Daniela Șerban. Cine conduce o companie: Consiliul de Administrație – echipă sau alianță de interese?

Un antreprenor care vrea o afacere de succes are nevoie de un Consiliu de Administrație format din oameni profesioniști, care își cunosc meseria. În esență, portretul omului potrivit să facă parte din acest grup este evaluat după următoarele criterii: Competențe, Expertiză, Comportament, Valori Morale.

      De notat că un Consiliu de Administrație să nu fie privit ca o echipă, pentru că nu este, susține Carmen Micu, Fondator Envisia. Acesta ar trebui să fie un grup de oameni cu interese care să acționeze în cel mai bun interes al companiei. Această ,,alianță de interese” trebuie să urmărească organizat același lucru – o strategie clară, definită în prealabil de către antreprenor. Un studiu realizat în acest sens a demonstrat că reușita acestei strategii constă în măsură de 80 la sută în execuție. Deci, excelența în execuție va face diferența în succesul Consiliului și implicit al afacerii. 

      Pe de altă parte, criteriul de diversitate este unul dintre cele mai importante criterii pentru un Consiliu de Administrație. După competență, diversitatea aduce o sumă a experiențelor pe care se bazează un Consiliu.

      Deși nu există, la ora actuală, în lume, cursuri specializate și acreditate pentru rolul de membru în Consiliile de Administrație (CA) ale companiilor, au fost elaborate programe de curând lansate și chiar acreditate la nivel mondial, care profesionalizează rolul unui membrului CA, adaugă Carmen-Daniela Micu, membru fondator și director general Envisia Business School.  Pentru a evalua un Consiliu, ne uităm pe lângă indicatorii financiari, tot mai adesea la cei non-financiari. Din acest punct de vedere, am putea menționa câteva dintre criteriile cu pondere mare: brandul de angajator, satisfacția clientului, impactul la nivelul comunității și tot ce înseamnă politici sociale, politica de responsabilitate socială. Totodată, un criteriu care a devenit foarte important și se va menține pe poziții de acum încolo, este guvernanța – cea care a salvat afacerile în ultimele luni. Guvernanța înseamnă, de fapt, o cultură organizațională care include transparență, etică profesională, integritate, comunicare transparentă atât cu investitorii, cât și cu stakeholderii.

      Astfel, evaluând potențialii membri într-un viitor Consiliu de Administrație, orice companie n-ar trebui să uite despre inovația în afaceri și despre planul prestabilit de creștere de la o simplă afacere la o mare corporație. Și primul lucru pe care ar trebui să-l facă o companie este să determine exact ce nevoi are, să-și facă o analiză proprie, una a momentului de viață al companiei, una a pieței și, foarte important, o analiză a competențelor companiei pentru a cunoaște care sunt acelea care lipsesc sau de care are eventuala nevoie.

      Cel de-al doilea sfat care ar trebui urmat de orice companie este luarea deciziei asupra căror aspecte și-ar dori să pună accentul și ce anume vrea să prioritizeze. Nu în ultimul rând, trebuie luat în calcul comportamentul moral și etica în afaceri, mai ales atunci când un antreprenor este pus în situația de a selecta o persoană aptă pentru o anumită activitate. 

 

Vă invit să găsiți mai multe detalii în discuția de mai jos cu Carmen-Daniela Micu:

 

 

Daniela Șerban, Președinte ARIR și VERTIK

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed