Chinezii, scoși din mega-afacerea vagoanelor pentru CFR

0

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a decis, în calitate de Autoritate Contractantă, anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului public inter-regional feroviar de călători RE-IR„- Lot 2, care face obiectul anunţului de participare SICAP nr.CN1020204/03.04.2020 și JOUE nr.2020/S067-158954.

Hotărârea ARF privind anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică mai sus-amintit a avut în vedere următoarele argumente de ordin factual și juridic:

  • – La data de 13.04.2020, ofertantul CRRC Qingdao Sifang CO., Ltd., din China, a formulat o contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) privind criteriile de atribuire incluse în documentele de achiziție a celor 20 de rame electrice inter-regionale RE-IR. Contestația CRRC a fost respinsă de CNSC.

Documentația de licitație, elaborată de ARF, a fost avizată de ANAP, înainte de a fi publicată în SICAP și JOUE.

  •  După adoptarea Deciziei CNSC nr.707/C2/678/4.05.2020, ofertantul CRRC Qingdao Sifang CO., Ltd. a depus la Curtea de Apel București (CAB) – la data de 18.05.2020 – o plângere în urma căreia instanța a emis o hotărâre definitivă în data de 15.06.2020, prin care a obligat ARF să elimine factorul de evaluare – Validare Tehnică, deși aceasta este o hotărâre contrară unei decizii date de CNSC, situație neobișnuită în circa 90% din cazuri.

Parametrul Validare Tehnică era cotat cu 10 puncte în criteriile de evaluare și se acorda ofertantului care are deja un produs similar omologat, conform procedurilor europene.

  •  Astfel, ARF a procedat la respectarea deciziei CAB, în paralel cu prelungirea termenului de depunere a ofertelor pentru data de 07.08.2020 și continuarea demersurilor legale cu ANAP, ce urmăreau compensarea anulării validării tehnice cu introducerea unor alte elemente, astfel încât ofertantul trebuia să demonstreze că a parcurs procedura europeană de omologare pentru cel puţin un produs similar.

Aceste încercări ale ARF s-au soldat cu două avize condiţionate și refuzarea medierii din partea ANAP.

  •  În acest context, ARF a hotărât să anuleze actuala procedură de achiziţii, conform art. 212, lit. d) din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, şi să reînceapă o altă procedură de licitație în timpul cel mai scurt, ținând cont de refuzul ANAP privind modificările propuse de ARF, precum și decizia CAB care a modificat în mod esențial documentația de licitație, prin eliminarea factorului de evaluare, care favorizează substanţial ofertanţii care nu au un produs omologat pe piața europeană (menționăm că există mulți producători de material rulant, unii chiar NON-UE, care au produse similare omologate potrivit reglementărilor europene, acestea fiind obligatorii pentru statele membre).
  •  În acest sens, semnalăm faptul că până în prezent nu a fost depusă nicio ofertă și, implicit, nicio ofertă nu a fost deschisă, astfel că o anulare a acestei proceduri nu ar afecta principiile stabilite în legislația specifică achizițiilor publice.
  • De asemenea, ARF, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a urmărit de la înființarea ei, ca prin activitățile întreprinse în procesul de achiziționare a materialului rulant nou, să răspundă nevoilor actuale ale statului român, astfel încât acestea să corespundă prevederilor Pachetului IV Feroviar, care cuprind pilonii legislativ, tehnic și, mai ales, cel legat de piață, destinat să încurajeze concurența și inovarea în sectorul serviciilor de transport feroviar de pasageri, din Uniunea Europeană.

În consecință, Autoritatea pentru Reformă Feroviară își exprimă intenția de a relua procedura de licitaţie într-un termen cât mai scurt, după efectuarea corecţiilor necesare în documentația de licitaţie, pentru ca scopul achiziţiei să poată fi atins în mod corect, în conformitate cu interesele Autorităţii şi cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale, în vigoare.

 

ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Aceasta vizează iniţial 40 de trenuri electriceregionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1.707.125.000 lei, fără TVA, contra valoarea a 40 rame cu 15 ani mentenanță – – 4.557.130.000 lei, fără TVA lei pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță. Până la termenul limită din 19 iulie, ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility. La deschiderea ofertelor, producătorul român în colaborare cu CRRC a oferit 930 milioane lei, în vreme ce Siemens a făcut o ofertă mai mare cu 320 de milioane de lei (adică 1.250 milioane lei). Pe ultimul loc s-a clasat Alstom, cu o ofertă 1.303 milioane lei, adică mai scumpă cu 367 milioane lei.