x


  • EUR
    4.7537
    USD
    4.3082
string(16) "instant-articles"

Avem cel mai lacom Guvern! Pericolul care macină finanțele țării

Deficitul fiscal raportat în primul semestru al acestui an este cel mai ridicat din ultimul deceniu.

Author: Cristian Matache | Sursa: Money.ro | Publicat: 19.08.2019, 12:26

Guvernul cheltuie într-un ritm mai susținut decât reușește să colecteze astfel încât în primul trimestru din acest an s-a raportat cel mai mare deficit fiscal din ultimii zece ani, conform unei constatări făcută de Iancu Guda, președintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari. ”Aproape 20 miliarde lei (2% din PIB) — acest deficit este cu 30% peste nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului anterior! Dar cel mai îngrijorător este ritmul accelerat de creștere al acestuia. Deficitul fiscal înregistrat în primele cinci luni a fost de aproape 15 miliarde lei, în timp ce luna Iunie a înregistrat un deficit fiscal adițional de 5 miliarde lei”, a spus Guda. Conform acestuia, deficitul fiscal record este cauzat de creșterea cheltuielilor publice (+14%) mult mai accelerată decât avansul veniturilor fiscale (+6%). ”Decalajul dintre cele două, atât din perspectiva ritmului de creștere, cât și a sumelor absolute, este cel mai ridicat din ultimul deceniu. Aceasta reflectă o rigiditate a cheltuielilor curente din cauza majorării cheltuielilor cu salarii (+24%), relativ la veniturile fiscale nesigure — „punem căruță înaintea boilor”, a mai spus Guda.

 

Sursa: Iancuguda.ro

 

Cheltuielile bugetului general consolidat au fost în sumă de 168,6 miliarde lei, cu 14,7% mai mari față aceeași perioadă a anului precedent. Cheltuielile de personal sunt cu 23,4% mai mari față de cele realizate în primele șase luni ale anului 2018, creșterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 13,4% față de primele șase luni ale anului precedent. Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, dar și la bugetul de stat. S-a înregistrat de asemenea creșterea cheltuielilor cu dobânzile cu 9,7%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 11,4%, fiind influențate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 lei la 1.100 lei, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei.

,,Accentuarea dezechilibrelor macroeconomice se va traduce într-o presiune mai mare pe cursul de schimb. Deficitul fiscal şi cel de cont curent au crescut și vor continua să crească, iar presiunea inflaționistă se va accentua în lunile următoare. Importurile masive, preconizate pentru sezonul de toamnă, și perspectivele unei producții agricole sub nivelul de anul trecut, cu efecte directe în deprecierea exporturilor, vor accentua presiunile pe curs, iar efectele le vom vedea în toamnă’’, afirmă analiștii de la Frames.

Explozia cheltuielilor statului ne va duce în sapă de lemn, susține deputatul Claudiu Năsui. ”Schema guvernului e următoarea. Mai întâi cresc cheltuielile statului: unde altundeva mai cheltuielile pe salarii cu 25% de la un an la altul, decât la stat? Apoi, când vin deficitele, ne spun cu un ton foarte serios că: „Acum suntem obligați să creștem taxele”. Taxele asupra noastră. De parcă nu sunt deja suficient de mari, de parcă nu plătim deja impozite imense pe muncă și nu plătim apoi TVA și accize în tot ce cumpărăm. Statul trebuie să scadă cheltuielile pe care tot el le-a crescut. Așa putem să oprim și spirala datoriei în care a intrat România. Statul se împrumută din ce în ce mai des la dobânzi din ce în ce mai mari. Cel mai trist lucru când ne uităm la cifre este că asta e situația înainte de aplicarea legii pensiilor. De unde se vor plăti toate astea pus pensiile mărite? Din taxe noi. Ei au explodat cheltuielile, ei vor crește taxele”, a declarat recent Năsui.

Cu ocazia rectificării bugetare, Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice, a declarat că e totul bine și frumos. “Deficitul nu este în pericol. Asigură plata în întregime a salariilor, pensiilor și sumele necesare proiectelor de investiții aflate în derulare și cele care vor începe până la final de an și care vor necesita și plăți aferente”, a spus Teodorovici.

România, ca stat membru al UE, este obligată să termine anul cu un deficit sub sau egal cu 3%. În caz contrar, riscă să suporte sancțiunile Uniunii. Consiliul Fiscal apreciază că există riscuri semnificative de depășire a țintei de deficit asumate și chiar a nivelului de referință de 3% din PIB pentru deficitul bugetar. În absența adoptării unor măsuri compensatorii suplimentare credibile, intervalul probabil în care se va plasa deficitul bugetar la finalul anului 2019 potrivit metodologiei naționale este cuprins între 3,4% – 3,7% din PIB. Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului, a vorbit recent la emisiunea ”Income” despre modul cum va evolua deficitul bugetar, dacă legea nouă a pensiilor va fi aprobată de la 1 septembrie. În cazul în care legea se va aplica, deficitul ar putea să ajungă la o cotă care ar face piețele foarte nervoase în ceea ce privește România. De la 1 septembrie, valoarea punctului de pensie se va majora cu 15% și va ajunge să fie de 1.265 lei (acum este 1.100 de lei). Creșterea a fost prevăzută încă de anul trecut, în OUG nr. 114/2018, dar e prevăzută și de noua reglementare a pensiilor – Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii.