Asociaţia Furnizorilor de Energie din România: Modificările adoptate de Guvern la OUG 27/2022 creează haos şi lovesc în toţi operatorii pieţei de energie, periclitând securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România

”Membrii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România – AFEER consideră absolut inoportune, contraproductive şi nocive unele dintre modificările adoptate de Guvern la OUG 27/2022. Noua OUG 119/2022, un act normativ menit să guverneze piaţa de energie, cu impact major asupra acesteia, a fost făcută în mare grabă, fără o consultare reală a participanţilor la piaţă. Membrii AFEER sunt de acord că OUG 27/2022 trebuia modificată, având în vedere problemele pe care le-a creat atât asupra industriei energetice, cât şi a consumatorilor, precum şi asupra bugetului de stat. Modificările aveau ca scopuri principale, pe de o parte, găsirea unui echilibru intre veniturile la buget si decontările necesare schemei de sprijin, iar, pe de altă parte, calmarea  creşterii preţurilor pe piaţa angro. În schimb, noua OUG 119/2022 nu numai că nu rezolvă problemele, ci le adânceşte şi creează altele noi, suplimentare. Prin aceste modificări nu doar că nu se acordă sprijin pentru toţi consumatorii, aşa cum s-a dorit încă de la implementarea primei scheme de ajutor (având în vedere că se reduce numărul beneficiarilor schemei de sprijin pentru plata facturilor), dar, mai mult, se loveşte în toţi operatorii din piaţă: producători, furnizori, traderi, fără a ţine cont de realităţile din practică”, arată AFEER, într-un comunicat.

Membrii AFEER îşi exprimă şi dezacordul faţă de graba cu care au fost elaborate şi adoptate modificările la OUG 27/2022, în condiţiile în care, pe 9 septembrie, va avea loc o şedinţă extraordinară a Consiliului Energiei, la care vor participa miniştrii Energiei din cele 27 ţări membre ale Uniunii Europene (UE), pentru a se discuta despre soluţiile la actuala criză.

Mai mult, pe 14 septembrie, cu ocazia discursului privind starea Uniunii, când va anunţa şi priorităţile pentru anul următor, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta planul Comisiei de reformare a pieţei energiei, de abordare a preţurilor la energie.

”De altfel, vedem că preţurile energiei în Europa deja au început să se calmeze, în urma declaraţiilor că se accelerează eforturile de a atenua o criză, care ameninţă să provoace recesiune în toată regiunea. De aceea, aşteptările noastre de la aceste reuniuni foarte importante sunt că masurile care se vor lua vor fi concrete, clare şi rapide, în conformitate cu legislaţia comunitară”, arată AFEER.

În aceste condiţii, având în vedere că pieţele de energie din ţara noastră sunt cuplate cu cele din alte ţări din UE si ţinând seama că măsurile eficiente cu impact major in calmarea pieţelor sunt în primul rând cele luate la nivel european, reprezentanţii AFEER spun că sunt convinşi că noile măsuri europene vor determina revizuirea OUG 119/2022 abia adoptată.

“În loc să facă ordine şi să soluţioneze probleme, noua OUG creează haos şi loveşte – prin măsurile adoptate – în toţi operatorii pieţei de energie. Dorim să fim bine înţeleşi: nu suntem împotriva taxării unor venituri extraordinare, înţelegem necesitatea contribuţiei de solidaritate în cazuri punctuale ale unor câştiguri ieşite din tipar. Ce nu înţelegem este lipsa totală de transparenţă, modul în care s-a elaborat şi aprobat acest act normativ, care guvernează piaţa de energie. Sunt multe prevederi neclare în actul normativ cu un mare impact negativ asupra activităţii furnizorilor, traderilor şi producătorilor, şi care, în final periclitează securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România”, precizează Laurenţiu Urluescu, preşedinte AFEER.

Acesta vorbeşte de neajunsuri introduse prin noua OUG 119/2022.

”Potrivit noilor prevederi, ANRE analizează şi aprobă deconturile către furnizori, dar, în actul normativ, nu este specificat un termen clar până la care Ministerul Energiei trebuie să facă plăţile. Astfel, plăţile sunt incerte, în timp ce furnizorul va trebui să plătească la timp producătorilor, transportatorilor, distribuitorilor, precum şi bugetului statului. Totodată, OUG prevede si că valoarea maximă a preţului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat pentru energia electrică este de 1.300 lei/MWh , în condiţiile în care chiar dacă există contracte încheiate în perioada anterioară cu preţuri mai mici, in ultima perioadă preţurile din piaţă au fost substanţial mai mari şi există un risc major de pierderi pentru furnizori. De asemenea se complică şi mai mult factura emisă către clientul final! O factură şi aşa destul de greu de desluşit”, spune el.

Noua Ordonanţă face absolut improbabile investiţiile, pentru că nu vor putea fi încheiate PPA-urile, atât de mult aşteptate.

”Un producător ce doreşte să investească în noi surse de generare a energiei va căuta finanţare la bănci, dar va avea nevoie de garanţii pentru credit, cea mai utilizată garanţie fiind reprezentată de contractele bilaterale pe termen lung de tip PPA. În mod normal, aceste contracte bilaterale pe termen lung se încheie între producătorul de energie electrică şi un partener cu un rating bancar bun. Noua Ordonanţă limitează producătorii să încheie contracte bilaterale negociate direct doar cu furnizori ai clienţilor finali, operatori de reţele şi un număr foarte mic de consumatori. Din păcate, vechea OUG 27/2022 a scăzut ratingul bancar al furnizorilor, din cauza întârzierilor în decontarea sumelor ce ar fi trebuit să le fie rambursate de Guvern. Iar noua OUG 119/2022 nu face decât să adâncească şi mai mult imposibilitatea de a face noi investiţii, fie ele clasice, fie regenerabile. Poate cea mai gravă problemă este aceea că România riscă ”să stingă lumina”, cel puţin la unii consumatori”, afirmă reprezentanţii AFEER.

De câţiva ani, România este importator net de energie şi gaze naturale, având în vedere că nu îşi poate satisface consumul din producţia internă. Formula prin care se determină contribuţia de solidaritate pentru producători, furnizori şi traderi prevede taxarea diferenţei între preţul mediu ponderat de vânzare şi cel de referinţă. Preţul de referinţă este cel de achiziţie a energiei electrice şi gazelor naturale, la care se adaugă o marja bruta de 2%.

”Pentru tranzacţiile la graniţă, această marjă de 2% nu acoperă costurile, ceea ce va determina stoparea importurilor, cu consecinţe incomensurabile asupra consumatorilor din România, fie ei casnici sau industriali. În contextul aspectelor semnalate, AFEER solicită autorităţilor să se revină asupra Ordonanţei, acolo unde sunt neclarităţi, şi – în cadrul consultărilor cu participanţii la piaţă – să se găsească acele soluţii care să asigure o bună funcţionare a pieţei de energie, a operatorilor şi sprijinul atât de necesar consumatorilor în această perioadă, în conformitate cu  reglementările naţionale şi comunitare”, adaugă ei.

Asociaţia Furnizorilor de Energie din România – AFEER, înfiinţată în anul 2006, cuprinde, în prezent, un număr de 38 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale, care asigură furnizarea energiei atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 90% din consumul final de electricitate şi 65% din consumul final de gaze naturale.

Asociaţia îşi propune, prin acţiunile sale, promovarea dezvoltării pieţei, încurajarea şi stimularea competiţiei corecte, transparenţa, accesul nediscriminatoriu la piaţă, etică în afaceri, aplicarea celor mai bune practici internaţionale, aderarea la regulile şi criteriile Uniunii Europene.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed