DE CE nu construim autostrăzi cu bani de la UE? Expert: Personalul e prost plătit

ACTUALIZARE: Guvernul a reacționat la criticile comisarului european Corina Crețu. Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a declarat că situația nu este cea prezentată de comisarul european. În prezent proiectele pe infrastructură ”sunt la un grad de supracontractare pregătită care depăşeşte 200%”, a precizat ministrul.

 

…………………………………………………

Scrisoarea critică la adresa Guvernului de la București a fost făcută publică de surse din PNL. În acest document, comisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu, se declară extrem de preocupată de planificarea şi implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanţate cu bani europeni nerambursabili.

 

” Pentru perioada de programare 2014-2020, 5,1 miliarde EUR au fost rezervate pentru investiţiile în domeniul transportului. Cu aceste fonduri, România şi-a propus să realizeze, printre altele, 140 km de linie de cale ferată modernizată, 375 km de drumuri expres şi autostrăzi nou construite şi îmbunătăţirea navigaţiei pe o distanţă de 30 km”, se arată în scrisoarea Corinei Creţu adresată miniştrilor Transporturilor şi Fondurilor europene, dar şi premierului Viorica Dăncilă.

 

Oficialul de la Bruxelles subliniază că primordială este finalizarea proiectelor de insfrAstructură în derulare. Ea subliniază totodată că ”pentru a permite absorbţia alocaţiilor bugetare disponibile în anii următori, este nevoie ca proiecte noi să fie lansate urgent pe teren. Autorităţile române trebuie să evite dezangajarea de fonduri”, atrage atenţia comisarul european, care subliniază că ”pregătirea proiectelor de către autoritpățile române este foarte slabă”.

 

Corina Creţu amintește totodată că una din cauzele principale pentru întârzierea proiectelor mari sunt licitațiile.

 

”Vă recomand să evitaţi metodele care au dus la întârzieri de proiect şi depăşiri de costuri în trecut, cum ar fi începerea procedurilor de licitaţie înainte ca evaluările impactului asupra mediului (EIM) să fie efectuate”, spune comisarul european care dă exemplu de proiect insuficient pregătit lucrările la autostrada Sibiu-Pitești.

 

Expert: Personalul e prost plătit și slab pregătit

 

Personalul prost plătit și slab pregătit (n.r. din cadrul autorităților statului) este una din cauzele lipsei de performanță în acest domeniu”, explică, la RFI, expertul în fonduri europene Mihai Aron. El subliniază că puținii experți care există în structurile implicate sunt nu de puține ori schimbați odată cu venirea la guvernare a unei alte puteri politice.

 

”O altă cauză este legislația slabă privind achizițiile publice și licitațiile. Acestea din urmă sunt de multe ori blocate prin contestații. Este nevoie de îmbunătățirea legii”, spune Mihai Aron.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed