Banul european dictează: Nu Comarnic-Braşov. Mai degrabă autostradă Sibiu-Piteşti

Autostrada Comarnic-Braşov nu prezintă interes pentru instituţiile finanţatoare ale UE aşa că iese şi din lista de priorităţi a statului român, a declarat pentru MONEY.ro, directorul Companiei de Autostrăzi, Dorina Tiron .

Potrivit acesteia lipsa de interes a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi a Băncii Europene pentru Investiţii este tocmai motivul pentru care concernul care a câştigat licitaţia pentru construcţia autostrăzii a renunţat la parteneriatul cu statul român. “Aktor- Vinci nu a găsit finanţare la BERD şi BEI. Ar fi insemnat să suporte ei mare parte din investiţie şi nu le-a convenit”, a explicat Tiron.

Dacă europenilor nu le pasă de autostrada către munte, în schimb ar fi dispuşi să dea bani pentru Coridorul IV pan-european, care face legătura între România şi Vest. Drept urmare Ministerul Transporturilor şi Compania de Autostrăzi vor demara, în acest an, procedurile pentru desemnarea constructorului pe tronsonul Sibiu-Piteşti. Cel mai probabil acesta se va face prin concesiune simplă, parteneriatul public-privat nemaifiind o opţiune viabilă în acest moment.

“Dacă Comisia Europeană vrea autostradă spre Vest şi e dispusă să o şi finanţeze asta devine şi prioritatea noastră. Probabil o să fie o concesiune simplă pentru Sibiu-Piteşti pentru că asta ar fi mult mai uşor de suportat pentru buget. Comarnic- Braşov cade pe locul doi la priorităţi poate chiar pe trei”, mai spune directorul CNADNR. Întrebată fiind dacă măcar la anul se va relua licitaţia pentru Comarnic-Braşov, Dorina Tiron a spus că îi este imposibil să ştie acest lucru astăzi.

La jumătatea anului trecut Ministerul Transporturilor triumfa anunţând că a semnat contractul de construcţie a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov partener fiind concernul greco-francez Aktor-Vinci. Partea străină ar fi urmat să realizeze proiectul pe banii ei şi s-o exploateze timp de 30 de ani urmând a colecta o taxă pentru fiecare utilizator al autostrăzii. Ulterior autostrada ar fi trebui să intre în posesia statului român care ar fi avut două variante la dispoziţie: să o administreze el însuşi sau să o concesioneze.

La începutul acestui an Aktor-Vinci a anunţat că se retrage din proiect invocând imposibilitatea de a găsi finanţare externă pentru începerea lucrărilor. Ministrul Berceanu anunţa că se vor analiza alte modalităţi pentru realizarea autostrăzii însă totul a rămas doar la nivel de declaraţie.

În altă ordine de idei directorul CNADNR spune că, în acest an, se vor mai efectua lucrări la tronsonul Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa din Austostrada Soarelui dar şi la centura ocolitoare a Sibiului, Timişoarei şi Aradului. În urmă cu două luni, ministrul Transporturilor Radu Berceanu spunea că va rezilia contractul cu firma asfaltatoare a centurii Aradului pentru că nu era mulţumit de evoluţia lucrărilor. A fost, însă, doar o ameninţare pentru ca firma să înceapă să-şi facă treaba. “Trebuie să-i mai şi sperii ca să lucreze aşa cum trebuie”, arată şefa de la Autostrăzi.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed