Cum ajutăm copiii să exploreze lumea virtuală, ȋn siguranță

0
34

Internetul și tehnologia au devenit nu doar mofturi pentru copii, ci și necesități reale. Sunt instrumente de nelipsit ȋn noile procese de ȋnvățare, iar școala online, din ultimii doi ani, ne-a dovedit asta din plin. Ȋnsă, ȋn spatele ecranelor, stau și o serie de provocări, poate chiar pericole pentru cei mici, iar atât părinții, cât și profesorii, au datoria de a fi vigilenți și de le sări ȋn ajutor, atunci când apar probleme.

Să luăm un exemplu simplu, cel al jocurilor pe calculator, tabletă, telefon etc. Acestea pot fi o modalitate bună de relaxare și divertisment, dar este esențial să nu depășim o anumită durată de timp. Odată ce acea graniță este depășită, apar stresul, oboseala mentală. Evident, ȋn această stare, copilul nu se va mai putea concentra asupra temelor sau activităților cu părinții și prietenii. Nu trebuie să uităm niciodată că ei se află ȋncă ȋntr-un parcurs de dezvoltare iar creierul lor are nevoie de diversitate și echilibru, iar orice exces ar putea dăuna.

Alte efecte secundare ale abuzului de tehnologie pot fi tulburările de somn și tulburarile de conduită alimentară, iritabilitatea sau tendința de izolare. Imediat ce adultul observă modificări ȋn comportamentul micuțului, trebuie să afle cum s-a ajuns ȋn această situație și să limiteze sau chiar să excludă, o perioadă, gadget-urile din programul acestuia.

Apoi, așa cum bine știm, unele jocuri pot fi periculoase. Cu siguranță vă amintiți, cu toții, de fenomenul ,,balena albastră”, din cauza căruia unii adolescenți au ajuns chiar la sinucidere.

Ȋn același timp, pe internet, copiii pot deveni victime ale unor abuzuri, pot accesa site-uri sau aplicații care nu sunt potrivite pentru vârsta lor și pot furniza informații sau imagini ce țin de intimitatea lor și a familiei.

De aceea, este extrem de important ca adulții să știe exact ce fac micuții lor atunci când sunt online.

Nu toți părinții sau profesorii știu să folosească tehnologia la fel de bine cum o fac tinerii. Este normal, suntem generații diferite, cu educație total diferită. Știu că e mai greu de la o anumită vârstă, ȋnsă, pentru a-i proteja pe copii, trebuie să facă un efort și să ȋși dezvolte abilitățile ȋn această zonă.

Explorarea ȋn siguranță a lumii virtuale, de către copii, a devenit o preocupare nu doar la nivel de familie, ci și la nivel de comunitate și chiar societate. Autoritățile au ȋnceput să investească ȋn educarea celor mici și a celor mari, deopotrivă, pe acest subiect. Un bun exemplu este cel al Consiliul Județean Dâmbovița, care cofinanțează proiectul ,,Explorator ȋn lumea virtuală”, derulat de Asociația pentru Educatie si Sanatate Mens Sana, unde beneficiari sunt elevi, profesori și părinți.

Psih. Lorena Diaconescu