FSLI solicită premierului suspendarea Ordinului MECTS privind clasa pregătitoare

Conform scrisorii deschise, FSLI consideră că actul normativ, în forma lui actuală, intră în contradicţie atât cu unele principii de drept constituţional, cât şi cu o serie de realităţi cu care se confruntă sistemul de învăţământ, astfel încât aplicarea lui în condiţii de eficienţă este, practic, imposibilă.

 

‘Metodologia menţionată încalcă principiul libertăţii de alegere şi nu are în vedere principiul interesului major al minorului. Formal, părinţii au dreptul de a alege şcoala în care doresc să-şi înscrie copilul în clasa pregătitoare/clasa întâi dar, în realitate, nu au în niciun fel certitudinea că vor fi şi locuri disponibile. Conform Metodologiei, la înscriere au întâietate copiii din circumscripţia şcolară unde funcţionează respectiva unitate de învăţământ, apoi, în eventualitatea în care mai există locuri, ele vor fi ocupate de cei care vin din alte circumscripţii, în următoarea ordine: copiii care dovedesc existenţa unui handicap, cei care sunt orfani sau provin din familii monoparentale, cei care au un părinte cadru didactic şi abia în final cei care au optat de la început pentru şcoala în cauză. În realitate, un părinte alege o instituţie de învăţământ sau alta ţinând cont de multe alte criterii precum: apropierea de locul de muncă, existenţa unei grădiniţe în apropiere (în cazul în care sunt şi copii de vârstă preşcolară în familie), existenţa unui program de after-school sau a altor oportunităţi de învăţare, conexe actului educaţional etc’, se spune în scrisoarea deschisă semnată de preşedintele executiv al FSLI, Marius Ovidiu Nistor.

 

Ordinul MECTS legiferează apariţia, în cadrul unităţilor de învăţământ, a claselor pregătitoare, Ministerul Educaţiei a dând o mulţime de asigurări că există toate resursele necesare pentru ca acestea să devină funcţionale încă din toamna anului 2012. FSLI menţionează însă că singurele în măsură să confirme existenţa acestor resurse sunt consiliile locale (care, conform legii, au atribuţii în administrarea instituţiilor de învăţământ) şi structurile de conducere ale unităţilor de învăţământ.

 

‘Realitatea arată că nu există numărul necesar de cadre didactice pentru a asigura un proces educaţional de calitate la aceste clase, nu există programe şcolare şi instrumente didactice, nu există spaţii suficiente, nu există resurse materiale şi financiare pentru a susţine o entitate intermediară nou-introdusă în structura de învăţământ. Problema resurselor este una a tuturor unităţilor de învăţământ din ţară dar, în cazul celor din zonele rurale, ea este deja acutizată’, explică reprezentanţii FSLI.

 

Totodată, în opinia sindicaliştilor, actul normativ a fost adoptat cu încălcarea procedurii de consultare obligatorie a societăţii civile: a unităţilor de învăţământ, a părinţilor, a organizaţiilor sindicale, a asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice etc., ‘adică exact a acelor organizaţii şi persoane care au o relaţie nemijlocită cu sistemul de învăţământ şi care pot să argumenteze ce funcţionează, ce este eficient şi ce este în interesul direct al viitorilor elevi şi al familiilor acestora’.

 

În aceste condiţii, Federaţia Sindicatelor din Învăţământ ‘Spiru Haret’ cere şefului Guvernului suspendarea Ordinului MECTS nr. 3064/2012, păstrarea condiţiilor de înscriere în clasa întâi similare cu cele din anul şcolar 2011 – 2012 şi declanşarea unor proceduri de consultare publică pe acest subiect.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed