Auditul CE pentru Sibiu-Orăştie. Autorităţile au ţinut secrete atât raportul, cât şi amenda

Autostrada Sibiu – Orăştie, lotul 3. Este bucata de şosea care s-a dărâmat şi trebuie reconstruită. Experţii Comisiei Europene au descoperit că autorităţile au dat contractul firmei Impregilo pe baza unor documente pe care compania italiană le pregătise pentru o altă licitaţie. Mai mult, statul român le-a permis italienilor să aducă actele bune şi să le retragă pe cele greşite după termenul limită de depunere a dosarului, scrie digi24

Probleme au descoperit şi pe celelalte trei tronsoane. Lotul 1 a ajuns la firma Strabag. Specialiştii europeni au văzut că din dosarul companiei lipseau mai multe documente. Alt tronson, aceleaşi probleme. Lotul 2, atribuit asocierii Straco Group – Studio Corona SRL Civil Engineer, şi lotul 4 care a ajuns la asocierea Astaldi SpA – Euroconstruct – Astalrom. Toate cele patru firme au trimis o parte din acte după expirarea termenului limită.

 

Lotul 1 Strabag

 

Lotul 2 Asocierea Straco Group SRL – Studio Corona SRL Civil Engineer

 

Lotul 3 Impregilo SpA

 

Lotul 4 Asocierea Astaldi SpA – Euroconstruct 98 – Astalrom

 

Neregulile au fost decoperite în primăvara anului 2012, la cinci luni după începerea lucrărilor. Comisia Europeană a analizat dosarele de licitaţie şi a cerut explicaţii autorităţilor române.

 

Jakub Adamowicz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene, Politica Regională şi Transporturi: „Da, au existat o serie de nereguli identificate în proiectul autostrăzii Sibiu-Orăştie”.

 

Potrivit procedurilor Uniunii Europene, statul român a avut la dispoziţie şase luni pentru a verifica auditul făcut de Comisia Europeană. Autorităţile române au angajat experţi independenţi care au dat dreptate specialiştilor europeni. Prin urmare, Comisia Europeană a amendat ţara noastră pentru nereguli cu 101,2 milioane de euro, adică 25% din valoarea proiectului.

 

Jakub Adamowicz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene: „Pentru toate cele patru loturi ale proiectului, s-a acceptat aplicarea unor corecţii financiare de 25% care să fie implementate de statul membru. Impactul estimat al acestor corecţii financiare, calculat în raport cu valoarea sumei contractate, este de 101.210.000 de euro. Costul contractelor deja inclus în bugetul UE a fost ajustat cu procentul convenit”.

 

Ministerul Transporturilor şi CNADNR nu au vrut să comenteze situaţia.

 

Strabag, în schimb, susţine că nu ştia de problemele decoperite de Comisia Europeană: „Proiectul pe care l-aţi menţionat a fost deja finalizat cu succes, toate componentele proiectului au fost îndeplinite în concordanţă cu normele în vigoare. Nu avem cunoştinţă de nicio încălcare a regulamentelor, standardelor sau procedurilor în acest caz şi, prin urmare, nu putem comenta pe marginea acestui subiect.”

 

Construcţia Autostrăzii Sibiu – Orăştie a început pe 20 octombrie 2011 şi nu a fost terminată nici până acum. Pe lotul 3, cel atribuit italienilor de la Impregilo, autostrada s-a crăpat, la nici două săptămâni după inaugurare.

 

Panglica a fost tăiată de ministrul Transporturilor Ioan Rus şi de premierul Victor Ponta cu 2 zile înainte de turul 2 al alegerilor prezidenţiale. CNADNR a fost nevoit să dărâme respectiva porţiune, iar acum încearcă să o construiască din nou.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed