Brandurile locale de medicamente pierd teren în faţa importurilor

Astfel, dacă acum zece ani, în primul semestru din 1999, cel mai vândut medicament era Acid Acetilsalicilic, cu 7,9 milioane de unităţi vândute, acum acesta se află abia pe locul 4, cu 2,5 milioane de untăţi vândute. Numărul doi de acum zece ani, Antinevralgic, cu 6,9 milioane de unităţi vândute în primul semestru din 1999, acum se află pe locul 4, cu 2,5 milioane de unităţi vândute. În schimb, Nurofenul, care nu intra în clasamentul celor mai vândute medicamente acum cinci ani, este acum pe locul 6, cu 2,2 milioane de unităţi, în ciuda faptului că principalul criteriu al celor mai vândute medicamente, preţul mic, este mai puţin valabil în cazul acestui produs. .

"Toate produsele au crescut în valoare în ultimii zece ani, însă în ceea ce priveşte volumul distingem trei subgrupe: OTC-urile locale, în general analgezice antipiretice, care se vindeau în cantităţi mari (Algocalmin, Paracetamol, Acid acetilsalicilic, Antinevralgic), au înregistrat o scădere în volum, în timp ce OTC-urile "noi", fie de import (Nurofen, No-spa, Olynth, etc.) fie locale mai recente (Paracetamol Sinus, Aspenter), au crescut în volum. O a treia grupă sunt medicamente locale cu acţiune în general pe sistemul digestiv, precum Dicarbocalm, Colebil, Triferment, care şi-au menţinut volumele vândute", a declarat pentru Business Standard Petru Crăciun, director general Cegedim.

Cel mai vândut medicament în primul semestru al anului a fost Algocalminul, produsul vedetă al Zentiva, cu vânzări de 5,1 milioane de unităţi, în scădere faţă de acum zece ani, când livrările erau de 6,8 milioane de unităţi.

Dezvoltarea pieţei farmaceutice, care s-a mărit în acest interval, cu ritmuri şi de până la 30% anual, s-a resimţit atât în creşterea pieţei în valoare şi în număr de unităţi vândute, dar şi în diversificarea gamei de medicamente prezente pe piaţă. "Este de remarcat că ponderea în volum a primelor 20 de produse s-a redus în timp – de la peste 50% în 1999 la puţin peste 43% în 2009-, evoluţie firească pentru o piaţă care se dezvoltă; ponderea primelor 20 de produse din topul actual a rămas relativ constantă în ultimii zece ani, la circa 43%", spune directorul Cegedim.

Deşi importurile sunt cele care au avansat, luând cotă de piaţă în special din creşterea pieţei, dar şi din cea a brandurilor locale notorii, există şi produse noi, autohton, care au avansat, precum Aspenter sau Paracetamol Sinus.

Cele mai vândute medicamente, în număr de unităţi, sunt, în general, produse ieftine. "Preţul joacă încă un rol foarte important în vânzarea medicamentelor fără prescripţie, preţul mediu al primelor 20 de produse, 1,35 euro, fiind inferior preţului mediu de piaţă, care este de 2 euro", adaugă Petru Crăciun.

Pentru acest an, specialiştii pieţei farmaceutice se aşteaptă la o scădere în volum de 10%, respectiv de 3,9% în euro, pe fondul micşorării preţurilor la medicamentele din import şi ca efect al constrângerilor bugetare pe fondul crizei economice. În acest context, directorul Cegedim consideră că preţurile la OTC-urile de volum mare nu trebuie să iasă din "nivelul"pieţei, în timp ce vânzările de OTC-uri cu preţ mai ridicat vor depinde de acţiunea terapeutică şi de notorietatea mărcii.

Acesta apreciază că principalul pericol, la acest moment, este legată de accesibilitatea pacienţilor la medicamente mai scumpe. “În condiţiile insuficienţei actuale ale resurselor, accesibilitatea medicamentelor scumpe pentru pacienţii care au nevoie de ele este în scădere; este de presupus ca vânzările de medicamente scumpe vor depinde de susţinerea publică, iar alegerea produselor şi afecţiunilor pe care acestea le tratează nu este o sarcină simplă. Preţul mediu ponderat al medicamentelor va continua să crească, evoluţie favorizată de preţul mediu mic al pieţei şi de constrângerile de profitabilitate ale companiilor”, a punctat Petru Crăciun.

În valoare, cel mai vândut medicament fără prescripţie este Nurofenul, cu vânzări de 25 de milioane de lei în primul semestru, urmat de Algocalmin, cu vânzări de 22,6 milioane de lei. În topul vânzărilor care includ medicamentele cu prescripţie, Nurofenul este depăşit de Neorecormon, Pegasys şi Preductal, produse care tratează respectiv anemia asociată chimioterapiei, hepatita B, şi respectiv afecţiuni cardiovasculare. În primul semestru al anului, vânzările de Neorecormon au atons 16,6 milioane de euro, în timp ce Nurofenul a făcut vînzări de 10,9 milioane de euro.

Piaţa locală s-a cifrat anul trecut la 1,85 miliarde de euro, pentru acest an fiind estimată o scădere de 3,9% în euro.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed