AcasăGeneralAntreprenoriat cu specific romanesc

Antreprenoriat cu specific romanesc

Atunci cand Iuliana si Marian Plaino isi puneau acele intrebari, ea era studenta la Arhitectura, iar el profesor de matematica. Odata ce au observat lipsa produselor de artizanat in zonele turistice ale Romaniei, au decis sa-si incerce mana producand ei unele, dupa modelul unor suporturi de pahare imprimate cu imagini ale obiectivelor turistice pe care le vazusera in Anglia. Nu aveau nici experienta, nici instrumentele necesare, dar, ca urmare a pasiunii lui Marian pentru fotografie, aveau mai mult decat suficiente imagini cu pitorescul Romaniei. La inceput, au lucrat cu un furnizor care le dadea lemnul gata taiat, in colturi, iar ei le pileau pana le rotunjeau, taiau imaginile, le fixau cu prenandez… “Dintr-o suta de bucati poate ca 80 erau taiate drept si le puteam folosi. Lucram aproape non-stop si cu toate eforturile nu reuseam sa facem mai mult de sapte-opt pe zi”, isi aminteste Iulia.
 
Cei mai fericiti au fost cand am descoperit furnizorii de pluta. De altfel, prima investitie in afacere au fost 200 de euro, bani economisiti de cei doi, si cu care au cumparat pluta pentru a inlocui lemnul folosit pana atunci. Apoi Marian s-a gandit ca pentru a testa piata ar putea sa inceapa cu restaurantele: comanda ar fi fost cu mult mai mare si, in plus, produsele ar fi fost achitate imediat, spre deosebire de magazine care i-ar fi platit dupa ce vindeau produsele. Patronul primului restaurant a fost foarte entuziasmat si a comandat cate unul pentru toti invitatii la petrecerea de Revelion pe care o organiza: 100 de bucati. “Nu era o comanda foarte mare, dar pentru noi, in conditiile de atunci, insemna o cantitate imensa de munca, si pentru a o onora ar fi trebuit sa lucram in continuu pana la Revelion”, isi aminteste Iulia. Cei doi au renuntat la comanda, pentru ca, la acel moment, firma inca nu era inregistrata, deci nu puteau incasa legal banii. “Ne-am dat insa seama ca nu e cea mai buna cale si ca trebuie mai intai sa facem firma si abia apoi sa ne apucam de vanzari. N-am vrut sa ne intindem mai mult decat ne e plapuma, si ne-am invatat lectia, fiindca acela a fost singurul nostru nu”. Lungimea plapumei a ramas de atunci cea mai importanta directie a strategiei celor doi fondatori ai Gorgona Design. Asa au reusit sa puna bazele unei afaceri care a inregistrat, in 2008, o cifra de afaceri de 130.000 de euro si pe care au dezvoltat-o fara sa faca niciun imprumut. “Nu cred ca am petrecut prea mult timp gandindu-ne la o afacere. Aveam de gand sa dezvoltam ceea ce faceam, dar eram atat de pasionati incat nu apucam sa privim lucrurile din perspectiva unor strategii si a unui plan de afaceri. Nici parintii nu ne credeau. Am locuit in atelier. Primeam o comanda, o livram. Eram visatori si am luat totul ca pe o joaca”. Treptat insa si-au dat seama ca trebuie sa ia totul in serios. Primul lucru a fost sa se asigure ca produsele lor ajung in toata tara. “Am luat la pas toate orasele mari si am negociat cu toti proprietarii de magazine de suveniruri pana cand ne-am pus la punct reteaua de desfacere. Apoi am inceput sa ne concentram atentia asupra produselor noi – eram constienti ca n-o sa cucerim toata piata cu un singur produs”. De atunci, la fiecare trei luni apare cel putin o noutate in catalogul lor de produse. Desi au depasit deja 30 de obiecte, nu vor sa se opreasca.
 
In 2003, cand s-a nascut Gorgona Design, principala sursa de finantare a afacerii erau meditatiile la matematica pe care le dadea Marian. “Magazinele care sa ne plateasca cu banii jos erau doar un vis la inceput. Puteam sa primim banii in doua-trei luni sau peste un an si jumatate. Era destul de dificil sa prevezi cati bani o sa ai in cont in urmatoarele sase luni. Nu puteam nici sa insistam sa ne recuperam investitia cat mai repede fiindca interesul nostru era sa ne imprastiem produsele, sa ne facem cunoscuti”. Cu toate acestea, afacerea a fost si a ramas din prima zi autofinantata. “In 2005, atunci cand ne-am hotarat sa investim intr-o presa de imprimat tricouri, am dat pe ea 60 milioane de lei vechi si am platit cu banii jos”, povesteste Marian.
 
Contextul Pietei: Produse de artizanat “made in China”
Piata de obiecte de artizanat romanesti este inca departe de a putea fi numita o “piata”. Sunt, de asemenea, mesterii artizani propriu-zisi, care au deprins mestesugul din tata in fiu si care sunt mai putini pe zi ce trece, deoarece nu dispun de mijloacele de productie care sa le permita sa devina competitivi si sa dezvolte afaceri profitabile. Cat despre firmele care produc obiecte de artizanat au inceput sa apara in ultimii cinci ani intr-un ritm din ce in ce mai accelerat, cei mai multi asemenea antreprenori fiind absolventi de arhitectura sau design. Sunt, pe de alta parte, si produsele de artizanat romanesc “made in China”, care, dupa estimarile celor de la Gorgona Design, ocupa in jur de 50% din piata. Din cauza acestora, multi producatori locali de artizanat acuza scaderi de 5% si 10% pe an a vanzarilor. Piata se mai imparte si dupa modul de comercializare a produselor. In timp ce o parte dintre producatori prefera sa-si vanda suvenirurile prin metoda clasica, in magazine de artizanat, astfel incat sa fie la dispozitia turistilor, altii au migrat catre mediul online. Mediul virtual le ofera o deschidere mai mare catre export si, in plus, scapa de necesitatea de a-si crea o retea de magazine care sa le vanda produsele. Exista insa si dezavantajul ca pierd contactul cu turistii in cautare de amintiri din calatoria lor. In masura in care turismul romanesc va fi pus pe picioare si va atrage cat mai multi turisti straini si piata produselor de artizanat va avea de castigat. Gorgona Design a inregistrat pana acum cresterile anuale de 30-50% si a iesit pe profit chiar din primul an. “Practic, numarul de producatori de suveniruri si artizanat e in continua crestere acum, dar si noi continuam sa crestem. Acum doi ani am fost pe locul doi ca profitabilitate in topul firmelor din cadrul codului nostru CAEN”, explica Iuliana Plaino.
CV Iuliana Plaino
Colegiul de Arhitectura si Urbanism, sectia “Design Interior”, promotia 1999
Facultatea de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”, sectia Arhitectura, promotia 2004
2003-prezent: cofondator si manager Gorgona Design SRL
CV Marian Plaino
Liceul Teoretic “Gheorghe Sincai”, sectia Matematica Fizica, promotia 1992
Facultatea de Matematica, promotia 1997
1998-2003: profesor de matematica la Scoala Generala nr. 78, Bucuresti
2003-prezent: cofondator si manager Gorgona Design SRL

Ultimele Articole