Cheltuim, dar nu primim nimic. Va fi haos în sistemul de stat. Un deputat are o previziune sumbră

Într-o postare pe pagina de facebook, acesta este de părere că au fost cheltuite sume colosale pentru sistemul de educație, însă rezultatele nu sunt vizibile.

Totodată, acesta a mai precizat că în ultimii ani, populația școlară a scăzut semnificativ.

„Cheltuim din ce în ce mai mult pe sistemul de educație de stat dar nu primim în schimb mare lucru.

Vine începutul de an școlar și vedem din nou haosul din sistemul de educație de stat. Dar pe lângă ce vedem, să ne uităm și la partea nevăzută, anume cât ne costă toate astea. Pentru că până la urmă sistemul nu este gratuit, ci este plătit de fiecare contribuabil prin taxe și impozite.

Anul trecut statul a cheltuit pe educație 36,3 miliarde de lei. Pentru a înțelege această cifră trebuie să ne uităm la cum a evoluat în timp. Și, mai important, la cum a evoluat în funcție de numărul de elevi/studenți din sistem.

În ultimii 9 ani, cheltuielile statului cu educația au crescut cu 97%. Practic, s-au dublat. O să-mi spuneți că e normal, mai ales dacă a crescut și numărul de copii/studenți (populația școlară), adică numărul de oameni din diverse stadii ale sistemului educațional.

Așa că să ne uităm și la populația școlară. Conform INS, populația școlară era de puțin peste 4 milioane de copii/studenți în 2010, și a ajuns la 3,5 milioane în 2019. Adică a scăzut cu 12%.

Deci în timp ce populația școlară scade cu 12%, cheltuielile cu educația s-au dublat. Per total, statul român a cheltuit în ultimii 9 ani de 2,25 de ori mai mult pentru fiecare elev/student. Chiar și decontând pentru inflație, este o creștere semnificativă a cheltuielilor. Pe ce s-au dus acești bani? Părinții și copiii văd cumva o îmbunătățire? Nu de 2,25 ori, dar măcar semnificativă a calității educației în ultimii 9 ani?

Dacă ne uităm pe rezultatele testelor internaționale, de exemplu PISA, vedem că stăm din ce în ce mai prost la capitolul calitate. Cu aceste cifre, calitatea educației ar fi trebuit să explodeze.

Sistemului de educație de stat nu-i lipsesc banii, îi lipsesc concurența și alternativa. Înființarea de școli private este descurajată masiv printr-o birocrație absurdă și intenționat exagerată tocmai pentru a ține românii prizonieri într-un monopol de stat.

Sistemul de educație de stat este controlat politic de faimoasele inspectorate, instituții inutile pe care multe alte țări, precum Finlanda, nu le au sau le-au desființat în favoarea independenței școlare. Lucrul acesta nu afectează familiile înstărite, care își pot permite meditații (practică generalizată în România tocmai ca urmare a eșecului sistemului școlar). Principalii afectați sunt tocmai copiii din medii defavorizate care nu au acces decât la școlile de stat. Și ei ar trebui să aibă alternativă.

În 2019, statul a cheltuit 10.307 lei pentru fiecare copil sau student din sistemul de educație. Suma aceasta, sau o parte semnificativă din ea, ar trebui să urmărească copilul în orice școală s-ar duce. Școlile private nu ar trebui descurajate să apară printr-o birocrație punitivă, ci, dimpotrivă, ar trebui încurajate.

Unul dintre angajamentele USR pentru educație este tocmai dreptul de a alege al părinților și copiilor. Trebuie să avem curajul și viziunea să desființăm inspectoratele și să ducem puterea de decizie la nivelul consiliilor de administrație ale școlilor, unde să permitem și vocii copiilor și părinților să fie auzită mai bine. Școlile private nu trebuie împiedicate să apară și concurența trebuie să fie liberă și deschisă, iar finanțarea asigurată de stat așa cum finanțează și acum sistemul. În felul acesta niciun copil, oricare ar fi situația sa materială, nu ar fi privat de dreptul de a alege.

Monopolul de stat asupra educației nu este inevitabil. Trebuie doar să avem curajul și viziunea pentru a-l schimba”, scrie Năsui pe pagina de facebook.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed