Grupul MOL a finalizat o fabrică de bitum-cauciuc în Zalaegerszeg, pentru reciclarea deşeurilor de anvelope, investiţie de circa 10 milioane dolari

”Fabrica de bitum-cauciuc de pe platforma Zala, reprezentând o investiţie de aproximativ 10 milioane dolari, a fost finalizată. Instalaţia, construită într-un an, are o capacitate anuală de producţie de 20.000 de tone de bitum cauciuc. Pe lângă reciclarea a 8-10% din deşeurile de anvelope menajere din Ungaria, noua fabrică va contribui la funcţionarea eficientă a platformei Zala şi la păstrarea a peste 100 de locuri de muncă”, a informat grupul.

75% din investiţia de aproximativ 10 milioane dolari a fost furnizată de MOL din resurse proprii, iar 25% a fost finanţată prin ajutor de stat obţinut în cadrul Programul de Susţinere a Investiţiilor în Întreprinderi Mari.

3.000 de tone de resturi de cauciuc sunt utilizate anual pentru a produce bitum-cauciuc prin reciclarea a aproximativ jumătate de milion de anvelope uzate, reprezentând aproximativ 8-10% din deşeurile de anvelope menajere produse anual la nivel naţional. Noua fabrică poate produce aproximativ 96 de tone de bitum-cauciuc pe zi, ceea ce se traduce anual în 20.000 de tone de materie primă pentru construcţia de drumuri, suficient pentru a construi 200 km de şosea cu 2X1 benzi sau pentru a reface stratul superior a 600 km de drum cu 2×1 benzi.

În 2012, platforma Zala a fost inaugurată şi a operat o fabrică pilot de bitum-cauciuc, cu o capacitate anuală de 5.000 de tone. Ca răspuns la cererea în creştere, MOL a început construcţia unei noi fabrici în primăvara lui 2019. Fabrica a fost finalizată în aproximativ un an, lucrările continuând în pofida pandemiei de COVID-19, cu măsurile de precauţie adecvate. Faptul că nu s-au pierdut zile de lucru în timpul implementării proiectului este o realizare importantă.

„Capacitatea de 96 de tone pe zi este suficientă pentru a satisface cererea de bitum pentru volume mai mari de lucrări de construcţii de drumuri. Mai mult, această cantitate oferă, de asemenea, posibilitatea de a explora noi oportunităţi de afaceri în ţările din împrejurimi. Având în vedere că bitumul-cauciuc stabilizat chimic este brevetat MOL, vânzarea licenţei ar putea fi o oportunitate suplimentară de utilizare, iar noua fabrică este un exemplu excelent pentru acest lucru. În ultimii opt ani, aproximativ 150 km de secţiuni de drum au fost construite sau renovate în Ungaria folosind bitum-cauciuc, iar acum volumul poate creşte datorită capacităţii de producţie nou adăugate. Producţia de 20.000 de tone acoperă aproximativ 10-15% din cererea internă de bitum. Grupul MOL îşi propune să se impună ca lider de piaţă pe segmentul de reciclare în Europa Centrală şi de Est, în procesul de implementare a Strategiei Enter Tomorrow 2030 iar finalizarea acestei fabrici reprezintă un nou element în această direcţie”, a declarat Tibor Zsinkó, vicepreşedinte MOL Ungaria pentru segmentul Downstream.

Reprezentanţii MOL spun că există toate condiţiile necesare pentru ca drumurile din bitum-cauciuc să devină din ce în ce mai răspândite.

”Este de sperat că, pe termen lung, acest lucru să ducă la îmbunătăţirea semnificativă a stării drumurilor, deoarece aderenţa excelentă a bitumului-cauciuc la agregatele minerale reduce posibilitatea de formare a gropilor, iar capacitatea sa de acoperire mai mare va avea ca rezultat o probabilitate mai mică de apariţie a denivelărilor. În zonele rezidenţiale, poate fi un considerent important pentru companiile de construcţii să utilizeze această materie primă pentru a atinge niveluri semnificativ mai mici de zgomot din trafic, reducând poluarea fonică a mediului”, adaugă ei.

Platforma Zala este situată la aproximativ 200 km sud-vest de Budapesta, capitala Ungariei. MOL produce hidrocarburi în regiunea Zala de peste 80 de ani. De peste 50 de ani, MOL desfăşoară activităţi de rafinare în regiune, care au fost reluate în 2001. Fosta Rafinărie Zala a fost transformată într-o platformă dedicată bitumului şi serveşte ca unitate de producţie a bitumului obişnuit, bitumului modificat cu polimeri şi a bitumului-cauciuc.

Noua tehnologie de fabricare a granulelor de cauciuc, obţinute din bitum şi anvelope uzate, a fost dezvoltată de MOL în colaborare cu Universitatea Panonia. Bitumul-cauciuc marca MOL, stabilizat chimic, a fost brevetat în 2009.

În anii 2000, MOL a început să lucreze la producţia internă de bitum-cauciuc, un produs deja utilizat în străinătate la acel moment. Conform procedurii aplicate în SUA, bitumul-cauciuc este produs chiar pe şantierul de construcţie al drumului, fiindcă agregarea particulelor de cauciuc impune utilizarea acestuia în următoarele câteva ore, iar producţia acestui asfalt necesită echipamente speciale. Pentru a crea un produs nou care să poată fi manipulat la fel ca bitumul obişnuit, MOL, în cooperare cu Universitatea Panonia, a dezvoltat ceea ce se numeşte bitum-cauciuc stabilizat chimic. Datorită tehnologiei brevetate MOL, bitumul-cauciuc poate fi transportat, depozitat şi utilizat ulterior. Acest lucru înseamnă că poate fi produs pe scară largă şi poate fi utilizat la distanţă de locul de producţie.

Grupul MOL este o companie de petrol şi gaze internaţională integrată, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operaţiuni în peste 40 de ţări, cu 25.000 de angajaţi în întreaga lume. În prezent, activităţile de producţie se desfăşoară în 9 ţări, iar cele de explorare în 14 ţări. Grupul MOL controlează trei rafinării şi două combinate petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia şi Croaţia. Compania are, de asemenea, o reţea de 1.933 de staţii de servicii în 10 ţări din Europa Centrală şi de Est, dintre care 234 în România.


 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed