Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului şi turismului: „Am făcut pasul decisiv pentru operaţionalizarea organizaţiilor de management al destinaţiilor, o reformă aşteptată de 12 ani”

0

Guvernul a adoptat joi, 23 iunie a.c., Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, care reglementează înfiinţarea şi operaţionalizarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiilor (OMD), anunţă Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului.

OMD-urile reprezintă o nouă formă de gestionare a destinaţiilor turistice, care permite dezvoltarea turismului, cu implicaţii directe în creşterea circulaţiei turistice, a volumului de încasări din turism atât la nivel local, cât şi la nivel naţional.

„Din acest moment, turismul este un domeniu strategic al economiei! Mai mult, am făcut pasul decisiv pentru operaţionalizarea OMD-urilor, o reformă aşteptată de 12 ani! Aceste construcţii asociative urmează să genereze cele mai bune planuri de marketing, un impact extraordinar, mai ales că membrii noilor entităţi sunt atât reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi naţionale, cât şi reprezentanţi ai mediului privat”, a declarat ministrul antreprenoriatului şi turismului, Constantin-Daniel Cadariu.

OMD-ul local se va înfiinţa pe baza asocierii unităţii/lor administrativ-teritoriale din componenţa destinaţiei cu plătitori de taxe speciale pentru promovare turistică şi/sau alte entităţi care plătesc cotizaţie. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: destinaţia să fie atestată ca staţiune turistică de interes local/naţional sau să existe minimum 100 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate şi un buget minim de 30.000 euro echivalentul în lei.

OMD-ul judeţean se va înfiinţa pe baza asocierii unităţii administrativ-teritoriale judeţene din componenţa destinaţiei cu plătitori ai cotizaţiei de membru conform statutului, inclusiv OMD-urile locale de pe raza judeţului. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: să existe minimum 1.000 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate în cadrul destinaţiei şi un buget minim de 100.000 euro echivalentul în lei.

OMD-ul regional se va înfiinţa prin asocierea formată din unul sau mai multe OMD-uri judeţene cu unităţi administrativ teritoriale judeţene care nu fac parte dintr-un OMD judeţean şi/sau alte entităţi care nu fac parte dintr-un alt OMD local sau judeţean din regiune şi care plătesc cotizaţie conform statutului. Regiunile sunt: Banat-Crişana, Bucovina, Dobrogea, Maramureş, Muntenia, Moldova, Oltenia şi Transilvania. Printre criteriile minime impuse, menţionăm: să existe minimum 10.000 de locuri de cazare în structuri de primire turistice clasificate în cadrul destinaţiei şi un buget minim de 250.000 euro echivalentul în lei.

OMD-ul naţional se va înfiinţa din membri ai autorităţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, ai OMD-urilor regionale, dar şi ai altor entităţi publice şi alte organizaţii private relevante în domeniul turismului, înfiinţate şi înregistrate în conformitate cu dispoziţiile legale, cu reprezentativitate la nivel naţional şi care nu fac parte dintr-un alt OMD, indiferent de nivel, fiind un organism cu rol în realizarea şi implementarea strategiei de dezvoltare şi marketing turistic a destinaţiei România.

 

 

 

Intrarea în vigoare a cadrului legislativ care să definească operaţionalizarea OMD-urilor reprezintă un jalon îndeplinit în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (328 – componenta C11 Turism şi Cultură). Actul normativ, aşa cum este specificat, include o descriere clară a mecanismului de finanţare pentru sprijinirea reţelei, precum şi un model clar de guvernanţă strategică.