaţii lor. În acelaşi timp, multe din companiile care acordă în prezent tichete de masă la valoarea lor maximă (20,09 lei), mai exact 6 din 10, şi-ar dori să poată acorda o valoare mai mare, considerând că valoarea actuală maximă a tichetului de masă nu mai acoperă costul integral al unei mese de prânz”, adaugă Ana Busuioc.

La finalul anului 2021, circa 8 din 10 tichete emise de Edenred erau oferite beneficiarilor în format digital – incluzând aici voucherele acordate în diferite proiecte sociale.

„În momentul de faţă, în portofoliul nostru, mai există doar două soluţii pe suport hârtie, ambele din sfera socială: tichetul social şi tichetul social pentru grădiniţă. Au fost însă făcuţi primii paşi spre digitalizarea tichetelor destinate unor categorii defavorizate: tichetul sociale pe suport electronic pentru mese calde şi tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional. Ambele programe sunt co-finanţate de Comisia Europeană, care consideră Programul „Mese Calde” un exemplu de bune practici la nivel european, tocmai datorită avantajelor pe care le prezintă un instrument precum tichetul pe suport electronic. Cu siguranţă un card social asigură o mai bună trasabilitate a utilizării tichetelor, o logistică simplificată, dar şi un grad mai ridicat de demnitate pentru beneficiarul său, toate aceste avantaje fiind puternic promovate la nivel european”, a mai spus ea.

În prezent, ponderea beneficiilor în pachetul salarial al unui angajat este de aproximativ 13% – 14% – faţă de anul 2014, valoarea s-a dublat.

„Ultimii doi ani au remodelat industria beneficiilor extrasalariale, devenind mai flexibilă, pe măsură ce companiile şi angajaţii au trebuit să se adapteze la noile scenarii de muncă: de acasă, hibrid, la birou şi au accesat o paletă mai largă de beneficii digitale, care se potrivesc cu noile nevoi. Odată cu flexibilizarea industriei, au crescut şi bugetele pe care angajatorii le alocă beneficiilor, ca o consecinţă directă a atenţiei mai mari acordate de companii retenţiei angajaţilor şi atragerii de talente”, a precizat reprezentantul companiei.