Autostrada muzeu! Ce înseamnă de fapt rezilierea contractului de pe Lugoj-Deva

Rezilierea contractului pentru Autostrada Lugoj-Deva lot 3 la 99%, cu lotul gata de trafic duce la pierderea de către statul român a perioadei de garanție a lucrărilor de 4 ani, susține deputatul Cătălin Drulă. ”Patru ani în care ar fi fost responsabilitatea constructorului să repare orice eventual defect. Va fi, cel mai probabil, considerată o reziliere abuzivă de tribunale. Totul arată ca o decizie de “mușchi fără creier” pentru care s-au inventat pretexte juridice. O așa-zisă “neconformitate” care ține de scurgerea apelor într-un capăt al lotului care nu va fi dat traficului (este după breteaua de ieșire) – o situație rezolvabilă în câteva săptămâni de lucrări care n-are nicio legătură cu siguranța traficului. Cel mai probabil, vom ajunge să plătim despăgubiri enorme peste 4-5 ani pentru această reziliere. S-a mai întâmplat: miniștrii care și-au umflat mușchii și după 5 ani a venit factura de plată (altui guvern). 28 de milioane de euro, de exemplu, primiți de un constructor în tribunale pe un lot de autostradă reziliat în 2011 cu trâmbițe”, a mai spus acesta.

 

Ieri, 28 august, Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR) a reziliat contractul cu asocierea Teloxim Con SRL – COMSA SA – Aldesa Construcciones SA – Arcadis Eurometudes SA ce prevedea construcția lotului 3 de 21 de km de la Holdea la Ilia, deși acest segment este gata în proporție de 99%.  Șefii CNAIR și ministrul Transporturlilor, Răzvan Cuc au spus că cei 21 de km au fost construiți în valuri și din această cauză nu s-a făcut recepția. Cuc a explicat joi, într-o conferință de presă, că s-a reziliat contractul după ce autoritățile au refuzat recepția „din cauză că nu au fost îndeplinite condițiile tehnice necesare”. Ministrul a spus că a făcut cinci inspecţii pe şantierul de contrucţie şi nu el a fost cel care a grăbit contrucţia, dar a avut o discuţie cu anteprenorul în care i s-a garantat că se poate face recepţia finală. De asemenea, Cuc a menționat că CNAIR a emis o factură de penalități pentru neremedierea unor neconformități la timp și pentru întârzierile din contract în cuantum de 73 de milioane. „Eu pe acest șantier am făcut până în acest moment cinci inspecții. Eu nu am grăbit niciodată și nu am spus antreprenorului când să facă recepția. Recepția a fost cerută de constructor. Știți foarte bine că în urmă cu trei săptămâni m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discuție cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepția finală, comisia de recepție fiind de altă părere, inclusiv consultantul.

 

La acea dată am discutat cu constructorul și i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă pentru a putea deschide Lotul 4, care era perfect funcțional. S-a opus. Nouă legea ne permite să facem recepția parțială, nu erau neconformități pe acei 800 de metri. A fost deschis Lotul 4.

 

Ce mi-au spus atunci cei de la firma respectivă? Ne faceți recepția pe tot lotul, altfel nu vă dăm nimic. Problema lor pentru că în momentul în care pe km pe care i-am menționat sunt probleme, compania m-a informat că poziția experților din companie este aceea de a mări perioada de garanție de la 4 la 10 ani. În același timp, compania de autostrăzi a emis o factură de penalități pentru neremedierea unor neconformități la timp și pentru întârzierile din contract în cuantum de 73 de milioane”, a declarat Cuc.

 

Deputatul Drulă spune că rezilierea e o mare ticăloșie. ”Deschiderea traficului e cea mai importantă în acest moment. Avem 21 de km care sunt perfect folosibili. Autostradă, oameni buni! Pentru care am plătit sute de milioane de lei în ultimii 6 ani. Și ea stă închisă acum. Pentru cine vrea să se convingă, uitați-vă la filmarea de la bord: https://youtu.be/kAbuMNHobIU.

Dar cum se poate deschide traficului autostrada acum după reziliere? Legal, e un coșmar.

Ministrul Cuc și cu directorul Scarlat (Sorin Scarlat, directorul CNAIR, n.r.) se cred băieți deștepți și vor probabil să facă o șmecherie în doi pași:
1. să se facă că mai lucrează CNAIR ceva la autostradă câteva săptămâni ca să nu bată prea rău la ochi că era deja gata de trafic
2. să deschidă apoi autostrada în trafic, fără recepție, “în regim de șantier” cu niște limitări de viteză degeaba (probabil 90-100km/h)

Prin șmecheria asta, noi ne alegem cu o limită de viteză aiurea complet pe o autostrada nouă, iar statul român își creează o și mai mare poziție de vulnerabilitate juridică față de constructorul de pe contractul reziliat. Adică, vezi Doamne, nu era bun lotul de recepționat și era atât de gravă situația că trebuia reziliat contractul, dar după câteva săptămâni, ce să vezi, e suficient de bun să se poată circula. Dar MĂCAR dacă ar deschide traficul acolo, asta e mai important pentru cetățeni și economie decât manevrele lor stupide. E crimă să ții închiși 21 de km de autostradă nouă într-o zonă unde alternativa e un drum național periculos cu multe cruci pe margine.

Se bat cu cărămida în piept Cuc și cu incapabilul director Scarlat că au toleranță zero și gata, au dat constructorul cel rău afară. Păi tocmai la constructor cred că s-au deschis șampaniile cu rezilierea asta. Pe de-o parte au scăpat de perioada de garanție în care ar fi trebuit să repare orice defect la autostradă. Pe de altă parte, în procesele care vor urma, CNAIR le-a creat un avantaj enorm și vor curge despăgubirile. Despăgubiri pe care le vom plăti de la bugetul de stat”, a mai spus Drulă.

Un punct de vedere a avut și Asociația Construim România. ”Ne arătăm susținerea față de surprinzătoarea determinare a CNAIR, care, în sfârșit, acționează corect și refuză recepția unui lot de autostrada pe motiv de proastă calitate a execuției. Considerăm că decizia de reziliere a contractului este justificată în acest caz și sperăm că este un prim pas în trecerea la construcția unor autostrăzi conforme, așa cum România merită și are mare nevoie. În același timp, nu înțelegem insistența cu care Ministrul Cuc a impus celor două companii (CNAIR și COMSA) termenul de 12 august în vederea recepției în condițiile în care problemele de pe acest lot de autostradă erau foarte bine cunoscute de către dânsul. Calitatea de construcție a autostrăzilor din România este între proastă și extrem de proastă. Practic, din întreaga rețea de 828 km, doar puțin peste 60 km sunt construiți la o calitate acceptabilă pentru o autostradă europeană. Construcția proastă a terasamentelor și rambleelor a devenit normă în România. Aproape că nu există tronson de autostradă care să nu prezinte denivelări în carosabil ori acces pe poduri sau viaducte fără „scară” la intrarea pe pod. Proasta calitate este atât de generalizată încât a ajuns sa fie considerată normală. Nu, nu este normală. Niciuna dintre problemele de calitate vizibile ale lotului 3 Lugoj-Deva, atent documentate de membrii ai comunității, nu sunt minore. Toate sunt probleme de calitate pentru care în occident, acolo de unde provin mare parte din constructori, lucrările ar fi închise pe termen nedefinit până la reconstrucția totală și conformă pe cheltuiala constructorului. Pentru că altfel, la vitezele de circulație specifice autostrăzii, fiecare defect reprezentă un pericol care poate duce la accidente. Ori pe autostrăzi este foarte ușor ca o simplă tamponare să escaladeze rapid la zeci de vehicule implicate și să rezulte în răniți grav și morți. Este un lucru pe care autoritățile occidentale îl iau extrem de serios atunci când vine vorba de infrastructură. Și, de aceea, de exemplu COMSA, nu și-ar permite niciodată sa comită în țara ei de origine (Spania) bătaia de joc pe care a comis-o în România la construcția autostrăzii Lugoj – Deva Lot 3, tronson pe care nimic nu e sigur, de la versanții care curg, la terasamentul care conține mâl și vegetație putrezită. Deși susținem CNAIR în demersul de a refuza recepția tronsonului de autostradă Lugoj – Deva Lot 3, criticăm în același timp dubla măsura de a recepționa Lugoj – Deva Lot 4, care așa cum am arătat încă de acum doi ani (https://www.construim-romania.ro/…/un-nou-aciliu-la-bretea…/ ) are probleme grave structurale și a fost construit cu soluții inadecvate, ceea ce va duce rapid la tasări în exploatare ale terasamentului absurd de înalt, pe lângă riscul prăbușirii versantului de la Bretea Mureșană peste autostrada A1. Problemele grave de calitate a construcției de pe Loturile Lugoj – Deva Lot 3 și Lot 4 nu fac decât să se adauge șirului din ce in ce mai lung de puncte in care A1 este amenințată să se surpe sau să fie îngropată de versanți. Este timpul ca România să nu mai accepte autostrăzi de mâna a doua!” susțin cei de la Construim România. De altfel, aceștia solicită CNAIR să facă publice rapoartele cu neconformitățile de pe Lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, precum și Anexa de la momentul recepției Lotului 4 ale aceleași autostrăzi.

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed