Beneficiile statului român în exploatarea auriferă de la Roşia Montană

Alături de textul legislativ mai sunt postate Proiectul de acord şi Expunerea de motive.

 

Selecţiuni din Proiectul de lege:

 

Art. 4, al. 1, b) cuantumul redevenţei este stabilit la nivelul de 6%, în condiţiile art. 6 alin. (1);

c) se instituie posibilitatea plăţii redevenţei în natură, în condiţiile art. 6 alin. (2).

d) prin derogare de la art. 34 din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se conferă Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale autoritatea de a revoca Licenţa de exploatare şi în următoarele situaţii:

(i) Licenţa de exploatare este transferată cu încălcarea dispoziţiilor art. 24 din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare; sau

(ii) se dispune, prin hotărâre judecătorească definitivă, intrarea în faliment a Titularului Licenţei de exploatare.

 

Al. 8. Se mandatează Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice să iniţieze hotărâri de Guvern pentru scoaterea definitivă din fondul forestier naţional, în condiţiile legii, a unor suprafeţe de până la 255 hectare de teren forestier din cadrul perimetrului minier Roşia Montană, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei întocmite conform legii de către Titularul licenţei de exploatare.

 

Al. 11. Administratorii drumurilor al căror traseu trece prin perimetrul minier Roşia Montană, în termen de 30 zile de la data identificării unor trasee alternative de acces în conformitate cu art. 5 pct. II.1 din prezenta lege, vor dispune restricţionarea definitivă a traficului pe traseele de drum din cadrul perimetrului minier Roşia Montană şi începerea lucrărilor de dezafectare a traseelor iniţiale, în măsura necesară pentru executarea activităţilor miniere în perimetrul minier Roşia Montană. Titularul licenţei de exploatare este obligat să identifice şi sa menţină un acces funcţional, pe unul din traseele alternative, împreună cu autorităţile competente, pe perioada restricţionării traficului pe drumurile din cadrul perimetrului minier Roşia Montană.

 

Al. 13. Se mandatează Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale ca, la cererea RMGC, să reconfigureze perimetrele miniere adiacente din zona Roşia Montană pentru realizarea de lucrări de construcţii necesare stocării produselor miniere, a sterilului şi a produselor reziduale aferente proiectului minier, astfel cum sunt descrise în studiul de impact asupra mediului, cu condiţia de a nu se bloca accesul la resursele/rezervele minerale solide şi fără a aduce atingere drepturilor dobândite anterior de terţi prin alte licenţe miniere.

 

Art. 5, II: Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:

 

1. După articolul 6 se introduc două noi articole, art. 6.1 – 6.2, cu următorul cuprins:

„Art. 6.1

. – Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007, dreptul de concesiune asupra imobilelor din perimetrele proiectelor miniere, asupra cărora Statul Roman şi/sau unităţile administrativ teritoriale deţin un drept de proprietate publică sau privată, va fi atribuit direct titularilor licenţelor de exploatare minieră de către instituţiile sau autorităţile publice centrale sau locale care deţin drepturile de administrare si/sau proprietate asupra acestor imobile. Contractul de concesiune se va încheia pe o perioada de 49 de ani. Redevenţa datorată de concesionar va fi calculata pe baza valorii de piaţă a imobilelor concesionate, ce va fi stabilita de un evaluator autorizat printr-un raport de evaluare.

 

(4) Aplicarea procedurii de expropriere a imobilelor din cadrul perimetrului proiectelor miniere, reglementată de Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, se va face fără a fi necesară aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi proiectelor miniere respective.

 

III. După articolul 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 se introduce un nou articol, art. 5.1, cu următorul cuprins:

 

„Art. 5.1

– (1) Prin derogare de la prevederile alin. (4) al art. 5, scoaterea definitivă din circuitul agricol a pajiştilor aflate în perimetrul proiectelor miniere declarate prin lege ca lucrări de utilitate publică şi de interes public naţional deosebit se realizează cu obligaţia ca beneficiarul scoaterii din circuitul agricol să recupereze o suprafaţă de teren egală cu cea aprobată a fi scoasă definitiv din circuitul agricol din terenurile neproductive puse la dispoziţie în acest scop şi aflate în domeniul public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale. Titularii de licenţă vor avea obligaţia de a finaliza refacerea unei suprafeţe echivalente de pajişte în termen de 3 ani de la data obţinerii aprobării scoaterii din circuitul agricol a suprafeţelor de pajişti.

 

(2) În cazul nerespectării condiţiei prevăzute la alin. (1) beneficiarul scoaterii definitive din circuitul agricol a suprafeţelor de pajişte, redă în circuitul agricol aceeaşi suprafaţă de teren, în acelaşi amplasament şi cu aceeaşi categorie de folosinţă, pajişte.

 

Art. 6. – (1) Prin derogare de la art. 45 alin. (1), lit. a) din Legea minelor nr.85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, redevenţa minieră pentru exploatarea minereurilor auro-argentifere din perimetrul Roşia Montană este de 6% din valoarea producţiei miniere.

 

Selecţiuni din Proiectul de acord:

 

Art. 1 – Participaţia Statului român la capitalul social al RMGC

 

(1) Părţile convin ca acţionarul majoritar al Societăţii comerciale „Roşia Montană Gold Corporation” – S.A. („RMGC”), Gabriel Resources Ltd., să cedeze gratuit acţionarului minoritar al RMGC controlat de Statul român o cotă de participare la capitalul social al RMGC în cuantum de 5,6858% in următoarele etape:

 

a) Transferul unei cote de 3,6858% la capitalul social al RMGC către Minvest sau un succesor al acesteia, rezultând o participaţie a Statului Roman de 23%.

 

b) Transferul unei cote de 2% la capitalul social al RMGC către Minvest sau către un succesor al acesteia, sub condiţia îndeplinirii cumulative a următoarelor evenimente:

 

i. au fost emise în termene care nu au înregistrat întârzieri semnificative faţă de termenele prevăzute în calendarul de autorizare prevăzut la art. 11, toate autorizaţiile conform legii pentru începerea fazei de operare (exploatare) comerciala a Proiectului, iar acestea nu conţin modificări substanţiale negative fata de specificaţiile Proiectului, astfel cum acesta este descris prin Raportul EIM şi in Studiul de Fezabilitate;

 

ii. legea menţionata la art. 1 lit. a), pct. (ii), de mai sus este in vigoare şi îşi produce efectele.

 

(2) În urma cesiunii prevăzute la alin. (1), cota de participare a acţionarului minoritar al RMGC controlat de Statul român la capitalul social al RMGC se majorează la 25%.

 

(3) Părţile convin ca statul român sa îşi menţină cota de participare la capitalul social al RMGC la nivelul de 25% pe toată durata de valabilitate a Licenţei de exploatare.

 

(4) Statul român şi acţionarul minoritar al RMGC controlat de Statul român nu sunt obligate să contribuie financiar la majorările capitalului social al RMGC, cu excepţia cazului in care o astfel de majorare de capital este impusa de prevederile legale sau este necesară pentru a se evita dizolvarea societăţii. În lipsa unor disponibilităţi financiare ale statului român sau a acţionarului minoritar al RMGC controlat de statul român, GBU se angajează să-i ofere împrumuturi cu dobândă pentru realizarea aportului la capitalul social şi menţinerea cotei de participare la acesta.

 

Art. 2 – Beneficiile Statului român

 

(1) În condiţiile menţinerii parametrilor relevanţi ai legislaţiei fiscale incidente din România, a preţului aurului, a costurilor aferente lucrărilor, serviciilor şi produselor necesare exploatării miniere, a ipotezelor menţionate în Anexa 1 la prezentul Acord, precum şi a prevederilor planului de afaceri al RMGC asumat public conform regulilor pieţei de capital de către RMGC şi GBU, se estimează ca proiectul Roşia Montană va genera pentru Statul român (bugete de stat şi bugete locale) venituri de aproximativ 2,3 miliarde USD şi un efect direct în economia României de aproximativ 2,9 miliarde USD, la un preţ de referinţă de 1.200 USD/uncie (lingouri tezaurizabile), totalul beneficiilor economice directe ale proiectului pentru România fiind estimate la peste 5,2 miliarde USD.

 

(2) În vederea realizării de către Statul român a unor prognoze cât mai exacte cu privire la resursele bugetare obţinute din exploatarea minieră de la Roşia Montană, Investitorul se obligă ca, în termen de 3 luni de la încheierea fiecărui exerciţiu financiar al RMGC, să pună la dispoziţia Ministerului Finanţelor Publice tabelul beneficiilor directe, actualizat ca urmare a fluctuaţiilor parametrilor care stau la baza determinării acestor beneficii.

 

(3) În completarea beneficiilor acordate de Statului român, Investitorul se obligă ca, în condiţiile realizării tuturor operaţiunilor prevăzute în Raportul de evaluare la studiul de impact asupra mediului al RMGC, să creeze şi să menţină un număr mediu de 2.300 locuri de muncă directe în timpul construcţiei exploatării miniere şi o medie de 900 locuri de muncă directe în timpul fazei de operare.

 

(4) Părţile convin că, în situaţia în care Investitorul, cu intenţie, nu respecta prevederile prezentului articol, Statul român are dreptul de a solicita şi de a obţine de la GBU o compensaţie rezonabilă pentru prejudiciile directe suferite, dacă GBU şi RMGC nu vor fi în măsură să remedieze obligaţiile încălcate într-un termen rezonabil.

 

Citeşte mai mult pe digi24.ro

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed