APFD, îngrijorată după frauda de la BRD Pensii: ”Se impune o intervenţie rapidă pentru a depista fapte similare la nivelul Pilonului 2”

Asociaţia Participanţilor în Fondurile de Pensii (APFP) atrage atenţia asupra potenţialelor deficienţe în sistemul de supraveghere a administratorilor de fonduri de pensii Pilon 2, potrivit unui comunicat remis marţi AGERPRES.

„Asociaţia Participanţilor în Fondurile de Pensii a luat la cunoştinţă cu profundă îngrijorare de recentele informaţii din presă privind presupuse fapte penale săvârşite de persoane din conducerea BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private SA (denumită în continuare ‘BRD Pensii’)”, se menţionează în comunicat.

Astfel, în spaţiul public s-a relatat în mod semnificativ în ultimele zile cu privire la o activitate de investigaţie a organelor de cercetare penală, referitoare la fapte de delapidare care privesc, la prima vedere, activele BRD Pensii.

„Informaţiile disponibile până în prezent nu sunt 100% clare, astfel că încă persistă întrebarea dacă nu cumva faptele de delapidare investigate nu privesc şi activele fondului de pensii Pilon 2 administrat de BRD Pensii (sau, cu alte cuvinte, banii viitorilor pensionari)”, precizează sursa citată.

Reprezentanţii APFP reamintesc că „informaţiile din ultimele zile nu sunt singurele de natură să ridice semne de întrebare cu privire la BRD Pensii”.

Astfel, în luna mai au existat o serie de sancţiuni aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) unor membrii ai conducerii BRD Pensii, pentru ceea ce s-ar putea numi, generic, nereguli-financiar contabile.

Asociaţia Participanţilor în Fondurile de Pensii consideră că o asemenea situaţie poate afecta ireversibil încrederea în sistemul de pensii administrate privat (Pilon 2), cu efecte inimaginabile asupra drepturilor viitorilor pensionari.

Conform sursei citate, se impune astfel o intervenţie rapidă şi consistentă pentru a depista şi preveni fapte similare la nivelul celorlalţi administratori de fonduri de pensii Pilon 2.

„Este important de observat mărimea sumelor delapidate, organizarea mecanismului de delapidare, durata multianuală a acestei delapidări şi faptul că aceasta nu a fost depistată prin controalele de final de exerciţiu financiar sau periodice, nici de către auditorii independenţi, nici de către ASF. Ne exprimăm interesul în a aduce în atenţia publicului detaliile acestei situaţii, împreună cu o analiză care să explice cum aceste fapte s-au putut prelungi pe o perioadă multianuală, pentru sume semnificative, în multiple localităţi.”, a arătat Consiliul Director al Asociaţiei Participanţilor în Fonduri de Pensii din România.

Reprezentanţii APFP sunt totodată interesaţi şi de modul în care ASF va dispune măsuri de control şi combatere a situaţiilor similare la toţi ceilalţi administratori de fond, exprimându-şi totodată speranţa că sunt în prezenţa unui caz izolat, nu a unei practici răspândite.

„Considerăm că o astfel de măsură prin care se va întreprinde un control cu privire la activitatea tuturor administratorilor de fonduri Pilon 2, cu tematică şi rezultate rapide şi comunicate public, va fi în măsură să restabilească încrederea participanţilor în fondurile tip Pilon 2, precum şi să restabilească prestigiul ASF”, precizează APFP.

Totodată, Asociaţia Participanţilor în Fondurile de Pensii se declară solidară cu cei pe care îi reprezintă (viitorii pensionari ai României) şi va căuta prin toate mijloacele disponibile să creeze un forum de dialog transparent, prin care să promoveze bunele practici şi mecanisme de verificare şi control prin care astfel de cazuri să nu se repete.

„Aşteptăm ca ASF să acţioneze în spiritul interesului public, să întreprindă controalele necesare în cel mai scurt timp şi să publice neregulile identificate, precum şi planul de măsuri (inclusiv legislative) prin care aceste nereguli vor fi remediate”, a arătat Consiliul Director al Asociaţiei Participanţilor în Fonduri de Pensii din România.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a sancţionat, în mai, conducerea BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private cu amenzi în valoare totală de 277.100 lei, în urma unui control permanent efectuat la societate.

ASF a constatat că directorul general şi membrii Consiliului de Administraţie al societăţii au încălcat regulile de guvernanţă corporativă şi cele privind evidenţa situaţiilor contabile ale administratorului.

Totodată, în sarcina membrilor Consiliului de Administraţie al societăţii s-au reţinut fapte contravenţionale, din care rezultă că aceştia nu au asigurat un management prudent şi corect al administratorului BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private SA, fapt ce a afectat patrimoniul administratorului.

În 30 iunie, reprezentanţii BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private (SAFPP) au anunţat că activitatea companiei se desfăşoară în mod normal, acţionarii acoperind suma care face obiectul investigaţiilor, iar deţinerile participanţilor la fondurile de pensii Pilon 2 şi 3 nu au fost şi nu sunt afectate în niciun fel.

„Aşa cum am comunicat pe 13 mai 2022, au fost descoperite unele nereguli privind o serie de înregistrări contabile legate de conturile de cheltuieli generale ale BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private (SAFPP). SAFPP a luat imediat toate măsurile necesare de remediere, inclusiv formularea unei plângeri penale şi înlăturarea din funcţie a Directorului General. Toate autorităţile competente, precum şi acţionarii şi auditorii statutari, au fost sesizaţi în mod corespunzător. Acţionarii companiei au acoperit suma care face obiectul investigaţiilor în curs, iar activitatea SAFPP se desfăşoară în mod normal”, se menţiona în comunicat.

Asociaţia Participanţilor în Fondurile de Pensii din România este o organizaţie non-guvernamentală ce militează pentru drepturile angajaţilor care contribuie la fondurile private de pensii (P2). Prin acţiunile sale şi intervenţiile ferme în spaţiul public, Asociaţia a semnalat de fiecare dată intenţiile nefavorabile ale autorităţilor cu privire la pensiile private, atenţionând societatea civilă cu privire la aceste probleme. Asociaţia va continua să se implice activ în identificarea şi adoptarea de către autorităţi a celor mai bune soluţii pentru a creşte şi a garanta veniturile viitoare ale angajaţilor români ce vor ajunge la vârsta pensionării.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed