COLAPSUL celui mai important sistem informatic din România

În țara unde există IT-iști performanți, companii care au hub-uri regional în România, unde internetul are o viteză pe care alții doar o visează, cel mai important sistem informatic este în colaps de 18 zile. Medicii de familie nu pot elibera niciun document medical pacienților, inclusiv rețete medicale dar purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Sănătate, Daniel Osmanovici, fost jurnalist la Antena 1, susține că oricum ”oamenii mor, cu sau fără sistem”.

 

Sistemu a avut probleme încă de la lansare, din 2010, cu o marjă de eroare de 22%, în condițiile în care marja firească pentru un astfel de sistem fiind sub 1%. ”Sistemul a fost lăsat fără mentenanță ani de zile și a avut nevoie de 11 acte adiționale (peticiri costisitoare) pentru a funcționa cât de cât. În anii în care s-a realizat mentenanța aceasta a fost contractată cu firma Team Net”, susține senatorul Adrian Wiener. Bătaie de joc pe 15 milioane de euro fără nicio penalitate pentru dezastrul informatic (ne)gestionat, a adăugat acesta. Potrivit acestuia, în loc să fie adus la standarde, se dorește înlocuirea sistemului la un cost estimat de 100 de milioane de euro.  ”Mai mult se dorește reașezarea platformei informatice a Casei de Asigurări în Parteneriat Public-Privat – practic o externalizare a serviciului de management al datelor medicale ale pacienților din România, ceea ce nu se întâmplă în nicio țară civilizată. Între timp Ministerul Sănătății bate cu disperarare la ușa Comisiei Europene (da, oamenii ăia răi care își tot bagă nasul în ‘treburili interne’) pentru 36 de miliane de euro ca să amelioreze componentele hard și soft ale platformei informatice. Ah, și inființează și o Agenție Națională pentru Informatizarea Sănătății – încă un rezervor de sinecuri pentru PSD/ALDE.Îmi vin în minte vorbele domnului Matei, 70 de ani, medic de familie în Țara Moților: “stăm noaptea să băgăm datele în sistemul ăsta blestemat; parcă merge mai bine noaptea; dar dacă plec și ies la pensie nu mai e nimeni aici”, a mai spus Wiener.

 

Platforma informatică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) și sistemul informatic pentru administrare fiscală la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) sunt propuse a fi realizate în parteneriat public-privat, conform unui proiect de act normativ al Comisiei de Prognoză. Proiectul privind platforma informatică a CNAS are în vedere proiectarea, implementarea, migrarea de date şi operarea acestui sistem precum şi interconectarea sa cu celelalte platforme sau sisteme informatice publice. În cadrul proiectului se are în vedere implementarea noii platforme ce va include, dar nu se va limita la:subistemele de rezilienta si recuperare date in caz de incidente sau dezastre, subsistemul de stocare de date, comunicatii şi securitate, pachetul de aplicaţii, precum şi subsistemul de baze de date. Operarea va fi realizată de către societatea de proiect cu respectarea cerinţelor stabilite prin contractul de parteneriat public-privat. Se estimează că investiţia în realizarea platformei informatice a CNAS este de maxim 100 milioane euro.

 

Sistemul Cardului Național de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS), a costat peste 87,6 milioane lei fără (TVA) și a fost implementat de HP Romania și Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania. În noiembrie 2016, CNAS a atribuit către Team Net, firmă înființată de Sebastian Ghiță, contractul pentru mentenanţa sistemului informatic aferent sistemului cardului de sănătate, valoarea finală a acestuia fiind de 17,7 milioane lei (3,9 milioane euro), cu TVA. Cu toate acestea, sistemul continuă să aibă probleme.

 

”Nu există în România sistem informatic mai important decât cel al Casei de Asigurări de Sănătate. Acolo sunt toate informațiile despre bolile pe care le avem – la nivel de individ, acolo sunt toate datele despre cum și pe ce se cheltuiesc banii instituției cu cel mai mare buget din România (care tot Casa de Asigurări de Sănătate este). De aceea acest sistem stă pe serverele unui serviciu secret (STS) și este protejat operativ de altul (SRI). Și acest sistem informatic, de care depind direct mii de medici și milioane de pacienți, nu funcționează deloc de aproape 3 săptămâni! Aproape 3 SĂPTĂMÂNI! Autoritățile din sănătate justifică blocajul celui mai important sistem informatic din România cu faptul că sunt zeci de milioane de inputuri zilnic în sistem. Chiar în această clipă în lume funcționează fără sughiț sisteme informatice cu sute de milioane și miliarde de date traficate zilnic între țări de pe 5 continente: sunt jocurile online de mare succes. Dar la Românica, oamenii care se ocupă de cel mai important sistem informatic al țării sunt mai nepricepuți decât cei care fac jocuri online. Că deh… Partidul! Și nimeni de la vârful instituțiilor guvernamentale nu se simte obligat să dea explicații, cu excepția unui inabil purtător de cuvânt – care vorbește de parcă s-ar fi defectat bujia la o ambulanță din Filiași. În orice altă țară normală, deja ar fi fost zburați de pe funcții câțiva șefi, iar scaunele înalților demnitari s-ar fi cutremurat. Nu și la Românica, unde Partidului nu-i pasă. Că de la Partid vin și cde la Partid se trag toți”, a comentat Vlad Mixich, specialist în politici de sănătate.

 

Purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici, a declarat, la RFI, că în 16 iulie s-au făcut câteva teste privind funcţionarea cardului de sănătate, iar acestea au arătat că aplicaţia „funcţionează cum se cuvine”, astfel că se doreşte ca în 18 iulie să fie repornit sistemul.

 

„Din păcate, pot să spun că soluţiile pe care le avem la îndemână în momentul de faţă, cu resursele pe care le are CNAS la nivel de personal IT, resurse financiare şi resurse hardware şi software nu pot face acea ajustare care să ducă sistemul – imediat, mă refer – în zona în care aceste sincope să nu mai apară. Dacă pe 18 toate lucrurile funcţionează bine, toate testele de pe parcursul acestei zile şi de pe parcursul zilei de mâine, în prima parte a zilei, funcţionează corect, atunci lucrurile astea se duc acolo. Blocajele de care vorbeaţi dvs şi care da, sunt resimţite la nivelul fiecărui cabinet de medic de familie, la nivelul farmaciilor, la nivelul spitalelor, la nivelul tuturor categoriilor de furnizori, sunt prin prisma cantităţii uriaşe de date”, a spus el. El a mai spus că într-un an este vorba despre 76 de milioane de input-uri în sistem.

 

Chestionat despre oamenii care vor muri în timpul acestui blocaj, care durează de aproximativ două săptămâni, purtătorul de cuvânt al CNAS a spus: „Cred că puteţi fi de acord cu mine că nu există pe lumea asta niciun sistem perfect. Mă refer la orice sistem (…) Nu vreau să mă duc în această zonă apocaliptică, pentru că oamenii mor şi cu un sistem, şi fără un sistem, nu vreau să sun cinic, dar nu e o chestiune pe care să o pun că acum, dacă a picat sistemul, se întâmplă cele mai mari nenorociri de pe Planeta Pământ fix în România”.

 

CNAS anunţa, în 10 iulie, că, în urma unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilităţii PIAS.

 

„Pentru transmiterea şi validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispoziţiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 şi ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017: – serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 şi până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activităţii lunii iulie 2019. – serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 şi până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activităţii lunii iunie/iulie 2019, după caz. – raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS”, arăta CNAS.

 

”Din cauza nefuncționării sistemului nu putem raporta serviciile efectuate în iunie, nu putem primi deconturile pentru serviciile medicale raportate (cine a apucat să raporteze) deci nu putem factură, prin urmare nu putem primi contravaloarea acestora. Ca urmare, nu vom avea cum să facem la timp plata utilităților și taxelor pentru salariile angajaților”, a scris medicul de familie Sandra Alexiu, președintele AMFB pe pagina sa de Facebook.

 

Medicii de familie au trimis Guvernului o scrisoare deschisă în care susțin că sistemul informatic este în colaps total. ”Sistemul informatic pentru medicii de familie în colaps total. Medicii de familie din întreaga ţară au ajuns la limita suportabilităţii Numărul şi complexitatea problemelor fundamentale cu care se confruntă sistemul medical sunt depăşite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie încercând să îşi facă datoria. Sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relaţia dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurător (Casa Naţională de Asigurări de Sănătate) şi beneficiar (pacientul român) funcţionează cu sincope atât de mari încât mai curând se poate spune că nu funcţionează. Medicii de familie trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele Medicii de familie solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice şi adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcţionare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situaţii se răsfrâng în primul rând asupra pacienţilor prin prelungirea timpului de aşteptare. Disfuncţionalităţile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât şi în comunicarea cu pacientul”, susţin medicii de familie într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului.

 

Ei spun că documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, reţetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situaţii în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcţionat adunat 2-3 ore. Mulţi dintre medicii de familie se trezesc noaptea pentru a valida documentele de peste zi, sperând că sistemul este mai accesibil în această perioadă a zilei. Tot în această perioadă a zilei medicii de familie încearcă şi dacă au noroc reuşesc să facă raportările lunare obligatorii către CNAS.

 

Medicii de familie susţin că, în urma unei monitorizări interne a sistemului, a rezultat că acesta  a funcţionat de nota 0,33. ”Pentru că semnalele intense transmise în ultimii ani despre această situaţie au rămas efectiv fără răspuns, medicii de familie au început luna trecută, pe 10 mai, o monitorizare internă a sistemului. Practic, medicii au acordat zilnic note funcţionării sistemului. Spre surprinderea tuturor, sistemul a avut o aparentă revigorare în perioada imediat ulterioară lansării publice a acestui mecanism de monitorizare, dar s-a prăbuşit lamentabil după o săptămână de la alegerile europarlamentare. (…) Astăzi, exact la o lună de la lansarea monitorizării, sistemul SIUI a obţinut media 0,33”, spun medicii.

 

Ei reamintesc că Sistemul Cardului National de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane lei fără (TVA) şi a fost implementat de HP Romania şi Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania; contractul a fost atribuit în luna aprilie 2012. Contractul de servicii privind implementarea prescripţiei electronice (SIPE), in valoare de peste 36,2 milioane lei fără TVA, a fost atribuit în 2012 către HP România. În 31 martie 2017 s-au mai cheltuit 7,6 milioane de lei, fără TVA, pe un contract în care SIVECO se angaja să asigure mentenanţa şi suportul tehnic pentru softul care integrează toate informaţiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odată cu SIUI. ”Până în acest moment nicio persoană şi nicio instituţie nu au fost făcute responsabile pentru modul ineficient în care au fost cheltuiţi banii publici în acest proiect”, conchid medicii de familie.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed