Cum face un student 3.000 de euro pe lună, cu propria afacere

De ceva vreme, şi românilor li s-a dat ocazia să lucreze de acasă şi să câştige din asta suficient pentru un trai decent. Oportunităţile sunt numeroase, de la traduceri la corectură, tehnoredactare sau contabilitate. Marketingul afiliat este una dintre posibilităţi. Ce trebuie să faci? În calitate de afiliat, care este practic un agent de marketing şi vânzări online pentru un advertiser care doreşte să îşi vândă produsele prin internet, trebuie să îi faci pe oameni să dea click şi să cumpere produsul sau serviciul pe care îl promovezi. Banii, sub formă de comision din valoarea tranzacţiei, vin pentru fiecare produs astfel vândut. „Contabilitatea” acestor tranzacţii este ţinută de o companie de marketing afiliat, care se comportă practic ca o bursă de agenţi de vânzări şi care oferă advertiserilor şi afiliaţilor platforma online necesară pentru acest schimb de servicii.

 

Matei Pavel este un student la ASE care a profitat de avantajele marketingului afiliat pentru a face bani. La doar 23 de ani, el a ajuns să câştige peste 3.000 de euro pe lună, promovând produsele unor magazie online, prin propriul-site: CautaReduceri.ro. Are şi doi angajaţi. ”Am început activitatea de afiliat la ceva vreme după ce am lansat site-ul CautaReduceri.ro, în octombrie 2010. Nu am construit site-ul în vederea generării de venituri din afiliere, această opţiune a intervenit după câteva luni, când, după semnarea primului contract de afiliere, am început să propun deal-uri similare tuturor site-urilor de reduceri. Afiliat devii în momentul în care ai un public de persoane pe care îi poţi transforma în clienţi pentru diverse magazine. Atunci am devenit şi eu afiliat, când audienţa mi-a permis să generez vânzări”, a povestit pentru money.ro Matei Pavel, unul din afiliaţii 2parale, cea mai mare reţea de afiliere din România.

 

Investiţie de 30.000 de euro

 

În site, Pavel a investit în jur de 30.000 de euro, bani care s-au dus pe platforma tehnică, în dezvoltare, marketing, vânzări şi alte lucruri ce ţin de acest tip de business. „A fost genul acela de idee extrem de evidentă, avută la momentul potrivit. Când ai X surse de conţinut care se schimbă foarte des, mintea zboară imediat spre a găsi o soluţie cât mai eficientă pentru a economisi timp. Background-ul de programator mi-a permis să transform relativ uşor ideea într-un produs finit. Ideea nu a fost o mare sclipire. Pentru timing în schimb, mă felicit”, descrie Pavel modul în care s-a apucat de propriul business, după ce a experimentat lucrul pentru un site similar: dealsopolis.com

 

Venituri de mii de euro pe lună

 

Deşi nu are niciun an de când desfăşoară această activitate, Pavel a ajuns deja la un venit lunar de aproximativ 3.000 de euro, dintr-o singură campanie. ”La mine, creşterea (veniturilor n.red) a fost bruscă şi continuă. În această primă etapă, veniturile sunt de ordinul zecilor de mii de euro anual. Desigur, cheltuielile sunt pe masură”, mai spune Pavel potrivit căruia „dintr-o singură campanie, într-un interval de o lună, veniturile nete pot trece de 3.000 de euro”. Printre campaniile pentru care a lucrat Pavel se numără FunDeal, E-redus, TopDeals sau GetADeal.

Câştigurile pot fi chiar mai mari. „ Sunt afiliaţi care câştigă peste 5.000 de euro pe lună, în mod constant. De asemenea, am avut un caz în care, dintr-o singură tranzacţie, s-a câştigat 1.100 lei”, a declarat pentru money.ro, Dorin Boerescu, CEO 2parale. Comisioanele variază în funcţie de advertiser, între  2% şi peste 10% din valoarea unei tranzacţii. De asemenea, există magazine online care îi premiază cu bani pe acei afiliaţi care au generat cele mai mari vânzări.

 

Un job cât trei

 

Pavel susţine că activitatea de afiliat îi ocupă tot timpul, fiind singurul său job. „Avem de lucru în două direcţii, în ce priveşte afilierea: prima direcţie este menţinerea advertiserilor fericiţi, încercând să îi ajutăm şi la capitolul imagine, nu numai strict vânzări. Dezvoltăm tot felul de servicii conexe, care nu ne aduc bani (sau ne aduc foarte puţini) având în acest scop în minte. A doua direcţie este creşterea ratei de conversie în randul membrilor noştri, şi creşterea bazei de date de membri. Aici efortul este imens”, explică Pavel în ce constă activitatea curentă a unui afiliat.

 

Ce presupune munca de afiliat

 

La o primă vedere, munca unui afiliat este extrem de simplă. Tot ce trebuie să facă pentru a genera vânzări este să promoveze cât mai bine produsele advertiserului, având la îndemână un site propriu, un blog sau reţelele sociale. În realitate, lucrurile sunt destul de complicate.” Marketingul afiliat nu este atât de simplu cum pare (şi cum mi-l imaginam şi eu), cel puţin nu pe o piaţă destul de restrânsă ca număr de advertiseri. Relaţiile pe care le construieşti sunt cel puţin la fel de importante ca volumul şi calitatea audienţei tale. Din experienţa mea, un afiliat care aduce doar vânzări, dar nu are un interes real pentru a ajuta businessul advertiserului, nu poate face performanţă pe termen lung. Iar, când eşti cu adevărat interesat de modul de operare şi creştere al unui business, ai de muncă, ai de cercetat, învăţat, ai de testat şi de interpretat rezultate”.

„Una din reţetele posibile pentru a avea succes este de a-ţi crea un blog pe o anumită nişă de piaţă. Înainte, trebuie însă să faci multă muncă de cercetare. Apoi, trebuie să-ţi updatezi blogul cu informaţii relevante pentru nişa aleasă-sunt suficiente şi 3 texte pe săptămână- şi să te promovezi cât mai mult cu putinţă. Ideea este să devii o autoritate în domeniul respectiv”, explică şi Boerescu. Potrivit acestuia, o altă variantă pe care o are afiliatul este de a crea un proiect dedicat afilierii, de genul unor comparatoare de preţuri, sau unor agregatoare de reduceri. Indiferent care ar fi soluţia câştigătoare „trebuie să dai o valoare adaugată”, mai spune Boerescu.

 

Avantajele jobului

 

Pe lângă veniturile mari pe care le poate genera, activitatea de afiliat atrage şi alte avantaje, printre care posibilitatea de a învăţa şi de a-ţi pune în aplicare cunoştinţele în alte domenii conexe. Mai mult, odată ce site-ul a căpătat o oarecare notorietate, iar relaţia cu advertiserii este bună, banii încep să vină fără prea mari eforturi din partea afiliatului, lucru ce permite acestuia să dezvolte şi alte proiecte, fără a fi legat de un program strict de lucru sau de un şef sau partener. „După aproximativ şase luni de zile se pot câştiga 150 de euro pe lună lucrând maximum 1 oră pe zi”, susţine Dorin Boerescu.

„ Este un mod foarte uşor de a convinge o companie să te plătească: pe rezultatele aduse. Dacă reuşeşti să aduci valoare, eşti recompensat. Simplu şi foarte corect. Sigur, este mai greu să ai o audienţă care cumpără produse/servicii decât una pasiva pe care îţi imaginezi ca o poţi monetiza prin afişări de bannere (activitate de 10 ori mai solicitantă şi, de cele mai multe ori, mai puţin bănoasă dacă nu ai un site foarte mare). În acelaşi timp însă, dacă reuşeşti, vei fi învăţat mult mai multe şi poţi aplica ‘reţeta’ în diverse domenii conexe”, expune şi Pavel avantajele.

 

Riscul-marele dezavantaj

 

În ciuda avantajelor evidente, munca de afiliere poate fi zadarnică. Nimeni nu poate garanta obţinerea unor venituri, la fel cum cuntumul acestora poate fi extrem de variabil de la o lună la alta. „Marele dezavantaj constă în dificultatea de a atinge/găsi/atrage acea audienţă interesată de produsele pe care le promovezi. Practic, acesta este un efort pe care advertiserul îl „externalizează” către tine: găsirea de clienţi. Trebuie să înţelegi produsul şi să îţi construieşti strategia în jurul lui, pentru a atrage audienţa potrivită. Dacă nu reuşeşti, poate deveni frustrant, că de facut efort, faci, dar dacă nu vinzi, nu faci nici bani”, mai explică afiliatul.

 

Ce îţi trebuie pentru a deveni afiliat

 

O combinaţie de competenţe tehnice, la pachet cu ceva aptitudini de vânzător şi agent de marketing. Sintetizând, acestea ar fi aptitudinile pe care ar trebui să le aibă un afiliat de succes. „ Trebuie ceva competenţe tehnice dar mai ales de marketing şi vânzări. Afiliatul trebuie să fie capabil de a implementa online capacitatea de a vinde”, este de părere Boerescu. „Fie că porneşti de la zero sau cu un set de cunoştinţe de vânzări/marketing, trebuie să te concentrezi pe produs, pe determinarea profilului cumpărătorilor, pe generarea de conţinut relevant pentru aceştia şi, foarte important, pe crearea unui traseu clar şi uşor de urmărit de la momentul în care un vizitator intra la tine pe site şi momentul la care completează achiziţia pe site-ul advertiserului”, explică şi Matei Pavel. Acesta completează la aptitudini: un simţ de observatie dezvoltat, viziune, o putere de analiză şi înţelegere a rezultatelor şi un grad mare de adaptabilitate în urma rezultatelor găsite. „ Să nu uităm de răbdare, nu este un task trivial de cele mai multe ori şi poate necesita o suită de eşecuri până la găsirea formulei potrivite”, mai adaugă acesta. La capitolul cunoştinţe, Pavel punctează „adăugarea de parametri la un link şi semnarea unui contract”. „Esenţial este să înveţi să faci performanţă, să îţi cunoşti audienţa, să o poţi segmenta în vederea creşterii conversiilor”.

 

Piaţa magazinelor online, în cifre

 

În România, există peste 2.000 de magazine online, iar numărul persoanelor care vor cumpăra anul acesta cel puţin o dată dintr-un astfel de magazin se ridică, conform estimărilor, la 1 milion de persoane. Valoarea medie a unei tranzacţii este de 50 de euro. De asemenea, piaţa de profil s-a cifrat anul trecut la aproximativ 225-250 de milioane de euro. Pentru acest an, estimările indică o creştere a pieţei până la 300 de milioane de euro.

În România, marketingul afiliat este de abia la început, astfel că primul jucător, 2parale.ro, aproape că a monopolizat întreaga piaţă. Au peste 6.000 de afiliaţi şi peste 100 de campanii. O altă reţea, afilieri.com, are potrivit site-ului propriu, 8 advertiseri.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed