Boeing va plăti 200 de milioane de dolari pentru a soluţiona acuzaţii civile potrivit cărora a indus în eroare investitorii cu privire la avioanele 737 MAX

Boeing ştia după primul accident că un sistem de control al zborului a reprezentat o problemă de siguranţă, dar a asigurat publicul că avionul 737 MAX este ”la fel de sigur ca oricare care a zburat vreodată pe cer”, a explicat SEC.

Instituţia a mai spus că fostul director general al Boeing, Dennis Muilenburg, a fost de acord să plătească un milion de dolari pentru a soluţiona acuzaţiile împotriva sa.

Atât Boeing, cât şi Muilenburg nu au admis sau negat concluziile SEC, a spus agenţia, potrivit căreia va fi înfiinţa uUn fond în beneficiul investitorilor vătămaţi.

”În vremuri de criză şi tragedie, este deosebit de important ca întreprinderile listate la bursă şi directorii acestorasă ofere pieţelor informaţii complete, corecte şi veridice”, a spus preşedintele SEC, Gary Gensler, într-un comunicat.

Boeing şi Muilenburg ”au eşuat în această obligaţie fundamentală”, a adăugat acesta.

SEC a acuzat Boeing şi pe directorul Muilenburg ”că au făcut declaraţii publice înşelătoare în urma prăbuşirii celor două avioane Boeing, în 2018 şi 2019”.

Boeing, care a remarcat că nu a admis sau negat faptele greşite în acordul cu autoritatea de reglementare, a declarat că a făcut ”schimbări fundamentale care ne-au întărit procesele de siguranţă” şi a spus că ”acordul face parte din efortul mai larg al companiei de a rezolva în mod responsabil chestiunile legale restante legate la accidentele celor două 737 MAX”.

Accidentele au fost legate de un sistem de control al zborului numit Sistemul de creştere a caracteristicilor de manevră (MCAS).

SEC a declarat că, ”după primul accident, Boeing şi Muilenburg ştiau că MCAS punea o problemă continuă de siguranţă a avioanelor, dar totuşi au asigurat publicul că avionul 737 MAX este ”la fel de sigur ca oricare avion care a zburat vreodată pe cer”.

Primul accident, al unui zbor Lion Air din Indonezia, a avut loc în octombrie 2018. După cel de-al doilea accident, în Etiopia, în martie 2019, SEC a declarat: ”Boeing şi Muilenburg au asigurat publicul că nu au existat derapaje sau lacune în procesul de certificare în ceea ce priveşte MCAS, în ciuda faptului că erau conştienţi de informaţii contrare”.

Boeing a rezolvat majoritatea reclamaţiilor din cele două accidente fatale. Anul trecut, a recunoscut răspunderea pentru daune compensatorii în procesele intentate de familiile celor 157 de persoane ucise în accidentul avionului 737 MAX al Ethiopian Airlines, din 2019. Se aşteaptă să înceapă un număr mic de procese în 2023 ,pentru a ajuta la rezolvarea cererilor.

Administraţia Federală a Aviaţiei a cerut ca piloţii avioanelor 737 MAX să urmeze o nouă pregătire pentru a se ocupa de MCAS, precum şi să impună noi garanţii semnificative şi alte modificări software ale sistemului de control al zborului, înainte de a permite avioanele să revină în funcţiune.

Accidentele au costat Boeing peste 20 de miliarde de dolari şi au determinat Congresul să adopte o legislaţie extinsă care reformează modul în care FAA certifică noile avioane.

Boeing se confruntă cu un termen limită, în decembrie, pentru a obţine aprobarea de la FAA pentru variantele 737 MAX 7 şi 10, sau trebuie să îndeplinească noile cerinţe moderne de alertă în cockpit.

În ianuarie 2021, Boeing a fost de acord să plătească amenzi şi despăgubiri de 2,5 miliarde de dolari pentru a rezolva o anchetă penală a Departamentului de Justiţie al SUA privind prăbuşirile 737 MAX.

Acordul cu Departamentul de Justiţie, care a permis lui Boeing să evite urmărirea penală, a inclus o amendă de 243,6 milioane de dolari, despăgubiri pentru companiile aeriene de 1,77 miliarde de dolari şi un fond de 500 de milioane de dolari pentru victimele accidentului, pentru acuzaţiile de fraudă legate de proiectarea defectuoasă a avionului.

Familiile unor persoane ucise în accidentele Boeing au cerut unui judecător să declare că guvernul le-a încălcat drepturile legale atunci când a ajuns la un acord.

În decembrie 2019, Boeing l-a concediat pe Muilenburg după ce compania s-a ciocnit cu autorităţile de reglementare cu privire la momentul revenirii în funcţiune a 737 MAX.

Un avocat al lui Muilenburg, care nu a recunoscut sau negat faptele greşite, nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii. Muilenburg a plecat de la Boeing cu compansaţii şi pensie de 62 de milioane de dolari, dar nu a primit nicio indemnizaţie de concediere.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed