Fundaţia ProEconomica: Transilvania are nevoie de investiţii în hoteluri de 4 şi 5 stele cu facilităţi SPA, pentru a acoperi cererea turistică în creştere

În România la ora actuală există aproximativ 20.000 de unităţi de cazare, confirmate statistic de către Ministerul Antreprenoriatului şi urismului. Dintre acestea, aproximativ o treime (aproape 7.000) sunt situate în zona Transilvaniei,  în judeţele: Alba, Bistriţa Năsăud, Braşov, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Mureş şi Sibiu, având astfel în funcţiune aproape jumătate din totalul disponibil la nivel naţional. 

”Zona Transilvaniei se află din ce în ce mai mult pe lista preferinţelor românilor şi a străinilor, printre motive enumerându-se: potenţial ridicat pentru dezvoltarea unor servicii şi produse turistice competitive la scară internaţională (produse tradiţionale, gastronomie locală, ospitalitate, cultură şi tradiţii atractive), parcuri şi rezervaţii naturale, natură valorificată, monumente naturale, arii naturale protejate, muzee şi case memoriale, resurse balneare, un patrimoniu cultural de interes general, alături de atracţiile turistice în sine”, precizează Fundaţia ProEconomica.

Conform datelor furnizate în Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional (PATN), UAT-urile judeţelor care alcătuiesc Transilvania conţin aproximativ 54% din totalul de resurse turistice ale României. 

Aproape 2.500 de unităţi de cazare sunt aferente judeţului Braşov, care deja a atins gradul de dezvoltare turistică.

Lipsa unităţilor de cazare de 4 şi 5 stele este principala provocare a turismului în zona centrală a României.

”Marea provocare cu care se confruntă regiunea Transilvaniei la momentul actual este reprezentată de lipsa hotelurilor de 4, respectiv 5 stele, cu facilităţi şi servicii premium, tip SPA, personal specializat, room service, camere cu suprafeţe de cel puţin 16 metri pătraţi, cu finisaje, mobilier şi lenjerie de cea mai bună calitate, săli speciale pentru restaurante, baruri, evenimente, plus alte beneficii, în raport cu cererea prezentă, în ascensiune, a turiştilor atât interni, cât şi externi”, spun reprezentanţii Fundaţiei ProEconomica.

Din cele aproximativ 20.0000 de unităţi de cazare disponibile în România, aproximativ 9.000 sunt hoteluri clasificate cu 1 până la 5 stele. Între acestea, distribuţia se face după cum urmează: hoteluri de 1 stea există în număr de 501, hoteluri de 2 stele – 2.134, hoteluri de 3 stele – 5.026, iar în ceea ce priveşte numărul de hoteluri de 4 si 5 stele, acesta începe să scadă considerabil, astfel vorbim de 1.223 de hoteluri de 4 stele şi doar 151 de hoteluri de 5 stele în toată ţara.

În acest moment în Transilvania sunt doar 23 de hoteluri de 5 stele şi aproape 260 de hoteluri de 4 stele.

”Cererea turistică în continua creştere din acest an confirmă un grad de ocupare de peste 85% pentru hotelurile de 4 stele din zona Transilvaniei, atât în perioada verii, dar şi a sezonului de iarnă. Totodată se resimte o nevoie puternică de noi proprietăţi hoteliere unde românii să îşi organizeze vacanţa şi să se bucure de servicii cunoscute drept premium în afara graniţelor româneşti. Hotelurile de anvergură, de 4 si 5 stele reprezintă potenţiale turistice capabile să atragă grupuri corporate, turişti străini pentru care deja acest concept de cazare este unul obişnuit şi cunoscut, care să ofere servicii integrate de pensiune completă, servicii all-inclusive, dar şi facilităţi premium”, menţionează Fundaţia ProEconomica.

Dorinţele turiştilor de a vizita zona atrag după sine dezvoltarea regiunii, a unităţilor de cazare premium capabile să îndeplinească nevoile unui astfel de public, dar şi a unui lanţ economic de susţinere mai ales a producătorilor locali care şi-ar găsi la rândul lor o piaţă de desfacere mai constantă şi reciproc avantajoasă în mulţumirea şi primirea turiştilor, atât pentru ei, cât şi pentru investitorii în hotelurile mai mari. 

În această direcţie de investiţii s-a îndreptat Fundatia Pro Economica Alapítvány, care şi-a propus să sprijine construcţia de hoteluri de 4 stele în zona Transilvaniei, cu un anumit număr de camere care să asigure atât o dezvoltare turistică a regiunii, dar şi un punct de desfacere pentru micii producători din zonă. 

”De peste 6 ani susţinem că România are mare nevoie o industrie alimentară funcţională, de procesatori locali, prin care să nu depindem atât de tare de importuri. Pentru a atinge acest scop, am finanţat o gamă largă de mici producători din zona Transilvaniei, de la fermieri până la procesatori şi fabrici de prelucrare, ca să avem produse locale de bună calitate, care provin din materii prime autohtone. Odată oferite aceste facilităţi de finanţare şi odată ce au început să aibă rezultate, am realizat că următoarea provocare este că aceste produse au nevoie de o piaţă de desfacere. Răspunsul natural a venit din domeniul turismului, adică HoReCa, pentru că Transilvania are un potenţial turistic fantastic”, explică Monica Kozma, director executiv al Fundaţiei Pro Economica Alapítvány.

În acest context, Fundaţia Pro Economica Alapítvány a lansat în 2019 programul de sprijinire a investiţiilor în domeniul hotelier, urmând ca apoi, în 2020-2021, în plină pandemie, să fie semnate contractele de finanţare cu beneficiarii hotarati.

În momentul de faţă, Fundaţia Pro Economica Alapítvány are 9 contracte de finanţare, prin care 9 hoteluri de 4-5 stele se vor realiza în judeţele Covasna, Harghita, Mureş. 

Astfel turiştii doritori de munte şi linişte vor avea posibilitatea de vizita peisajele pitoreşti din Ghimeş, într-o locaţie care este uşor accesibilă, dar departe de zgomotul oraşelor, de a se răsfăţa în centrul de wellness de 5 stele din apropierea oraşului Gheorgheni, ori de a se relaxa pe malul lacului din Subcetate. Cei care vor nu doar odihnă, ci şi tratamente balneo, vor putea opta pentru căsuţele din lemn de la Băile Tuşnad sau pentru complexul Bálványos, care pe lângă facilităţile de cazare şi spa dispune şi de restaurant fine dining. Cei care vor să viziteze atracţii turistice „must” din Transilvania vor putea să aleagă lacul Ursu din Sovata sau lacul Roşu, găsind şi aici cazări de 4 stele, care oferă facilităţi şi activităţi turistice pentru toate anotimpurile. Programul de finanţare include şi două hoteluri urbane, unul în Sfântu Gheorghe, celălalt în Târgu Mureş, cu profil business.

8 investiţii sunt în curs de construcţie şi se vor finaliza în 2023, iar hotelul de 4 stele, B The Hotel, funcţionează deja, fiind primul hotel business de 4 stele în Sfantu Gheorghe, cu un avânt impresionant încă din primele zile de activitate. 

Fundaţia Pro Economica Alapítvány este o organizaţie care are ca obiectiv principal îmbunătăţirea nivelului de trai al familiilor din România, dezvoltarea condiţiilor de viaţă economică, socială, culturală şi religioasă, bazată pe cercetări ştiinţifice şi tehnice. Scopul programelor demarate de către Fundaţie este de a crea un climat economic prielnic dezvoltării afacerilor loacale, prin păstrarea tradiţiilor şi valorilor din regiune.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed