AcasăEconomieConstrucţia de autostrăzi în Europa de Est este blocată de reducerea deficitelor...

Construcţia de autostrăzi în Europa de Est este blocată de reducerea deficitelor bugetare

Guvernele din întreaga Europă introduc măsuri de austeritate, după ce îngrijorarea investitorilor privind deficitele bugetare a cauzat o criză a datoriilor suverane în acest an. În Irlanda, salariile angajaţilor statului au fost reduse cu 13%, Spania pregăteşte cel mai strict buget in ultimii 30 de ani, în timp ce diminuarea salariilor în Grecia a condus la un declin de 25% al consumului în trimestrul al doilea.

În fostele state comuniste au fost amânate proiectele de infrastructură.

Astfel, în Cehia, ministrul Transporturilor, Vit Barta, a negociat reducerea costurilor de construcţie a drumurilor şi infrastructurii feroviare cu antreprenorii, inclusiv companii mari din vestul Europei. În actualul context economic, Cehia ar avea nevoie de 100 de ani pentru a construi toate drumurile şi căile ferate propuse, a afirmat ministrul.

“A trebuit să mă comport ca un om de afaceri şi au existat concesii de ambele părţi. Trebui să ne definim priorităţile imediat ce guvernul decide asupra unui cadru referitor la investiţii”, a spus el.

Cea mai mare companie suedeză de construcţii, Skanska, a anunţat că îşi consultă avocaţii referitor la contractele semnate şi continuă discuţiile cu clienţii, în timp ce subsidiara cehă a grupului francez Vinci intenţionează să se adapteze deciziei politice şi pregăteşte deja concedieri.

În Bulgaria, guvernul a îngheţat lucrările la autostrada Sofia-Varna până în 2012, decizia având un potenţial efect negativ asupra turismului, întrucât, în prezent, o călătorie de 350 de kilometri din capitala ţării până pe litoralul Mării Negre durează o zi, notează Bloomberg.

România a oprit anul acesta construcţiile, după ce anul trecut a terminat doar 40 de kilometri de autostradă, notează Bloomberg. Ungaria ar putea renunţa la construcţia unor autostrăzi suspendate pentru proiecte mai ieftine, constând din drumuri cu mai multe benzi, potrivit Ministrului ungar al Economiei.

Cheltuielile pentru transporturi ale fostelor state comuniste din estul Europei s-au dublat în perioada 2002-2008, de la 1% la 1,9%, potrivit Forumului Internaţional pentru Transport, grup afiliat Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.

“A existat un boom al construcţiilor după căderea comunismului, iar companiile de construcţii au profitat de situaţie. Acum guvernul pur şi simplu nu mai poate cheltui în acelaşi ritm”, a afirmat Ales Michl, analist la Raiffeisenbank Praga.

Premierul ceh Petr Necas a îngheţat cheltuieli de 10,2 miliarde de coroane (525 milioane de dolari) în acest an, pentru a aduce deficitul sub pragul de 3% până în 2013. În Ungaria, cel mai îndatorat stat UE din estul Europei, măsurile de austeritate includ tăierea unor fonduri de 543 milioane de dolari.

Bulgaria şi România, cele mai sărace state din Uniunea Europeană au, de asemenea, dificultăţi în a reduce deficitele, potrivit Bloomberg, în timp ce în Slovacia cheltuielile statului au depăşit anul trecut veniturile cu o sumă echivalentă cu 7% din PIB.

Ultimele Articole