Cum a crescut, pe timpul crizei, industria românească de ospitalitate

0
Cum a crescut, pe timpul crizei, industria românească de ospitalitate

În ciuda anilor economici dificili, atât hotelurile, cât şi pensiunile din România s-au înmulţit în ultima perioadă (anii 2009-2011, pentru care exista statistici) într-un ritm chiar mai mare decât în anii de boom imobiliar (2006-2008), sustine Mihaela Matei, Marketing Supervising Associate EY România.

În 2011, Institutul Naţional de Statistică număra 1.319 hoteluri, cu 73 mai multe decât în 2010. Dacă vorbim în procente, numărul de hoteluri şi moteluri a crescut cu 8% în 2011, faţă de 2010, iar în 2010 cu 6% faţă de anul anterior, în timp ce în anii pre-criză ratele de creştere nu au depăşit 4%.

 

Dacă ne referim la pensiuni, tendinţa a fost cu totul alta (vezi grafic). După ce, în 2009, numărul pensiunilor turistice şi agroturistice a crescut cu 7% faţă de anul anterior, criza a domolit creşterea, la doar 1% în 2010 iar, din 2011. numărul lor a început chiar să scadă (-2% faţă de 2010).

 

Mai relevant decât numărul total de hoteluri şi pensiuni este capacitatea de cazare, exprimată în numărul de locuri disponibile pentru turişti înmulţite cu numărul de zile în care unităţile de cazare sunt deschise, din care se exclud zilele în care unităţile sunt închise temporar din lipsă de turişti, pentru reparaţii sau din alte motive. După acest criteriu, pensiunile nu doar că nu au intrat pe o tendinţă descrescătoare, dar au crescut cu 10% în 2011 faţă de 2010 – ceea ce înseamnă că s-au deschis pensiuni cu capacitate mare de cazare şi s-au închis pensiuni mai mici. Hotelurile au crescut şi ele, cu 6% în aceeaşi perioadă, sub creşterea per total a capacităţii de cazare din România, aici incluzând şi moteluri, hosteluri, cabane, campinguri, tabere şi sate de vacanţă. Creşterea per total a industriei a fost de 7% în 2011 versus 2010, arata reprezentantul EY.

 

continuarea pe incont.ro