Autostrăzile de 31 miliarde de euro ale liberalilor

Principala problemă a infrastructurii de transport din România a fost lipsa unui cadru stabil și predictibil pentru implementarea acestor proiecte, având în vedere faptul că ciclul de viață al unui proiect major de infrastructură este de 5-7 ani, se arată în Programul de reclădire a economiei românești, elaborat de către Guvernul României. Astfel, s-a actualizat strategia de implementare a Master-planului general de transport, în special cu privire la prioritizarea proiectelor esențiale pentru dezvoltarea României, având în vedere sursele de finanțare disponibile și capacitatea administrativă necesară. Acest plan de investiții urmărește să asigure și să ghideze investițiile în infrastructura de transport pentru perioada 2020-2030. Totul costă aproape 31 miliarde de euro.

 

Pe termen scurt, una dintre prioritățile Guvernului o reprezintă accelerarea finalizării lucrărilor de infrastructură care înregistrează mari întârzieri, din cauza deficiențelor anterioare de pregătire a proiectelor. Acestea însumează 407,3 km de autostrăzi și drumuri expres, cu o
finanțare necesară de 4,3 miliarde de euro. Între aceste obiective se află: Autostrada Pitești-Sibiu (Loturile 1,4 și 5), Drumul expres Pitești-Craiova, sectoarele de autostradă Sebeș-Aiud, Suplacu de Barcău–Borș, Inelul de Sud al Municipiului București, Varianta Ocolitoare Bacău, precum și Podul de la Brăila.

 

Pe termen mediu, Guvernul își propune să asigure conectarea provinciilor istorice ale țării
și conectarea cu statele din Vestul, Sudul și Nordul țării prin demararea lucrărilor la aproximativ 3.000 de km de autostrăzi și drumuri expres, cu un cost estimat de 31 miliarde de euro. Între obiectivele prioritare se află demararea lucrărilor la: Autostrăzile Sibiu-Pitești (Loturile 2 și 3),
Nădășelu-Suplacu de Barcău, Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni, Ploiești-Comarnic-Brașov, Ploiești-Buzău-Focșani-Suceava, Inelul de Nord al Municipiului București.

 

Drumurile expres sunt București-Alexandria-Craiova, Craiova-Caransebeș-Lugoj, Craiova-Calafat-Drobeta Turnu Severin, Buzău-Brăila-Galați, Focșani-Brăila-Galați, Măcin-Tulcea – Constanța.

 

În mod specific, pentru Proiectul A3 – Comarnic-Brașov (cu un cost estimat al proiectului de
aproximativ 1,197 milioane de euro, determinat în baza standardelor de cost europene pentru
lucrări similare), s-a selectat scenariul optim privind traseul autostrăzii – revizuire S.F. și P.T.E.,
cu modificarea aliniamentului din S.F. actual, în porțiunile ce afectează semnificativ stațiunile
montane – termen de finalizare 36 luni și finanțare prin POIM 2014-2020. Lucrările la autostradă se realizează în termen de 36-48 de luni, estimându-se finalizarea construcției
pentru perioada 2025-2026.

 

În ceea ce privește proiectul A8 – Târgu Mureș – Iași – Ungheni, până în luna ianuarie 2021 se va
finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate aferent sectorului 1 – Tg. Mureș – Tg.
Neamț. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostradă Tg. Mureș – Tg. Neamț se va realiza în termen de 60 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției pentru perioada 2026- 2027.

 

Până la finele anului 2022 se va finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate aferent sectoarelor 2 și 3 – Tg. Neamț – Iași – V.O. Iași Nord. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostradă Tg. Neamț – Iași (inclusiv varianta ocolitoare Iași) se va realiza în termen de 36-48 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției pentru perioada 2025-2026. Până la sfârșitul anului 2021 se va finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate pentru sectorul 4 – Iași – Ungheni. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostradă Iași – Ungheni se va realiza în termen de 24-36 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției pentru perioada 2024-2025.

 

Finalizarea lucrărilor la Podul Ungheni se va realiza în termen de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției pentru anul 2023.

În ceea ce privește Autostrada Sibiu-Pitești, Lotul 1 Sibiu-Boița este în faza de execuție la un
cost de 612 milioane de lei fără TVA și termen de finalizare mai 2023. Loturile 2 (4,81 miliarde de lei) și 3 (4,78 miliarde de lei) – Boița-CornetuTigveni – sunt în faza pregătirii documentației
tehnice și de achiziție. Lotul 4 Tigveni-Curtea de Argeș, cu un cost de 2 miliarde de lei, este în
faza de achiziție de lucrări, iar Lotul 5 Curtea de rgeș-Pitești cu un cost de 1,71 miliarde de lei
are termen de finalizare în 2025.

Complementar investițiilor în rețeaua primară de transport rutier, sunt programate încă 33 de
proiecte de drumuri Transregio și 20 de variante de ocolire, ca parte integrantă din rețeaua rutieră secundară, cu o lungime totală de aproximativ 3.800 km și costuri estimate de 5,7 miliarde de euro. În mod specific, proiectul de drum Transregio Gilău-Cluj Napoca-Apahida, cu
lungime de 42 km plus drumurile de legătură, în lungime de 21,5 km este în faza de pregătire a
documentației tehnico-economice, cu termen de finalizare a lucrărilor în anul 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed