CE va elabora propuneri pentru revizuirea directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii

Comisia Europeană a prezentat joi un proiect pentru extinderea prevederilor de bază ale directivei din 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, astfel încât să fie introduse articole cu privire la informaţiile oferite călătorilor, răspunderea pentru serviciile inferioare standardelor, precum şi protecţie în caz de insolvabilitate. Reprezentanţii CE vor ca aceste prevederi să fie aplicate în cazul noii generaţii de „pachete dinamice”.

Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii (DPSC) datează din anii ’90, când cel mai obişnuit tip de vacanţă era un pachet de două săptămâni rezervat într-o agenie de turism, pe baza unei broşuri. Protecţia oferită în temeiul directivei acoperă informaţiile din broşuri, dreptul de a rezilia fără a plăti despăgubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzătoare standardelor) şi protecţia în cazul falimentului unei agenţii de turism sau al unei companii aeriene.

„Avem nevoie de un nivel ridicat de protecţie, mulţumită căreia toţi consumatorii să poată rezerva un pachet de servicii pentru vacanţe în deplină siguranţă, aşa cum este normal, şi avem nevoie de concurenţă loială, pentru ca întreprinderile să concureze în condiţii de egalitate. Mă interesează în special problema insolvabilităţii. Oricine a văzut la televizor imaginile miilor de călători blocaţi în aeroporturi ca urmare a falimentelor companiilor Sky Europe, XL, Futura şi Zoom va fi de acord că a sosit momentul unor întrebări importante în legătură cu generalizarea protecţiei de bază în caz de insolvabilitate”, a declarat comisarul UE pentru consumatori, Meglena Kuneva.

Comisia are în vedere şase domenii de revizuire, printre care se numără pachetele de vacanţă, informaţiile furnizate consumatorilor, răspunderea pentru sreviciile care nu respectă standardele, modificarea contractelor, insolvabilitatea şi sigla de proecţie a călătoriilor.

De asemenea, reprezentanţii CE deschid problema informaţiilor ce trebuiesc furnizate consumatorilor, precum şi momentul sau formatul furnizării acestora.

Totodată, aşa cum a anunţat miercuri, CE cere ca agentul de turism sau de voiaj să ofere garanţii privind rambursarea întregii sume plătite de consumator şi pentru repatrierea cpnsumatorului în caz de faliment

Potrivit datelor CE, la nivel mondial, Europan este cea mai mare piaţă regională a serviciilor de călătorie, cu vânzări de 246 miliarde de euro în 2008. Pachetele tradiţionale, care cuprind oferte de pachete predefinite care conţin mai multe componente, precum transportul şi cazarea, reprezintă 40%, adică 98,4 miliarde euro, din piaţa totală a călătoriilor. Pachetele dinamice reprezintă 33%, iar alte formule de călătorie, 25% din piaţă.

În prezent un număr tot mai mare de rezervări este făcut de consumatori care îşi organizează singuri vacanţele alcătuind astfel pachete dinamice, însă CE atenţionează că acestea nu beneficiază de protecţia directivei.

„Numărul consumatorilor care rezervă pachete dinamice cunoaşte o creştere semnificativă. 23% dintre cetăţenii UE au folosit pachete dinamice în ultimii doi ani. În momentul de faţă, numeroase pachete dinamice nu fac obiectul protecţiei UE referitoare la pachetele de servicii pentru călătorii. În consecinţă, un număr crescut de consumatori care rezervă pachete turistice nu se încadrează în domeniul de aplicare al directivei”, se arată în comunicatul CE.

PE a propus miercuri Comisiei Europene să examineze posibilitatea unei propuneri legislative până la 1 iulie 2010, care să aibă ca obiectiv, printre altele, acordarea unor despăgubiri pasagerilor companiilor care intră în faliment.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed