De ce evită românii să meargă la psiholog?

Conform studiului intitulat „Starea de bine a românilor”, desfășurat în vara anului 2022 de către D&D Research, jumătate dintre români resimt în ultima perioadă impactul negativ al evenimetelor din ultimii ani (pandemie, conflict în Ucraina, creșterea prețurilor pe fondul conflictelor internaționale etc) și resimt stări de epuizare la locul de muncă.

Sunt Sofia Augusta Laza (psiholog în Oradea) și în practica mea am constatat că mersul la psiholog rămâne în continuare un subiect tabu.

Studiul citat spune că 89% dintre români nu au apelat niciodată la psihoterapie, iar dintre cei care recunosc că ar avea nevoie de asemenea servicii de specialitate, doar jumătate au si făcut pasul de a contacta un psiholog. 

Iată câteva dintre ideile eronate pe care le-am întâlnit în practica mea.

Ideea că ajutorul unui specialist denotă „slăbiciune emoțională”

Unele persoane susțin că nu sunt suficient de „slabe emoțional” ca să apeleze la ajutorul unui psiholog.  

Apar formulări de tipul: „Doar oamenii slabi merg la psiholog și nu se descurcă singuri” sau „E rușinos să fii atât de slab încât să îți povestești problemele unui psiholog”. 

În realitate este o dovadă de putere interioară să poți să îți expui și să îți infrunți problemele. 

Psihoterapia presupune un proces intens și asumat de explorare a propriei persoane iar psihologul este cel care te poate sprijini în demersul tău de autocunoaștere.

Ideea că ajunge să îți povestești problemele cu un prieten

Apoi deseori apare ideea că ajunge să „te plângi” sau să discuți cu cei apropiați despre problemele tale ca totul să fie în regulă. 

E adevărat că presiunea emoțională scade în momentul în care vorbești despre problema pe care o ai, dar acest simplu fapt n-o rezolvă. 

Ce aduce în plus discuția cu psihologul este faptul că acesta poate să recunoască tiparele tale comportamentale și/sau de gândire care te pot împiedica să îți rezolvi cu adevărat problema, ca să nu mai vorbim și despre faptul că psihologul are o serie de experiențe, cunoștințe specializate și tehici care te pot ajuta în rezolvarea problemei. 

Ideea că poti descoperi lucruri neplăcute despre tine și psihologul te judecă pentru asta

Psihoterapia presupune accesarea unor straturi profunde ale tale iar acest lucru nu este întotdeauna comod. 

Poți descoperi lucruri nu tocmai plăcute despre tine.

În același timp, tocmai aceste descoperiri sunt cele care te pot ajuta să înțelegi care își sunt blocajele, de ce relațiile tale nu îți aduc satisfacție, de ce repeți anumite comportamente care nu îți sunt deloc benefice. 

Unora, acest demers li se pare greu și îi sperie, mai ales că este necesară sinceritatea din partea celui care vine în terapie. 

Tocmai de aceea, unii trăiesc cu impresia că psihoterapeutul îi judecă pentru acele trăiri, dar relația terapeutică se bazează tocmai pe faptul că psihologul are o atitudine complet lipsită de critică. 

Așadar, discuția cu psihologul te poate face să descoperi perspective noi asupra problemei cu care te confrunți și, astfel, să faciliteze rezolvarea acesteia.

Ideea că problemele se depășesc prin „gândire pozitivă”

Trebuie să înțelegem că a gândi tot timpul pozitiv este absolut nerealist. 

Există situații dificile în viață în care să gândim pozitiv este de-a dreptul imposibil.  

Aceste situații le putem întâlni atunci când pierdem pe cineva drag, trecem printr-o despărțire, avem momente în care pierdem sensul vieții, avem stări de furie sau frică, sau, pur si simplu, realizăm că avem niște comportamente care ne dăunează. 

În aceste situații dificile, emoțiile ne pot copleși, intensitatea lor ne poate face să nu mai facem față vieții de zi cu zi. 

Simpla „gândire pozitivă” nu te poate ajuta să rezolvi situația în care te afli.

Psihoterapia, însă, te poate ajuta să gândești rațional în situația dată și astfel să faci față la toate provocările pe care le ai de parcurs în contextul dat de viață. 

Cu alte cuvinte, deși ai parte de emoții negative firești, să te concentrezi și să funcționezi cât se poate de bine în contextul respectiv. 

Ideea că psihoterapia nu te poate ajuta în cazul problemelor pe care le ai  în contextul tău de muncă

Se întâmplă ca uneori să ne găsim în situația de a trăi dezamăgire în contextul muncii, sau să apară epuizarea la locul de mună, sau chiar să pierdem un loc de muncă. 

Este un mit – care se dovedește fals – faptul că putem separa cele două aspecte importante ale vieții noastre – munca și viața personală. 

În realitate, emoțiile care apar într-un aspect al vieții (de exemplu: dezamăgire, frustrare, furie, tristețe etc. la locul de muncă) vor influența și celelalte aspecte ale vieții (de exemplu: să apară un comportament neadecvat față de partener sau față de copii sau alți membri ai familiei). 

În cadrul studiului „Starea de bine a românilor”, datele au arătat că 30% dintre români spun că resimt impactul negativ al vieții profesionale în viața personală.

Ei spun că le este greu să se relaxeze, că sunt obosiți și acest lucru generează o serie de emoții negative.

Cu toate acestea, este destul de frecvent întâlnită ideea că acele emoții apărute în contextul muncii nu pot fi „rezolvate”, deși un psiholog are mijloacele necesare de a ajuta clientul să descopere de ce au apărut și se mențin acele emoții în contextul muncii și cum se reflectă ele în contextul personal, iar o dată descoperite, psihologul poate ajuta la reglarea emoțională necesară unei vieți echilibrate zi de zi. 

În loc de concluzie

Chiar dacă aceste idei mai sunt încă vehiculate în spațiul public, psihologul și demersul de psihoterapie pot ajuta la îmbunătățirea calității vieții oricăruia dintre noi. 

Psihologul și cel care apelează la serviciile lui vor forma o echipă și vor fi angrenați împreună într-un demers care are ca scop parcurgerea  procesului terapeutic care duce la starea de bine a clientului. 

Este important ca acest demers să fie început cât mai aproape în timp de momentul în care simțim că lucrurile nu funcționează bine sau așa cum ne dorim în viața noastră, pentru că, cu cât amânăm mai mult, cu atât tindem să ne „obișnuim” cu comportamentele care nu ne fac bine sau să ducem povara din ce în ce mai grea a emoțiilor disruptive în viața de zi cu zi. 

Așadar, trebuie să înțelegem că pentru binele personal este important să învingem toate aceste idei care stigmatizează mersul la psiholog, este bine să depășim prejudecățile și, atunci când avem nevoie de un specialist, chiar să apelăm la unul. 

Procesul terapeutic înseamnă autocunoaștere, înseamnă înțelegerea emoțiilor pe care le simțim în contextele vieții noastre, înseamnă a conștientiza schimbările pe care le parcurgem și, mai cu seamă, înseamnă o investiție în a deveni parte activă și conștientă a vieții noastre de zi cu zi.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed