Firma adusă de Ponta pentru Centura Bacău ar fi înșelat constructorii români

Companiile românești mici sau medii, active în sectorul construcțiilor de drumuri, riscă falimentul după ce sunt înșelate  de către constructorii străini care nu le plătesc sumele datorate pe lucrările efectuate. Străinii își trec activele pe alte firme lăsând compania debitoare o cochilă goală. Mai mult, ei încasează avansurile generoase acordate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) pe lucrări, după care dispar cu banii în țara lor.

 

Recenta reziliere a contractului semnat de CNAIR cu firma turcă Eko Insaat Ve Tic pentru centura Bacău este un astfel de caz. Firma turcă a încasat un darnic avans de 15% din lucrare, respectiv 77 milioane lei, după care a reziliat contractul când stadiul lucrările nu era nici măcar 3%.

 

Plecarea turcilor fără să își plătească datoriile riscă să aducă în faliment cel puțin o firmă de construcții. Anna Nițulescu, patron al firmei care a subcontractat lucrările la centură de la turci, afirmă că aceștia au urmărit de la început să înșele statul. ”Am de recuperat 1,79 milioane lei, lucrări care le-am făcut ca subcontractor, de atunci până acum. Am făcut o mie de demersuri, notificări, somații, adrese către ANAF, către Corpul de control al primului ministru, la Departamentul de luptă antifraudă. M-am adresat aceste instituții căci ei refuză din punct de vedere comercial orice colaborare. Au premeditat totul, au venit să încaseze avansul și să plece. Nu am nicio speranță să îmi recuperez banii”, spune Nițulescu, întrebată dacă are de gând să apeleze la procedurile legale posibile în astfel de situații, cum ar fi înscrierea la masa credală.

 

Turcii au făcut mai multe inginerii financiare ce fac urmărirea datornicului imposibilă, spune Nițulescu. ”La licitație au participat cu firma de la Ankara, apoi după ce au câștigat au făcut sucursală la București. Au închis-o și în 2015 au deschis sucursală la Bacău. Mai mult, în 2016 au mai deschis o firmă cu același acționariat în Bacău și au mutat parte din utilaje, stații de asfalt beton pe cealaltă firmă. Contractul meu era cu sucursala din Bacău, acțiunea a fost premeditată”, se plânge ea. Nițulescu mai spune că are informații potrivit cărora turcii au transferat avansul încasat de la CNAIR în Turcia.

 

Dar care este soluția? Alin Goga, unul dintre juriștii CNAIR, spune că CNAIR poate impune constructorilor o cesiune de creanțe către subcontractori iar aceștia să încaseze banii plătiți de companie pentru lucrări. Metoda s-a mai folosit în trecut, însă doar atunci când a existat și interesul, căci firmele subcontractoare erau deținute de politicieni. ”Este o înșelătorie mare la adresa statului, avansul încasat este mult mai mare decât garanția depusă. Din știința mea era avans de 20% adică vreo 10 milioane euro. Garanția este mult mai mică decât avansul la valoarea contractului”, spune el.

 

Goga reamintește că centura Bacău nu este singurul caz unde constructorii români rămân cu buzele umflate. Cazuri similare au fost întâlnite la contractul pentru autostrada Transilvania semnat cu firma Bechtel sau la contractele încheiate de firma maghiară Vegyepszer care a realizat centura Cluj.

 

mai multe, pe DIGI24

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed