Exporturi CATASTROFALE! Sarea românească se vinde în pierdere

Societatea Națională a Sării SA a vândut sare la export la prețuri sub costurile înregistrate, se arată într-un raport al Curții de Conturi. Conform documentului, la nivelul societății nu au fost respectate prevederile legale privind vânzarea produselor la export, realizând vânzări la prețuri situate sub costurile înregistrate. Prin urmare, nu au fost realizate venituri în sumă de 121,8 mii lei prin valorificarea la export, în anul 2016, a cantității de 8.608,50 tone sare, la prețuri cuprinse
între 27 și 31 de euro (corespondent în lei 122,31-140,12 lei/tonă), prețuri situate sub costurile înregistrate (140,87 lei/tonă), cu livrarea din Sucursala Salină Ocnele Mari, fiind afectat și impozitul pe profit cu suma de 19,5 mii lei. Totodată, s-a constatat faptul că redevența minieră luată în calculul costului sării livrate a fost de 0,79 lei/tonă și nu cea a cotei de 1 euro/tonă (1 euro =4,4159 lei), reglementată de actele normative în vigoare, respectiv de Legea nr. 85/2003 a minelor, constatându-se o diferență de redevență suplimentară în sumă de 31,2 mii lei, care nu a fost solicitată și recuperată prin prețul contractat.

Tot în anul 2016 nu au fost respectate prevederile legale privind valorificarea la intern a produselor din sare, prin vânzarea de produse din sare pe piața internă la prețuri situate sub costurile înregistrate, prin urmare veniturile au fost diminuate cu suma de 167,5 mii lei, conducând implicit, la diminuarea profitului impozabil al societății cu aceeași sumă, a impozitului pe profit, cu suma de 26,8 mii lei și a taxei pe valoarea adăugată colectată, cu suma de 15 mii lei. Totodată, s-a constatat faptul că redevența minieră luată în calcul a fost mai
mică decât cea reglementată de actele normative în vigoare, constatându-se o diferență de redevență datorată bugetului de stat în sumă de 5 mii lei, care nu a fost solicitată și recuperată prin prețul contractat.

Pe perioada supusă auditării au fost acordate reduceri comerciale de către Sucursala Salină Ocna Dej în alte condiții decât cele stabilite prin contractul de furnizare încheiat, fapt ce a condus la nerealizarea de venituri n sumă de 107,4 mii lei, respectiv la o diminuare a profitului impozabil cu aceeași sumă, a impozitului pe profit, cu suma de 17,2 mii lei, precum și a taxei pe valoarea adăugată colectată, cu suma de 9 mii lei.

 

Alte probleme

 

Entitatea nu a calculat și înregistrat în evidența contabilă, în luna următoare punerii în funcțiune, amortizarea activelor corporale și necorporale în sumă de 434,2 mii lei, conducând la o raportare inexactă a valorii activelor în situațiile financiare aferente anului 2018. În timpul misiunii de audit de conformitate, entitatea a calculat și înregistrat în evidența contabilă amortizarea în sumă de 434,2 mii lei.

Societatea nu a urmărit ducerea la îndeplinire a deciziilor Consiliului de Administrație, respectiv Sucursala Salină Slănic Prahova nu a procedat la casarea, în condițiile legii, a bunurilor aprobate la casare prin decizie a Consiliului de Administrație, acestea fiind menținute în evidența contabilă și supuse evaluării.

Profitul impozabil al Societății a fost micșorat cu suma de 57,2 mii lei, rezultând și o diminuare a impozitului pe profit cu suma de 9 mii lei prin tratarea cheltuielilor cu amortizarea și impozitul pe clădiri pentru două imobile (apartamente-locuință de serviciu) ca fiind deductibile fiscal. Pentru cele două imobile au fost încheiate contracte de comodat (cu titlu gratuit) pentru doi angajați, prin urmare, cheltuielile cu amortizarea nu au fost efectuate în scopul desfășurării de activități economice pentru a putea fi deductibile din punct de vedere fiscal.

Pe parcursul misiunii de audit a fost înregistrată la Administrația Fiscală Declarația rectificativă privind impozitul pe profit (101), prin care a fost evidențiat impozitul pe profit recalculat în sumă de 9 mii lei prin tratarea din punct de vedere fiscal a cheltuielilor cu amortizarea și impozitul pe clădiri aferente celor două imobile ca fiind nedeductibile.

În perioada 2016-2018, SN a Sării SA nu a deschis la bancă un cont de disponibil distinct necesar colectării Fondului de realizare, dezvoltare și modernizare a producției în sectorul extractiv minier, reprezentând sursa de finanțare complementară a obiectivelor de investiții din sectorul extractiv minier, în sumă de 56.538,9 mii lei. Sumele aferente fondului trebuiau să fie încasate pe măsura valorificării producției. Constituirea acestui fond s-a evidențiat în contabilitate în contul „Rezerve geologice”, prin aplicarea cotei de 6% la nivelul sumelor reflectate în
rulajul contului „Venituri din produse finite”. Procedând în acest mod, în anul 2018 au fost păstrate disponibilități bănești în depozite la termen în cuantum apropiat de cel al fondului geologic neconsumat.

SN a Sării SA nu a urmărit și încasat creanțe în termenul legal de prescripție, în sumă de 79,7 mii lei, și nu a luat măsurile legale pentru introducerea de acțiuni în instanță în vederea recuperării acestor debite, provenite din livrările de marfă realizate în perioada 2003-2015.

Societatea nu a respectat obligația de auditare a tuturor activităților desfășurate, cel puțin o dată la trei ani, respectiv execuția bugetului de venituri și cheltuieli și activitatea privind sistemele informatice. Implementarea și funcționarea controlului intern managerial a fost realizată parțial, fiind implementate trei standarde, iar 13 standarde au fost parțial implementate (Standardele 1-7, 9-13 și 15). Totodată, nu au fost stabilite funcțiile
sensibile nici la nivelul sediului central și nici la nivelul sucursalelor.

Au fost imobilizate fonduri bănești în sumă de 19,8 mii lei, prin achiziționarea de licențe care nu au fost instalate sau care nu au fost compatibile cu sistemele de operare existente pe calculatoarele din Societate.

Au fost efectuate plăți în avans în sumă de 212,5 mii euro pentru achiziționarea unui utilaj (haveze), care în momentul punerii în funcțiune s-a dovedit a avea deficiențe față de specificațiile stabilite în caietul de sarcini, fiind astfel respinsă recepția acestuia. Achiziția este în litigiu, dosarul fiind pe rolul Tribunalului București, Secția a VI-a civilă, în stadiu procesual de fond, în care SN a Sării SA are calitatea de pârât.

În perioada 2016-2018, SN a Sării SA nu a urmărit realizarea investițiilor conform programelor de investiții aprobate și, totodată, nu a inclus în program investițiile în curs. Prin bugetele de venituri și cheltuieli au fost aprobate cheltuieli pentru investiții care nu au fost realizate conform previzionării, gradul de realizare a investițiilor în curs fiind cuprins între 28,30% și 90,57%, cel mai scăzut grad de realizare fiind înregistrat în anul 2018 (28,30%), iar gradul de realizare a investițiilor noi s-a situat între 11,95% și 27,12%, cel mai scăzut grad
de realizare fiind înregistrat în anul 2016 (11,95%). Totodată, din analiza soldului contului „Investiții în curs” la finele anului 2018, în sumă de 5.877,4 mii lei, s-a constatat că nu au fost incluse în programele de investiții aprobate cinci obiective de investiții în curs, demarate încă din anii 2004-2014, în valoare de 2.452,4 mii lei, în condițiile în care prin BVC au fost prevăzute și aprobate sume pentru cheltuieli de investiții în curs, sumele fiind alocate la alte obiective de investiții sau incluse ca obiective noi de investiții. În timpul misiunii de audit, entitatea
a inclus un număr de patru obiective în curs în Programul de investiții pe anul 2019.

Nu au fost respectate dispozițiile legale referitoare la recuperarea despăgubirilor stabilite de instanțele de judecată, pentru care au fost efectuate plăți în sumă de 352 mii lei, la care s-au adăugat contribuțiile aferente, reprezentând contravaloarea salariilor și a celorlalte drepturi de natură salarială determinate de desfacerea disciplinară a contractelor individuale de muncă a doi salariați, precum și de desființarea funcției de director la Direcția de Turism. SN a Sării SA nu a dispus măsuri în vederea stabilirii și recuperării sumelor achitate de la persoana vinovată de producerea prejudiciului, sumele fiind evidențiate pe costuri și, totodată, considerate
cheltuieli nedeductibile fiscal la calculul impozitului pe profit.

SN a Sării SA a achitat suma de 29,6 mii lei, fără bază legală, pentru servicii de asigurări voluntare de sănătate de tip suplimentar, care au fost acordate necuvenit directorilor generali, fără a fi cuprinse în contractele de mandat și prime calculate pentru un număr mai mare de angajați în drept să beneficieze de aceste servicii sau care au fost achitate în afara perioadei contractate. Pe parcursul misiunii de audit a fost recuperată suma de 28,6 mii lei și au fost emise facturi reprezentând penalitățile calculate aferente primelor de asigurare încasate necuvenit.

Entitatea a efectuat plăți fără bază legală, ocazionate de efectuarea unor cursuri de pregătire profesională în domeniul managementului și leadership-ului pentru trei salariați, care, conform fișelor de post, nu aveau stabilite atribuții sau responsabilități de management și leadership, ci ocupau funcțiile de asistent comercial și referent administrativ. De asemenea, în Programul anual de instruire pe anul 2016, aprobat de directorul general al SN a Sării SA, nu au fost prevăzute cursuri de pregătire profesională cu asemenea destinație.

Societatea a procedat la efectuarea de cheltuieli de natură salarială fără bază legală, prin acordarea de:
– remunerații pentru directorul general al SN a Sării SA în sumă de 69 mii lei, reprezentând componenta variabilă a indemnizației brute lunare stabilită prin contractul de mandat, fără însă ca Adunarea Generală a Acționarilor să fixeze limitele generale pentru remunerația variabilă așa cum este prevăzut în Legea nr. 31/1990 a societăților comerciale. Conducerea SN a Sării SA a fost administrată în sistem unitar, condusă de Consiliul de Administrație format din cinci membri. Adunarea Generală a Acționarilor are atribuții de decizie asupra activității și politicii economice. În cazul societăților administrate în sistem unitar, din septembrie 2013, nivelul remunerațiilor membrilor consiliilor de administrație și a directorilor se stabilește prin asimilare cu cele prevăzut de art. 38 din OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, fiind formate dintr-o indemnizație fixă lunară și o componentă variabilă. Iar, potrivit art. 153^18 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 a societăților comerciale, Adunarea Generală a Acționarilor fixează limitele generale ale tuturor remunerațiilor
acordate membrilor Consiliului de Administrație și directorilor. Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a aprobat limita maximă a remunerației directorului general, incluzând și retribuția aferentă activității desfășurate în comitetele consultative, în cuantum de 12,3 mii lei. De asemenea, prin contractul de mandat aprobat nu au fost stabilite obiective cuantificate pentru reducerea plăților și creanțelor restante, reducerea pierderilor, creșterea cifrei de afaceri, în condițiile în care dispozițiile legale stabilite de OG nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară prevăd ca stabilirea acestora să se realizeze în corelație cu strategia de administrare a Consiliului de Administrație și cu Planul de management al directorului general. Totodată, indicatorii de performanță raportați în execuția bugetară au avut grad de realizare de 62,5%, cu toate că nu au fost realizați în proporție de 100% sau la termenul-țintă fixat, coeficientul de ponderare pentru indicatorul respectiv fiind acordat integral;

– indemnizații necuvenite pentru directorii generali numiți în baza Legii nr. 31/1990 a societăților comerciale, pentru calitatea de membru în Comisia paritară pentru negocierea contractului colectiv de muncă, cu toate că nu se regăsesc în drepturile salariale prevăzute prin contractele de mandat și nu au fost cuprinse în limitele generale stabilite de Adunarea Generală a Acționarilor;

– beneficii, pe perioada mandatului, directorului general, reprezentând cheltuieli de întreținere și utilități aferente unei locuințe de serviciu din fondul locativ al societății, cu toate că remunerația în bani este singura formă stabilită pentru directorii care îndeplinesc și calitatea de administrator;

– remunerații acordate directorului general, în sumă de 128,7 mii lei, reprezentând componenta variabilă acordată în condițiile în care nu a fost realizată ținta anuală a indicatorilor-cheie de performanță. Fără a fi îndeplinite condițiile stabilite prin contractul de mandat cu privire la atingerea obiectivelor anuale prin îndeplinirea în proporție de 100% a nivelului țintei anuale a indicatorilor-cheie de performanță, a fost acordată a doua subcomponentă variabilă pentru anul 2017, în sumă brută de 128,7 mii lei, în condițiile în care gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță ai directorului general au fost de 62% (din cei 18 indicatori alocați, 12 indicatori au fost realizați, iar 6 indicatori nerealizați);

– remunerații membrilor Consiliului de Administrație mai mari decât cele cuvenite, în sumă de 18,5 mii lei, reprezentând diferența dintre indemnizațiile lunare brute stabilite prin Hotărârea AGA la data numirii și cele stabilite prin contractele de mandat.

În anul 2018 au fost acordate prime din fondul de premiere fără a avea la bază criterii de repartizare stabilite în Contractul colectiv de muncă unic pe anul 2018 al SN a Sării SA. Prin urmare, fără a fi prevăzut în CCMU modul de acordare/repartizare a fondului de premiere constituit la nivel de sediu, au fost acordate prime în valoare de 310 mii lei, având la bază referate aprobate de directorul general, entitatea neavând elaborată nicio procedură în acest sens.

Societatea a efectuat cheltuieli neeconomicoase în sumă de 76,7 mii euro, provenite din închirierea unui spațiu pentru mutarea sediului societății. Entitatea nu a respectat întocmai prevederile legale privind efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Decizia de inventariere pentru anul 2018 a fost ulterioară datei de
începere a perioadei de inventariere, iar în procesele-verbale de inventariere nu a fost specificată perioada efectuării și, de asemenea, nu au fost soluționate propunerile înscrise în procesele-verbale de inventariere privind terenul situat în str. Munții Carpați nr. 100-106, sector 5.

La nivelul societății au fost efectuate cheltuieli neeconomicoase în sumă de 30 mii lei pentru servicii de elaborare a unor documentații tehnice care nu au fost utilizate în scopul pentru care a fost achiziționate. SN a Sării SA, în vederea participării la concursul public de ofertă privind concesionarea activităților miniere de explorare sare, organizat de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), a efectuat cheltuieli cu elaborarea de documentații tehnice. La invitația ANRM, care i-a comunicat faptul că, în urma ședinței de evaluare a ofertelor din data de 11.10.2016, oferta SN a Sării SA a fost declarată câștigătoare, entitatea nu a dat curs solicitărilor repetate ale acesteia, drept urmare că nu a mai avut dreptul de a negocia și semna licența de explorare pentru perimetrul Valea Sărată I Turda, acesta urmând a fi declarat liber de sarcini și scos din nou la concurs public de ofertă în cadrul unei runde viitoare.

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed