DANIELA ȘERBAN: Ce au învățat managerii financiari în ultimele luni?

0

Deși multe aveau un plan de continuitate a activității, suficiente lichidități și strategii de gestionare a riscului, nimeni nu avea un plan pentru o pandemie. Dacă tot mai des auzim că în sectorul public, medicii sunt cei care au stat în prima linie, atunci, din punct de vedere economic, managerii financiari din companii au fost cei din rândul unu.

Exemplul crizei din 2008 este prea puțin relevant pentru managerii financiari, deoarece acum nu se pune problema lipsei lichidităților, ci lipsei cererii. Practic, există două diferențe majore între situația din 2008 și ceea cu ce se confruntă economia momentan. Prima deosebire este că actuala criză sanitară a cuprins întreg globul. Al doilea lucru diferit este faptul că băncile nu mai sunt văzute ca o verigă slabă. Aceasta ar putea constitui un avantaj, întrucât băncile sunt privite de companii ca un potențial salvator, ceea ce înseamnă că așteptările managerilor financiari sunt destul de mari și se îndreaptă spre posibilitatea de a recalibra și a reeșalona creditele, dar și spre reorientarea către investiții pe termen lung.

Totuși, companiile au reușit să tragă deja unele concluzii privind actuala situație, iar altele  au făcut chiar și unele pronosticuri pentru perioada ce urmează. Andreia Stanciu, Președinte ACCA South East Europe prezintă aceste aspecte, concluzionate într-un studiu global, realizat de organizația pe care o reprezintă la sfârșitul lunii martie în rândul a 10.000 de manageri financiari, menit să creioneze primele efecte pe care coronavirusul l-a avut asupra mediului de business. Peste 80% din cei chestionați se așteptau la scăderi mai mari de 25% a veniturilor și profiturilor până la sfârșitul acestui an, o treime din total anticipau deja că vor avea probleme de cashflow la momentul studiului și tot o treime din companii nu aveau încă un plan de business raportat la situația actuală. Circa o cincime din managerii financiari participanți la studiu își amânaseră investițiile. Un lucru îmbucurător este faptul că doar a cincea partea din respondenți își înghețaseră recrutările. O altă concluzie interesantă a studiului este faptul că doar 17% dintre companiile incluse consideră că intervenția guvernelor este eficientă în gestionarea actualei crize.

În ceea ce privește zona balcanică, în care se regăsesc suficiente piețe emergente, printre care și România, s-a observat mai mult optimism. Deși ironic, se pare că pentru companiile de aici, actuala criză sanitară nu este cea mai dificilă situație cu care s-au confruntat, ceea ce înseamnă că oamenii, și mai cu seamă managerii financiari, privesc mai încrezător spre viitor.

 

Găsiți în dialogul cu Andreia Stanciu mai multe concluzii ale studiului.

 

 

Daniela Șerban, Președinte ARIR și VERTIK