Camelia Stanculescu, director general Manpower Romania: Cel putin zece orase din Romania sunt atractive pe piata muncii

0

Manpower este recunoscuta in toata lumea, in special pentru serviciile de munca temporara. A fost acesta principalul serviciu oferit la deschiderea filialei din Romania?

Manpower opereaza pe piata de resurse umane de peste 60 de ani si, pana acum cativa ani, la inceputul lui 2000, munca temporara a fost singurul serviciu oferit. Dupa anul 2000, Manpower s-a concentrat la nivel mondial si pe partea de recrutare externalizata, pentru ca o facea deja la nivelul catorva filiale din unele tari in care era prezenta. A fost momentul in care strategia grupului s-a schimbat. A urmat apoi, in 2006, rebrandingul, care a urmarit transpunerea intr‑un mesaj vizual, si nu numai, a tot ceea ce se realizase in ultimii cinci ani in companie. Din acest motiv, poate, munca temporara da impresia ca este o activitate preponderenta si in Romania. Munca temporara este, totusi, un domeniu nou in Romania, si noi chiar ne mandrim ca suntem printre pionierii acestui domeniu de pe piata.

Cate persoane ati plasat pe piata muncii anul trecut?

In 2007, am plasat 5.000 de oameni pentru serviciile de munca temporara si avem activi, in momentul de fata, circa 2.000. In ceea ce priveste recrutarea, am incheiat aproximativ 2.000 de contracte anul trecut.

Care sunt avantajele pe care le au companiile atunci cand apeleaza la servicii specializate de munca temporara?

In primul rand, este vorba despre un impact deosebit asupra timpului de reactie. Cu marea majoritate a companiilor partenere reusim sa anticipam aceste nevoi, pentru ca, in general, chiar daca este vorba despre contracte pe perioade determinate, proiectele se stiu dinainte. Uneori insa, numarul de angajati poate fi mai mare decat cel estimat si, atunci, companiile cresc cererile si noi le acoperim nevoile in timp scurt. Un alt avantaj vine din faptul ca noi suntem in discutii cu toti cei care isi cauta un loc de munca, iar companiile stiu ca le putem oferi solutii in timp util.

Care sunt principalele proiecte ale Manpower in prezent?

Unul dintre proiectele noastre vizeaza companiile care au nevoie de resurse, la nivel national, in foarte multe orase. Am avut, de exemplu, clienti care ne-au cerut sa facem angajari in 20-30 de orase. Evident, nu poti avea agentie in toate aceste orase, mai ales ca in unele zone este vorba despre o singura pozitie. Astfel de proiecte presupun mobilitate, deplasari si metode inovative de atragere a candidatilor. Este foarte important sa intelegi specificul zonei in care recrutezi si cum sa alegi un candidat pe un domeniu pe care nu ai mai recrutat niciodata. Proiectele regionale ale Manpower se concentreaza, in ultimii ani, pe colaborari cross-boarder. La nivelul grupului, sunt foarte multi clienti care au investitii in mai multe tari si se intampla ca, uneori, sa existe deficit intr-o tara si excedent intr-o alta. Astfel ca Manpower a inceput sa ofere servicii tot mai mult clientilor, folosindu-se nu doar de resursele nationale, ci si de cele regionale. Incep sa fie din ce in ce mai multe abordari de acest gen.

Care sunt tendintele actuale pe piata fortei de munca?

In primul rand, echilibrul dintre viata personala si viata profesionala este mai

bine inteles atat de angajat, cat si de angajator. Cu ani in urma, investitorii erau atrasi in Romania si de costul scazut al fortei de munca, iar orele suplimentare erau modalitatea angajatului de a-si creste veniturile. Acum, companiile au inteles ca e mai ieftin sa ai 20 de angajati decat sa ai doar zece, carora sa le platesti insa ore suplimentare. O alta tendinta consta in faptul ca firmele incearca sa alinieze cresterea salariilor cu productivitatea si sa atraga forta de munca din imprejurimi. Nu in sensul in care sa investeasca in cazare, relocare, permise de munca pentru straini, ci sa atraga resurse din jurul orasului in care activeaza, si inca mai sunt resurse acolo, resurse pe care daca le vom folosi eficient, cu siguranta, ele vor produce efecte. In plus, angajatii romani nu mai sunt legati de un oras, suntem mult mai deschisi catre relocare. In special tinerii ne invata acest lucru, sunt studenti care sunt nascuti intr‑un oras, fac facultatea in altul si merg sa lucreze intr-un al treilea oras. Vad ca nu se intampla nimic rau, din contra, pot deveni mai buni, pentru ca au trei experiente culturale diferite. Majoritatea companiilor romanesti si straine sunt dispuse sa investeasca in reconversie profesionala, in special cele care inteleg ca, pentru a avea succes, trebuie sa fie competitive si sa investeasca in oameni.

Care sunt zonele din Romania care au inca un excedent de personal?

Cu excedent ar putea fi zona de nord a Moldovei, care nu a atras suficienti investitori, dar manifesta un procentaj pozitiv, cu 21%, de angajare. Lucrurile incep sa se echilibreze si pe zone, nu mai putem vorbi doar de cele mai atragatoare cinci orase, putem vorbi de zece, iar normalitatea ar fi sa putem vorbi de 40. Nu am ajuns acolo, dar cred ca oricine ar putea vorbi de cel putin zece orase in care, fara probleme, reusesti sa identifici oportunitati reale de angajare. Daca inainte aveam doar doi poli, acum incep sa se simta si celelalte zone ca fiind valorificate, ceea ce este foarte sanatos pentru economia noastra.

Manpower Romania
Recrutare si selectie de personal

Piata locala

  • Subsidiara uneia dintre cele mai mari companii de resurse umane la nivel global, cu 4.400 de birouri in 78 de tari.
  • Locul trei pe piata locala, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 9,2 milioane de euro, cresterea fiind de peste 90%, fata de anul anterior.
  • La nivel local, compania are opt birouri in Bucuresti, Timisoara, Brasov, Cluj si Iasi, iar pana la sfarsitul anului intentioneaza sa deschida alte patru birouri, in Pitesti, Ploiesti, Craiova si Sibiu.

Profil

  • Cifra de afaceri pentru 2007, inregistrata de companie la nivel international, a fost de 20,5 miliarde dolari
  • Activeaza de peste 60 de ani in industria serviciilor de resurse umane
  • Are peste 400.000 de clienti la nivel global
  • Isi desfasoara activitatea sub cinci marci diferite: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells si Right Management

CV

  • Conduce subsidiara Manpower Romania din anul 2003
  • Anterior a coordonat, timp de doi ani, departamentul de achizitii si retail al unei companii franco-germane, preluand apoi pozitia de director general al companiei
  • A absolvit Academia de Studii Economice in anul 1996, sectia informatica economica
  • Si-a inceput cariera profesionala intr-o companie de software, ca informatician