Cum arată de fapt BUGETUL SĂNĂTĂȚII pe 2021

0

Bugetul Ministerului Sănătății cât și cel al CNAS cresc în 2021 comparativ cu 2020 și sunt semnificativ mai mari comparativ cu 2019. Astfel, vor fi 6% în plus pentru Medicina Primară; 25% pentru Ambulatoriile de specialitate; 8% pentru paraclinic; 1% pentru spitale, se arată într-o analiză făcută de Radu Garofil, asistent universitar Chirurgie generală la UMF Carol Davila și medic primar chirurgie generală la Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila”.

 

 

Paradoxul pandemic: în 2020 inspectorii de muncă au dat mai multe amenzi. Cea mai mare, 40.000 euro

 

 

 

”La prima vedere… bugetul MS scade cu 11,2%, de la 19,65 miliarde lei în 2020, la 17,45 miliarde, în 2021. În valoare nominală, bugetul este mai mic cu 2,2 miliarde lei. Totodată, Bugetul CNAS ar scădea cu circa 1% de la 45,21 miliarde la 44.82 miliarde. Lucrurile nu stau deloc așa! Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate (FNUASS) este în fiecare an subvenționat atât pentru capitolul SĂNĂTATE (subvenții de echilibrare) cât și pentru capitolul de Asistență socială – concedii medicale și indemnizații (subvenții pentru acoperirea deficitului). Aceste subvenții se realizează de la bugetul de stat prin intermediul Ministerului sănătății. Aceste sume apar atât în bugetul de cheltuieli al MS cât și in bugetul de venituri al CNAS. Ele nu trebuie adunate de 2 ori, întrucât sunt utilizate doar de către CNAS. Bugetul real de cheltuieli al MS este ceea ce rămâne după aceste transferuri către FNUASS”, susține Garofil.

 

Clotilde Armand dezvăluie de ce se spune că se comportă „dictatorial”: … e un coșmar. Mulți aleg să plece

 

 

 

Dacă în 2019, subvențiile FNUASS totalizau suma de 5.4 miliarde lei, în 2020 (an pandemic), pe fondul scăderii veniturilor FNUASS din contribuții – CASS (din cauza șomajului tehnic și a altor măsuri de sprijin), subvențiile au crescut până la circa 9 miliarde lei. Pentru 2021, guvernul estimează o revenire la normal a veniturilor din contribuții, astfel că prevede o scădere a subvențiilor la cca 6 miliarde de lei, afirmă Garofil. Astfel, adaugă acesta, Bugetul real al MS este în 2021 cu circa 750 milioane lei mai mare decât în 2020 (creștere de 7%) și cu 2,2 miliarde lei mai mare decât în 2019 (creștere de 24,3%).

Bugetul de cheltuieli al CNAS (FNUASS) se compune din capitolul SĂNĂTATE și capitolul Asistență socială. Capitolul asistența socială este reprezentat de sumele decontate angajatorilor pentru concediile medicale și de carantină ale angajaților, indemnizațiile pentru sarcină și lăuzie, îngrijire copil bolnav și risc maternal. Deși aparent au legătură cu sănătatea, aceste cheltuieli NU sunt luate în calcul la Bugetul sănătății – Total Health Expenditure (când vorbim despre procent din PIB alocat sănătății, cheltuială pe cap de locuitor cu sănătatea etc.). Ceea ce contează pentru sistemul de sănătate este capitolul SĂNĂTATE din bugetul CNAS, susține Garofil.

 

În 2020, din cauza pandemiei, cheltuielile cu concediile medicale au crescut cu cca 850 milioane de lei față de 2019. Pentru 2021, guvernul prevede o revenire la normal a acestor cheltuieli și propune un buget cu 800 de milioane mai mic față de 2020. Astfel, deși FNUASS este mai mic cu cca 400 milioane de lei în 2021, cheltuielile cu SĂNĂTATEA ale CNAS înregistrează o creștere cu 400 de milioane de lei față de 2020 și cu cca 3 miliarde de lei față de 2019, mai spune Garofil.

 

 

 

Medicul Garofil susține că atât bugetul MS, cât și bugetul CNAS cresc în 2021 față de 2020 și sunt semnificativ mai mai mari față de 2019. Aceasta se va traduce prin creșteri de 6% pentru Medicina primară, de 25% pentru Ambulatoriul de specialitate, de 8% pentru paraclinic și de 1% pentru spitale.

Alte OBSERVAȚII

– Managementul pandemiei SARS-COV-2 în anul 2020 a necesitat o creștere de cca 4 miliarde a cheltuielilor cu sănătatea față de 2019, la care se adaugă cele 850 milioane de lei (cheltuieli cu concediile medicale)
– Subvențiile FNUASS de la bugetul de stat au atins un nivel record în 2020 de cca 9,2 miliarde lei (peste 20% din FNUASS)
– Faptul că și în 2021 sunt prevăzute subvenții de cca 6 miliarde de lei demonstrează că actualul sistem de contributivitate la asigurările sociale de sănătate este NESUSTENABIL
– Deși există o creștere de peste 5 miliarde de lei față de anul 2019, cheltuiala publică cu SĂNĂTATEA se menține sub 5% din PIB, încă departe de ținta de 6% propusă în programul de guvernare