Benzina s-a scumpit cu 12%

Deţinătoare a unor resurse ce o situează pe locul patru european la capitolul rezerve de ţiţei, potrivit estimărilor publicaţiei„Oil Gas Journal”, România este totodată campioană la scumpirile la carburanţi. De la începutul acestui an preţul benzinei, în special, a explodat, acest tip de carburant apropiindu-se vertiginos de valoarea de 6 lei litrul.

Creşterile de preţuri le-au depăşit pe cele înregistrate în Austria, ţara de origine a principalului producător de carburanţi din România, respectiv OMV Petrom, dar şi pe cele din UE 28. Benzina s-a scumpit la poarta rafinăriilor (fără taxe adică) cu 24,36% în România, cu 23% în UE 28 şi doar cu 17% în Austria. Cum taxele incluse în preţul final, respectiv acciza şi TVA, s-au menţinut la acelaşi nivel, în preţurile finale impactul a fost mai mic. Majorările s-au simţit în cazul benzinei în proporţie de 12,33% în România, 11,21% în UE 28 şi de 8,7% în Austria. În cazul motorinei, majorările în România, UE 28 şi Austria au fost de 13,41%, 13,38% şi, respectiv, de 6,8% dacă vorbim de preţuri fără taxe. Scumpirile au fost de 7,5%, 7,79% şi 3,85% în cazul preţurilor fără taxe (vezi tabel).

Care sunt cauzele scumpirilor?

Oficiali ai Petrom nu au răspuns ieri solicitărilor României libere privind cauzele scumpirii carburanţilor din România peste media UE 28 şi cu mult peste unele ţări ale UE, printre care şi Austria. În situaţii similare însă, oficialii Petrom au pretins că, de fapt, cauzele ţin de conjunctura mondială şi că ei chiar au acoperit din buzunar o parte a creşterilor. Ar fi trei factori care pun presiune pe creşterile de preţuri, anume taxele puse de stat, cursul de schimb dolar – leu (deși ţiţeiul este obţinut local, Petrom ia în calcul cotaţia monedei americane) şi cotaţiile la bursele internaţionale ale carburanţilor. În prezent, leul s-a devalorizat faţă de dolar cu 9% în ultimele luni, cotaţia benzinei a crescut la nivel internaţional cu 30%, peste cea a motorinei (în creştere cu 19%).

Există însă și alte explicaţii posibile. În primul trimestru al acestui an profiturile Petrom au scăzut drastic. Petrom a raportat în primul trimestru un profit net de 345 milioane lei, în scădere cu 68% comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar afacerile companiei au ajuns la 4,2 miliarde de lei, cu 19% mai mici faţă de primele trei luni din 2014. Sectorul de explorare şi producţie, principalul centru de profit al companiei, a fost puternic afectat de scăderea cu circa 50% a barilului de petrol, spun reprezentanţii Petrom. Este posibil ca Petrom să fi pus presiune pe preţul benzinei pentru a-şi recupera parţial din scăderea profiturilor. Aceasta deoarece creşteri ale preţurilor la motorină riscă să ducă la scăderi drastice ale consumului, transportul rutier profesionist fiind tentat să alimenteze din alte ţări.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed